5. 6. 2013

RROD - next generation


Internet /neogaf/ sa už od rána zvíja v kŕči hystérie. Cable Box aka Xcrap the One má veľké problémy so stabilitou hardvéru a údajne sa jeho výkon má oproti PS4ke ešte viac znížiť, dokonca sa ten šmejd úbohý aj prehrieva. Opäť. Skôr než sa na to pozriem svojim kritickým okom, láskovo si povšimnite ako iné zdroje už zopár mesiacov opakovane varujú pred nedodržiavaním plánovaného harmonogramu aj so softvérovou časťou ich budúcej all-in-one "konzoly". Hovorí sa, že bill je pozadu za SONY asi o 6 mesiacov nielen s finalizáciou hardvéru ale aj kvalitou launch hier, OS a hlavne SDK /opakovane verifikované/. Prekvapujúce, keď si uvedomíme, že xcrap 360 je tu už 8 rokov, MS je známa ako "softvérová firma" a času mali rozhodne viac než dosť. Avšak pri pohľade na dokonale spackaný xcrap reveal /fake potlesk, fake UI prezentácia, fake CG trailers/ je zjavné, že ryba smrdí od hlavy, respektívne ide o štandardne impotentný prejav, na ktorý sme od nich už zvyknutý.

Bill sa teda bojí druhého RROD. Najprv úvod do problematiky. Zásadným rozdiel medzi PS4 a bill šmejdom je riešenie pamäťového systému. CPU a GPU sú z technického hľadiska "tu i tam" prakticky rovnaké a navyše pri oboch strojoch ide o APU riešenie. CPU a GPU sú teda integrované na jeden čip, pod jedným heatsinkom. Prečo teda PS4 APU nevykazuje známky nestability a prehrievanie ? Vinníkom je údajne tá eSRAM, typ zapúzdrenej, výkonnej RAM. Ako vieme - v PS4 ju nenájdete, použilo sa o rád jednoduchšie riešenie výkonnej GDDR5 /bez eSRAM, DME a ďalších xcrap barličiek/. Bill však od začiatku plánoval urobiť z konzoly - lacné kancelárske PC so Skype a netflixom a kopu Apps takže mieril rovno na 8 giga ram. A pred povedzme 3-4 rokmi, keď prvýkrat modelovali základný dizajn konzoly sa im DDR3 /narozdiel od GDDR5/ javila ako jasne najlepšia a veľmi lacná voľba a hneď po nej skočili. Majú teda 8 giga na palube, bohužiaľ trochu pomalých, čo aj pre veľmi priemerné GPU. Neohrabaným polo-riešením je teda implementácia eSRAM a 4xDME /data move engine/.

Pointa - eSRAM je súčasťou práve toho problematického, prehrievajúceho sa APU. Šokujúce zistenia - eSRAM zaberá až 25% jeho plochy /eSRAM použiva strašných 6 tranzistorov na jednu bunku/, eSRAM dokonca pripravila xcrap GPU o rovnú 1/3 jeho výkonu /zámerne odrezané CU jednotky, aby bolo kde natlačiť eSRAM/. A najnovšie info /stále sme v rovine fám/ hovorí, že jednak tu máme problémy s teplom xcrap APU = CPU, GPU, veľká eSRAM a ďalšie pomocné čipy na jednom mieste a druhak je vyťaženosť tohto superčipu priliš nízka. Vraj iba nejkých 40% /4 čipy z 10 sú OK, 6 je odpad/. MS sa teda snaží nejako zachrániť situáciu.

Podobné manévre tu už boli v minulej /aktuálnej/ generácii, keď sa jemne ladila-znižovala rýchlosť GPU a podobne. Náš problém dnes je však oveľa delikátnejší. Hlavná DDR3 pamäť, eSRAM, DME - to je veľmi krehký systém, ktorý rozhodne nie je tak ľahké dať do optimálnej rovnováhy. Nie nadarmo je pracovná frekvencia CPU 1.6GHz a GPU 800Mhz  - pomer 1:2. Dáta pekne lietajú po presných násobkoch, dokonalé časovanie. Pravdepodobne preto sa hovorí, že sa problém s teplotou porieši skôr obmedzením výkonu GPU /ponecháte pracovnú frekvenciu ale ešte viac znížite počet výkonných CU - dnes 12, PS4 ich má 18/. Inak je vám nepochybne známy fakt, že do PS3 sa dostali aj CELL procesory iba so 7 funkčnými SPE jednotkami. Problém nebol s teplom ale práve so zlou vyťaženosťou v úvode nábehu výroby.

ani pol slova o presnejších špecifikáciach ako na mini konferencii, kde odhalili PS4

Ak teda táto fáma bude pravdivá a xcrap GPU padne z 1.2 TFLOP na 0.8-0.9TFLOP ako sa šušká plus vyťaženosť sa bude plaziť pri zemi, čo to vlastne pre hry a gamebiz znamená ? Nuž, všetkým tým vývojárom čo chceli skutočne dobrý GPU výkon /aspoň blízko ku 2TFLOP ako pri PS4/ zamrzne na najbližších asi 8 rokov úsmev na tvári. Podobne "výkonný" xcrap uvrhne všetky multiplat hry do stredoveku a štandardom pre cable box sa stane rozlíšenie 720p a menej. Akákoľvek multiplat hra bude na PS4ke o niekoľko tried technicky lepšia. Teoreticky /uvidíme či to Bill dovolí - "money talk"/. Rozlíšenie, framerate, efekty. Bohužiaľ ide hlavne o tie veľké multiplat projekty a celkovú úroveň hier celej 8. generácie a tá proste nesmierne utrpí. PS4 only hry tu teraz rozoberať nebudeme. Zlá vyťaženosť ovplyvní hlavne cenu súčiastok a počet vyrobených funkčných kusov /opäť teoreticky - to znamená vyššiu cena konzoly alebo jej vyššie dotovanie a horšiu dostupnosť/. Môžem vlastne povedať, že v 8. generácií konzol budeme sledovať osudy nielen troch odlišných prístupov-filozófií  MS, SONY a Nintenda ale aj troch diametrálne výkonnostne rozdielnych mašín. Asi ako Dreamcast versus Gamecube versus PS3 ak by sa stretli v jednom čase. Niečo tak divoké by sme zažili po prvýkrát.