24/06/13

Komentované herné správy - 24.6.13


"Panekit - božie mlyny melú pomaly." Panekit je hra pre PSone z roku 1999. Lákala hráčov na frázu - vyrobte si nekonečné množstvo virtuálnych hračiek. Jadrom hry teda bol engine, ktorý zo základných stavebných prvkov /akási obdoba skladačiek lega, merkur, geomag a spol/ dokázala poskladať všemožné lietajúce, kolesové zariadenie. Panely, prúdove motory, kolesá, kĺby, vraždomatické zbrane - všetko vo vašich rukách. Je možné tam urobiť aj dokonale funkčných transformerov !! Hra si našla svoju nadšenú klientelu, komerčne samozrejme vybuchla a to veľmi. Avšak v roku 2007 sa v japonsku dostala medzi tzv. PSone Classics a začal jej druhý život na oveľa novších Playstation mašinách.


A v týchto dňoch sa stal zázrak. Watanabe Kuniaki, krstný otec celého projektu nedávno zatweetol, že mu nejakým omylom prišli prachy /royalties/ na účet a pochádzajú práve z predaja hry Panekit !! Gamesa vyrovnala všetky náklady do nej vložené a po dlhých takmer 15 rokoch nejaké dividendy ostali aj jej tvorcom. Je šialené, že to čo vtedy bol "jasný" prepadák je dnes v spojení s "craftingom" terénu aka Minecraft - hitom desaťročia a zarába už stovky miliónov USD. Hráči sa inak už dožadujú pokračovania Panekitu napríklad pre PSV.

"Hry stále ešte len čakajú na veľkú globálnu love story kalibru Titanic a stále viazne storytelling." Povedal veľký George Lucas. Hm, tak si to rozoberme. Storytelling alias rozprávačstvo po našom - je dej alebo dar, ktorým autor /spisovateľ, bard, laik/ vie pútavo prezentovať dej, postavy, dialógy. Umenie fabulácie a narácie. Poznáte aspoň jednu hru, ktoré tieto kritéria spĺňa ? Asi áno, povedzme, že celé stovky a niekedy to ide aj bez slov ako to ukázala emotívna hračka Journey /PS3/. Určite tu sú rezervy, kde sa dá čo to zlepšíť. Love Story. Lucas tým naráža na tému, ktorú osloví každého a priláka davy. Nuž, hranie na konzolách je stále doménou puberťákov okolo 16 rokov veku, napriek tomu tu máme napríklad Bioshock Infinite alebo The Last of Us, ktoré hovoria príbeh lásky, akože fakt. Ak by sme chceli urobiť děsnej biják, doják, slzotok a močopud, proste mega love story ala Hriešny tanec, museli by sme si byť doprdele istý, že to cieľova klientela - ženské, budú registrovať a kupovať. Lucas totiž pokračuje. Ak aj hra nejaké emócie vyvolá /povedzme vo forme enginovky/, tie sa rozplynú v okamihu ako sa chopíte ovládača a začne sa "šport". Nuž aj na tom sa pracuje - David Cage a jeho čím ďalej menej herné Heavy Rain a Beyond. 

Uznať však treba jedno. Na takej PS4 nie sme vo výstavbe príbehu, kvality grafiky, nových herných mechanizmov - prakticky ničím obmedzený /prachy, viem/. Hardvér je v tom nevinne, limitom sú ľudské kvality na strane dev tímu. A tam to skutočne viazne, naviac je tu nemilosrdný tlak aby bolo dielko komerčne úspešné. Lucas hovoril o Titanicu, Camerom by možno vytiahol Avatara, tiež love story ale pre mňa znesiteľnejšia ako Caprio so scvrknutým pipíkom v studenej vode. Medzi nami dievčatami, Lucas by nám mohol ísť na konzolách vzorom ako na to /silné značky ako Indiana Jones, Star Wars/ alebo joint-venture so Spielbergom /ehm/. Sám sa však teraz topí v slzách sebaľútostí, po tom ako ho zdrbávajú z každej strany aj za zničenie dobrého mena Star Wars nielen poslednou, príšernou, "novou" trilógiou, takže jeho rýpnutie si do hier beriem z rezervou.

"Nintendo  - my sa nestaráme o to čo robia iní." A oni sa zas nestarajú o vás. Šéf nintenda Satoru Iwata je dnes z prezidentov veľkej trojky konzol ten najmenej šťastný. Wee Uu technicky prepadlo na celej čiare, predaje sú extrémne zle /7:1 v prospech PS3/ a bolo oficiálne "gamecubizované" /vegetujúca konzola s minimom veľkých multiplat hier/. Nintendo dnes bezmocne visí na šnúrke od gatí ich handheldu 3Ds, vo finálne to bude znamenať dramaticky pokles zisku a vrcholne nasratých akcionárov. A tlak na vývoj hier aj pre iné non-nintendo platoformy. Prístup nintenda ku zákazníkovi v mnohom kopíruje kampaň MS ku ich Xbone. To jest - my máme svoju víziu a vy si vyserte oko. Iwata a hlavne hazel Miyamoto celé mesiace tvrdo obviňovali z neúspechu Wee Uu práve svojich zákazníkov /!!/, ktorí "nepochopili" úžasnosť ich nového gimmick tabletu. Dnes práve s ohľadom na akciový trh Iwata hovorí následovné - chyba bola na našej strane, hráčom sa budeme snažiť ukázať jedinečné hry možné iba na našom HW a zo cťou zomrieme vlastným mečom stále idúc po ceste ktorú sme si vybrali. Ups.

"When I was a child, my speech, feelings, and thinking were all those of a child. Now that I am a man, I have no more use for childish ways." Pupper Master /GITS/ aka 1.list korinťanom 13:11
Zle jazyky hovoria, že nintendo by mohlo prežiť jednu dokonale neúspešnú konzolu. Čo však plánujú ako ďalší krok ? Mainstreamový trh tu už nemá miesto pre ďalšiu výkonnú konzol, nebyť pár blbých rozhodnutí /mem systém Xbone/ je hardvér PS4 a Xbone takmer na bajt a hertz rovnaký. Obe firmy veľmi agresívne útočia aj na mimoherný priestor /apps, kabelovka, hudba, streamovanie filmov/, zúrivo socializujú svoje siete a mnoho, mnoho ďalšieho. Pre nintendo je vrcholom pokroku schopnosť stiahnuť si do mašiny digitálnu kópiu hry a progresívne rozvíjanie online sveta-infraštruktúry /čo nie je iba jednoduchý mulťák a pár tweetov/ ich doslova obťažuje. Citujem opäť Puppet Mastera /GITS/ - "Your effort to remain what you are is what limits you."  Stagnácia, pštrosia taktika, strach z evolúcie a prispôsobenia = smrť.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****