27. 6. 2013

Double Fine


Double Fine Productions je americká firma pre vývoj herného softu, ktorú založil Tim Schafer v roku 2000. Legendárna dvojica Tim a Ron Gilbert stoja aj za najklasickejšou point@click adventúrou všetkých čias - Monkey Island , nezabudnime ani na slávny script jazyk pre adventúry - Scumm. To všetko ešte pod hlavičkou Lucas Arts /1982-2013/. Ten sa však už v roku 2000 motal od dvoch ku piatim a Tim teda zakladá vlastnú firmu - Double Fine /dvojitá pokuta/. Hneď prvý ich projekt Psychonauts  2005 /PC, xcrap, PS2, neskôr aj Xcrap 360 a ešte raz pre Steam/ sa stáva najlepšou hrou v žánri - akčný 3D platformer s výraznou naratívnou zložkou. Psychonauts je skvelá, magická gamesa, a raz dostane aj vlastný článok. Komerčne však prepadla, respektíve nezažiarila. Druhou hrou Double Fine bol Brutal Legend /2009/, trochu problémy s financovaním, opakované odklady, vlastný Buddha engine, nakoniec to vydali pod pazúrmi EA. Opäť nedostatočný komerčný úspech.

Tim a Ron

Double Fine teda zmenilo stratégiu, inak by to smrdelo bankrotom. Na ďalšie hry s budgetom 15M+ USD už proste prachy nemajú a teda ani nebudú. Zbohom Psychonauts 2 /malé investorské intermezzo s Mojangom, ktorý však z toho rýchlo vycúval/. V krátkom slede rokov 2010-2011 vypustili menšie hry ako Costume Quest, Stacking, Iron Brigade. Všetky sú dnes ziskové a  ide dobre hrateľné vecičky. Ešte pár prkotín pre MS a ich kinedryl /Kinect Party, Sesame Street/ a stojíme pred ďalším rázcestím.

Tim Schafer si uvedomuje, že malý /ev. indie/ vývojári dnes sú zdravá stredná trieda zajtra. Ten "stred" sú vlastne hry, o ktoré nikto z EA, Ubi, R*, Activision nezavadí ani pohľadom. Oni chcú predávať milióny kopií, desiatky miliónov a zarábať miliardy. Double Fine sa ďalej rozhodli, že sa bude snažiť o selfpublishng, kde to len bude možné. Jednak aby neboli viazaný na vydavateľa /EA, THQ/ so všetkými dôsledkami, druhák sa pokúsia "svoje" IP ako vyššie spomenuté - Costume Quest, Stacking atď. práve od nich odkúpiť. A pokúsia sa pozhánať kapitál vlastnou hlavou.

A s tým je spojený aj ich Adventure projekt, ktorý svojho času spôsobil na Kickstartery pekný poprask. Chceli 400K, získali však o 3 melóny viac /plus priame platby a Paypal/. Dnes už poznáme aj názov tejto hry. Broken Age a čakáme či to ešte stále bude mať čaro ich hier za éry Lucas Arts /ale stačí aj atmosféra novších Psychonauts/. A už keď im to tak pekne sype, tak sa netreba zastavovať. Ďalší Kickstarter a taktická, stredoveká RPG - Massive Chalice. Hravo vyzbierala potrebnú sumičku.

Selfpublishing a tzv. vývojarov strednej triedy tu spomínam skutočne zámerne. SONY už avizovalo svoju ochotu pustiť indies a práve takýchto malých vývojárov ako Double Fine na PS4 /PS Store/ bez väčších obmedzení /teda nutnosť väčšieho vydavateľa a takmer isto aj stratu kontroly nad vlastným IP/. MS zatiaľ drží starú líniu absolútnej kontroly a chuť zodrať z ich kože /brutálne platby za updejty a patche znížili ešte len pred pár týždňami/. Tim Schafer sa už na túto tému limitov a obmedzení vyjadril celkom jasne. Osobne by som rád pretiahol všetkých týchto borcov práve z PC na PS4ku. Nielen chlebom je človek živý a všetky tie uniformné AAA FPS/TPS blitky s budgetom 50M až nekonečno už musia každému liezť krkom.

Double Fine sa môže časom stať patrónom pre podporu podobných nie celkom mainstreamových hier aj pre iné dev teams, po vzore Santa Monica, ktorá ku dnešnému dňu urobila pre PS3 jedného Katosa ale pomáhala s vývojom ďalších asi 35 /aj menších "indie"/ hier. A ak sa pýtate na Rona Gilberta, ktorý sa nám niekde po ceste v článku stratil. Nuž, s Double Fine si strihol malú hru The Cave /nedopadlo to slávne/ a celý čas sníva o pravom pokračovaní Monkey Island, na čom dosť zúfalo pracuje /práva, copyrajty a podobne/. Hráči by sa mu na to veľmi ochotne poskladali, Tim by možno prihodil aj nejakých pár stotisíc guldenov. Ye scurvy dog !!