12. 6. 2013

PS4 - 3 games day 1


Hry pripravované v deň štartu tej ktorej konzoly sú veľkou kapitolou nielen na wikipedii. Ich význam sa začal trochu strácať a len s veľkými problémami dokážu uspokojiť stále viac rozmaznané publikum. Určite ste si všimli ako potichu vyšumela kedysi slávna značka Ridger Racer, tá musela byť day 1 na každej kúpenej SONY konzoly. Bomba pre PSone, bombička pre PS2, mokrá petarda na PS3. Dnes mŕtve IP. Nevadí máme more ďalších. Tri také hry pre PS4 si trochu rozoberieme nižšie. Kritiku technickej stránky berte s rezervou. Viem, že hry vznikali ako vždy v bojových podmienkach, koktavo sa vyvíjajúce soft. SDK, početné a rozdielne výkonné revízie HW, zmeny na poslednú chvíľu /8 giga GDDR5 ram/ a aj málo času.

Killzone: Shadow Fall. Vychádzam z tých troch videí v odkaze a idem rovno na vec. Presúvame sa 40 rokov do budúcnosti takže fasujeme prenosné silové pole, rentgen pohľad, vraždomatický magneto-elektrický urýchľovač, grapling hák, priestorový skanner a namiesto psa ala COD lietajúce čudo /Owl/. Skôr Star trek a Bionic Commando ako Killzone. Prvý vizuálny dojem je mix HALO 3 a Crysis 3. Príliš veľa farieb, žiaden štýl. V okamihu ako sa spustí hra, ocitám sa vo Far Cry 3 a obsadzujem rozhľadne. Chlapci sa snažia aspoň o naznak nelineárneho plnenia banálnych úloh na kvázi semisandbox mapičke.

Technicky ide o /dúfajme/ hrubo rozpracovaný build, takže registrujem zlú animáciu, kolíznu detekciu, hafo low res textúr, doskakujúce - cascade shadow mapy, deferred dekaly a foliage. Skokové zmeny LOD a hnusné lens flare ala roky 80te. Aj keby sa podarilo vyriešiť každý z tých neduhov, nenájdete v hre /dostupných videách/ ani jednu zaujímavú grafickú finesu. Ide o rutinérsky štandard.

fuck you, fuck you, fuck you - to nie je placeholder podtitulok

Ak som to ešte nepovedal, s presunom v čase sme opustili aj obdivovaný a adorovaný Killzone theme park dizajn. Toto už nie je tá rýdza Killzone ako pri prvom alebo druhom diely /trojka sa už jasne posúvala smerom ku COD/. Killzone je mŕtve, bratia. KZ:SF je nový štart /pozor nie reboot/, hra poplatná vkusu hráčov, presnejšie, GG si myslí, že práve toto sa im bude páčiť. Gameplay /všetky tie scifi fidlátka/ je podľa mňa gay, hra ma ešte menej fyziky ako KZ1, výbuch granáta ani lístočkom nepohne. Nada, zero, nič. Hrajte radšej BF4. Kampaň horšia nebude, viscerálnosť boja je zaručená, audio absolútne, mulťák bude jasne, neporovnateľní lepší a 60fps, hehehe. Fuck Killzone. Verdikt - rozhodne neberiem, nechcem ani keby mi za to platili a Kaz Hirai mi masiroval ftáka netopierím mliekom.

Knack. In Mark we trust. Vyzerá trošku viac oddýchnutý, má sexi śkuľky a spíkuje po japonsky, lebo tam svojho času makal pre SEGU. A nemá nič spoločné s Crytekom alebo Crysis /video 2:25 min/. Krstný otec hier ako Crash, Jak, RaC, Spyro. Všetko komixové akčné plošinovky. RaC2 je najlepšia hra svojho druhu na svete, dodnes neprekonaná. Tento človek sa proste nemôže mýliť, navyše vlastnými rukami stvoril hardvér PS4 a v tíme majú dizajnéra zo SoTC. Smrteľná kombinácia. Výsledkom musí byť zázrak, kameň mudrcov, elixír mladosti. Bohužiaľ herné oficiálne video je kriminálne krátke, takže som si pomohol alternatívnym shaky cam zdrojom.

Holy cow, baby jesus. Necháme teraz bokom technickú stránku veci. Ak sa ešte niekdo čuduje, prečo tento nádejný projekt šéfovaný herným guru tak málo prezentujú, nuž odpoveď má skutočne pod nosom. Strašne sklamanie. Toto je úroveň hry, ktorú dostane v krabici od cereálií z Kauflandu alebo utopenú ako hračku v mastných hranolkoch z mekáču. Garantujem vám, že PS2 remake RaC trilogy HD pre PS3 je o niekoľko tučných tried lepší, plnší, bohatší, explozívnejši, impozantnejší, ftipnejší, epickejší, hrateľnejší. Verdikt - knack, nepoznám takú značku ritných kondómov, sorry.

DriveClub /alter videolink z gamersyde, a ešte jeden/. Nádejná hra a vyslovene šanca na  veľký reparát fy Evolution Studios. Teraz vám rozhodne odporúčam si prečítať aspoň tú poslednú kapitolu tohto článku, ktorú som venoval návrhu dizajnu hry, ktorá by ich mohla komerčne zachrániť. Evolution sú anglickí špecialisti na autíčka, či to bola úspešná WRC séria pre PS2 alebo menej úspešná Motorstorm pre PS3. Určite vedia ako urobiť dobrú hru, chýba im iba to genius loci a dotyk génia ako Yamauchi z Polyphony Digital /GT/. Evolution sa po rozpade autíčkarov z Bizzare /PGR séria/ posilnilo o jej hlavného ideového šéfa Ged Talbota a absorbovali aj zopár prebehlíkov z Studio Liverpool /ex Psygnosis a ich Wipeout/. Majú teda v rukách všetky tromfy a o koncepte DriveClub snívali dobrých 10 rokov, nič im teda nestojí v ceste ku epic shit veľdielu. Čerstvo prezentovaný The Crew od Ubisoftu je šialený ultra arkáde sandbox racer a Turn 11 s ich Flopzou 5 spadol na úroveň šlapacích autíčok po pražskom moste bez dynamického počasia a dennej doby.

Driveclub po technickej stránke smeruje ku 60 fps v sandbox priestore s realtime prechodom dňa v noc a občasným dáždikom a hmlou, máme tu aj kokpit pohľad a snahu o síce nesimulačný herný model ale skôr bližie ku realistickejším hybridom ako "lepšie" NFS: Shift alebo GRID. Ostane hypovaná hra PCARS beží práve na upravenom engine NFS: SHift. DriveClub prezentovaná na E3 2013 je údajne hotový iba na 35% a ak to chcú vydať na vianoce roku 2013, tak asi budú tahať nadčasy celý najbližší polrok. Hra zatiaľ vyzerá vizuálne veľmi pekne /60fps !!/, parádne auta, veľmi pekné svetlo a doskakovanie trávy a krikov, hm.

Čo nám vlastne hovorí to núdzovo natočené preexponované shaky cam video v úvode. V hre budete musieť aj brzdiť a o kotrmelce nebude núdza /0:45s/, autá je možné vizuálne poškodiť, avšak vraj bez ovplyvnenia ich jazdných vlastnosti. Otazkou je charakter toho sandbox priestoru. Obsahuje hra iba uzatvorené trate alebo aj križovatky a free roaming, bude to v tomto smere viac podobné Burnoutu alebo TDU od Atari ? ? Majme na pamäti aj GT6 a jeho nový editor tratí tiež na 60fps na ohromne veľkej mape a stále pre PS3 !! Ďalej čo podpora pre volanty ? Už dnes hráči volajú po zmene UI hry, ktorá pokrýva viac plochy než je zdravé a "vyrušuje". Nezabúdajte, že DC je výrazne komunitne-sociálna gamesa, kde vás neustále niekto vyzýva na ferovku alebo vy so svojim tímom nasratých war buddies šírite strach a hrôzu po ostrove. Hell riders. DC bude mimochodom stealth pokusom o "F2P hru", kde sa za dodatočný obsah bude platiť až zmodráte. Nespočetné množstvo DLC, o F2P hovorím, preto, lebo každý dnešný majitel PSN+ konta ju vyfasuje ku PS4 - zadarmo. Verdikt - skúsil by som, nikdy som totiž nehral autíčka v MP režime, hanba.

------------------------------------

InFAMOUS: Second Son /bonus, nejde o day 1 gamesu, hra vychádza v tzv. launch okne, asi 3-4 mesiace po štarte konzoly/. Doterajší osud Infamous mi pripomína sériu Sly Cooper pre PS2, aj keď dobré hry, totálne v tieni známejších JaK /Jack and Daxter/ a RaC /Ratchet and Clank/. Infamous kopal pri GTA alebo teraz dosť populárnom Saint Row iba druhú ligu. Mnoho ďalších konkurentov v tichosti zomreli. Crackdown, Prototype. Čo ti hráči vlastne chcú ? Archetypálnu hravosť. Dobré reálie a 3 krát K-  kvér, káru, kref. Infamous netrieľa, na aute nejazdí, chce si zachovať vlastnú individualitu. GTA 5 predá 25M kopíí, Infamous:SS tak 2.5M. Deal with it.

Technicky. Pozoruhodne čistý obraz, pravdepodobne tiež 1080p rozlíšenie, hýbe sa to pekne a vyzerá to veľmi dobre. Kopa rigid body fyziky/deštrukcie na vopred určených miestach, full scale damage by bolo možná, ale celé mesto by ľahko ľahlo popolom za 10 minút. Masívne doskakovanie od vzdialenosti asi 100 metrov, masívne - od 2:35min pozerajte na tú ulicu na vzdialenejšej druhej strane. Brutálny LOD /stromky sa závratne rýchlo menia na X-billboard sprajty/. Ak sa však plne sústredite na tyranizovanie blízkeho okolia, ani si to nevšimnete.

Osobne si myslím, že tento najnovší diel bude dobrá hra a nebude polarizovať hráčov tak ako vyššie spomenutá KZSF. Verím, že aj gameplay bude z vyššieho výkonu ťažiť oveľa zmysuplnejšie ako ten nešťastný FPS lúzer od GG. Posledný Infa nemôže konkurovať GTA5, môže sa pokúsiť potrápiť aspoň ten Saint Row 4. Cough, ehm, aj tak prehrá, ehm. Verdikt - skúsil by som to, môj záujem ta hra ale sotva udrží na dlhšie, než koľko som schopný počúvať svoju staru, čo si dnes oblečie na seba.