26. 11. 2012

Evolution studios


A ich posledná šanca. Arkáde racing hry boli pre mňa ako malé decko jedným z dvoch hlavných pilierov na ktorých stála zábava v kočujúcich videoherniach. "Niečo" skrolujúce a strieľajúce /raketka, džíp, panduľák/ a autíčka /motorky, bugíny, autá, formulky, vodné skútre/. Všetci poznáme klasiku - Outrun, San Francisco Rush, Daytona USA, Hang-on alebo Pole Position. Každý hral na amige "Lotusa". ChaseHQ pre ZX Spectrum sa nachádza v každom jeho Top10 rebríčku. Stovky slávnych hier, neohroziteľný žáner, dokonale pevná pozícia, stávka na istotu. A predsa ho 7. generácia konzol nielenže takmer dokonale pochovala, ona zmietla z povrchu zemského aj kopu herných firiem, ktoré si na tejto "istote" založili svoju biednu existenciu.

Neuveriteľné, ale každý kto sa pokúsil urobiť moderný arkade racing v rokoch 2005 až 2012 tvrdo narazil na ňufák. Bizzare Creations na Dreamcaste žiarili s Metropolis Street Racer a identický koncept /vrátanie bodovacieho skill systému - Kudos/ uviedli pre xcrap ako Project Gotham Racing. Dokonca sa ešte zmohli aj na Mario Kart killer hru - Blur. Už viac nie sú medzi nami. BigBig studio s Pursuit Force sériou. Zatvorené, rozpustené. "Sega rally" štúdio - rozpustené. Split Second dev tím - výrazne redukovaný a druhý diel nezapadá do konceptu ich majiteľa, židia od Disneyho. LBP karting - ani pes po ňom  neštekol, napriek unikátnemu editoru v ktorom vytvoríte akúkoľvek Mario Kart trať, alebo režim. Dokonca aj FPS mulťák v grafike HALO !!

zlé jazyky tvrdia, že už táto drzá reklama a útok na Mario Kart podrezala suchý konár pod hrou Blur

Najväčšia rana však čakala práve SONY a britské Evolution Studios. Wiki odkaz vám ukáže ako valcovali PS2ku s WRC licenciou. Technicky báječné hry, výborná hrateľnosť, povinnosť pre rally jazdcov /WRC hry pre next gen dnes robí Milestone, malá firmička avšak "dobre známa firma"/. Na PS3ke dostali úlohu dobiť a obsadiť priestor arkáde racera. Dnes už vieme, že to bol fatálny omyl a tento žáner v podstate stratil komerčný "AAA" potenciál. Evolution zo seba postupne v rokoch 2006 až 2011 vytlačili tri veľké Motorstorm hry /Motostorm RC je maličký, štvrtý projektík v štýle amiga hier, aka irónia, pocta žánru/. PS3 diely sú technicky brilantné a toto video mi aj po desiaty krát znovu a znovu vyráža dych. Skutočne next grafika a chaos. Herne však tieto hry proste hráčov nepriťahujú. Voda sa dostala ku sviečkám a motor skapal. Čo teda vlastne tí sráči chcú ?

Použijem na to práve Evolution Studios. Málokto veril, že dostanú ešte jednu šancu. SONY predsa nemilosrdne odpísali Studio Liverpool /aka Psygnosis/ a tí už údajne makali na Wipeoute pre PS4 /v širšej definicíi ide o ďalšie arkáde autíčka/ a už spomenutý BigBig. Evolution však dostali zelenú a pracujú na hre, kde napríklad potrebujú šikovného chlapíka so znalosťou high-end fyziky : dynamika pohybu vehiklov, fyzika tuhých telies, hydrodynamika, fyzika tekutín a plynov, deštrukcia, ragdoll fyzika, inverzná animácia, aerodynamika, cloth fyzika. Vyzerá to tak, že nám chystajú ďalšie autíčka, pravdepodobne až pre PS4, čo by naznačovalo intenzívne použitie veľmi náročnej fyziky. Avšak autíčka v akom štýle ?

Ged Talbot to vie, ale nepovie. Ged je hlavný šef dizajnér série PGR /Project Gotham Racing/ zo zrušeného Bizzare Creations !!. Skutočne eso a excelentná akvizácia pre Evolution. Mimochodom jeho parťák Gareth Wilson skončil v Sumo Digital a pomáhal s Sega All-Stars Racing. Čo teda máme na stole ? Evolution sú bezpochyby technicky veľmi zdatný tím, majú od začiatku prístup ku novému PS4 hardvéru, na palube aj chlapíka Geda, ktorý im helfne s väčšou chytľavosťou hernej časti, kde Motorstorm občas zadrhával.

Môj návod na komerčný úspech ich projektu je nasledovný. Autá musia vizuálne vychádzať z reálnych predlôh. Prostredie zo skutočných reálií. Úroveň "simulácia" posunutá smerom ku Gran Turismo /smerom, nie na jeho úroveň/. Skutočne next gen interakcia s prostredím. Vysoká customizácia /vizuálna, aerodynamická, avatari/. Sandbox jazdenie a uzatvorené trate. Ak je možné pribaliť aj editor - aspoň na úrovni "herných arén", kde sa vyblbnú v Destruction Derby štýle a stunt kotrmelcoch. Prepracovaný mulťák je samozrejmosť, splitscreen je vítaný bonus. Absolútna povinnosť je však integrovanie Autolog systému /neustále porovnávanie vlastného výkonu v reálnom čase s "celým internetom", ide vlastne o Kudos plus fičúru !!/. Opakujem - absolútna povinnosť. Mám totiž dojem, že práve tento tento typ socializácie hry môže arkáde autíčka spasiť. Inak vám už skutočne neviem povedať, čo by mohlo tento žáner zachrániť, aby neskončil ako grafické adventúry, RTS hry, dungeon crawlery, letecké simulácie. Chudinky na smetisku dejín.