12. 11. 2012

Now Loadingu !!


Nahrávacie časy. Od nepamäti obrovský problém drvivej väčšiny herných zariadení v našich krajoch, ak z toho teda vynecháme rýchle herné kátridže /japonské riešenie, avšak drahé a kapacitne malé /. Problém. Nepretáčajte, nech vám pekne stúpne adrenalín a naladíte sa na spoločnú vlnu zúrivej nenávisti. Je úplne jedno ako sa postupom času vyvíjala technológia. To z čoho sme dáta nahrávali bolo vždy menej výkonné ako to do čoho sme na to chceli natlačiť. Objem pamäte proste rástol rýchlejšie, "mechanické" mechaniky vždy iba zúfalo doťahovali ten náskok.

nahrávame - 45 sekúnd a máme úvodný obrázok, hra je ešte ďalšie 4 minúty ďaleko

Dávna minulosť. ZX Spectrum. Nahrávanie štandardného programu o veľkosti 48KB /kompletné zaplnenie ramky v základnej verzii gumáka z roku 1982/ trvalo približne 4 a pol minúty: 49 152 bajtov * 8 = 393 216 bitov .. 393 216 bitov / 1500 baud = 262.14 sekúnd = 4.36 minút. ZX Spectrum pritom dokázala za bežných podmienok absorbovať dáta rýchlosťou až 1500 baudov za sekundu. Atari 8 bit to malo defaultne na úrovni iba 600 baudov /!!/, preto sa asi nikdy nečuduje obľúbenosti alternatívneho formátu Turbo 2000, s ktorým to už nahrávalo pekne svižne. Pri 600ke by to bolo aj 9 minút na 50 kilovú hru. Špičková ZX Spectrum 128K teda s kazeťáku nahrávavala tých 80-100 kilo celú večnosť a floppy mechanika aj keď vtedy veľmi drahá, bola skutočne doporučená. Oveľa mladšie klony spektra, dokonca našej československej výroby, ju dokonca mali rovno zabudovanú. Sam Coupe to isté. Speccy však vie dnes už pekne spolupracovať aj s CD mechanikou alebo flash kartou.

Minulosť. Modernejšie 16 bity ako Amiga 500 alebo Atari ST prešli pochopiteľne rovno na floppy technológiu. Turbo 2000 ládovalo do Atari 800 XL asi 0.250 KB dát za sekundu.Takto by ste tých základných 512 KB ram pri A500ke nezaplnili ani do súdneho dňa. Bežná "3 a pol" HD PC floppy mechanika v dobrej forme zvládne prenos 1.44 mega dát, teda celú svoju kapacitu, za asi 90 sekúnd /cirka 15-25 KB za sekundu/. Originálny amiga formát je pritom pomalší ako PC "HD" flopáč. Floppy je mimochodom veľmi citlivá na fragmentáciu dát /veľmi pomalá zmena stopy a znovunačítanie FATky/, praktická rýchlosť sa teda od tej teoretickej často veľmi líši. Smerom nadol. Amiga 500 si s tým ešte nejako poradila, čo však jej neskoršie jednomegové verzie, alebo dvojmegová A1200ka. Podobne ako pri ZXS 128K proste defaultne zabudovaná mechanika nestačila. Drahšou a odporúčanou alternativou bol jasne HDD. Pochopiteľne amiga si poradi aj s CD mechanikou a oveľa neskor aj s tou flashkou alebo SDD diskom.

Stále ešte stredovek. Herné PC ignorujeme ideme rovno na konzoly. PSOne s CD mechanikou /dvojrýchlostná, to jest 300 kilo za sekundu/ a PS2 s DVD mechanikou /24 x speed CD-ROM alebo 4x speed DVD-ROM/. PS2 teda preniesla v natívnom DVD režime nejaké 3-5 mega za sekundu v tom lepšom prípade. Náhodný pristup k dátam je stále pod kritiku. Streamovanie hranične použiteľné, konzola a herný engine má každopádne na viac, DVD však "viac" proste neprenesie. HDD uložisko bolo v tých časoch ešte príliš drahé. Prvý xcrap dostal pri štarte maličký 8 gigový HDD, pritom na trh prišiel rok a pol po PS2ke. SONY sa samozrejme pri PS2kle bránilo neskoršiemu ukladaniu dát z DVD na HDD. Pri prenose /inštalácii/ je ľahšie spadnúť do bahna opovrhnutiahodného bahna warezu. Profi piráti by to mali omnoho jednoduchšie. Aj tento háčik musíte myslieť.

Súčasnosť. PS3 a xcrap. Doteraz sme si vždy vedeli nejako poradiť, táto 512 megová generácia si však plne zaslúžilo moje ironické označenie - prechodová. A500 dokáže teoreticky zaplniť svojich 512KB za 25-35 sekúnd /25 krát 15-20KB/s z flopáču/. Použijem teraz odkaz na svoj starší článok. PS3 na svojich 512 mega potrebuje rovnú minútu. Inými slovami, ak sa mala SONY udržať aspoň na akceptovateľnom dlhodobom priemere potrebovala už pri štarte 4 rýchlostnú BD mechaniku a nie "double speedku". Defaultne zabudovaný sociálne noťasový 2.5 palcový HDD nám tiež príliš nepomôže. Jeho výkonnosť je proste tragická a postačuje akurát tak pre o generáciu staršiu PS2ku.

Budúcnosť. Povedzme, že PS4 dostane 4 giga ram /4+1/ a hry budú ďalej distribuované ako na BD placke, tak aj digitálne rovno na zabudované úložisko. Fajn. Rozumná doba čakania za nahratím hry /levelu, časti hry, z menu do hry/ je maximálne 30 sekúnd. Mimochodom je to aj čas, za ktorý každé moje PC vždy nahralo WinOS /od 95ky po XP/. Hovorím teraz o reálnych, praktických časoch, žiadne syntetické somariny a burst módy hypotetických mechaník a SATA/USB 3.0 radičov. Zaplatím, stiahnem z netu na úložisko, spustím a o pol minúty hrajem. A na to bratia potrebujeme niečo čo rýchlo prenesie 200 mega dát za sekundu a má nízky seek time. Dovolím si tvrdiť, že nič podobného, lacného, spoľahlivého proste medzi klasickými 2.5 palcovými HDD nenájdete.

PS4 pravdepodobne "neumožní" hrať hru priamo z BD placky. Aj keby PS4 dostala najlepšie 14 rýchlostné BD monštrum /hluk, spoľahlivosť ?/, tak aj tak neprenesie teoreticky viac ako 60 mega za sekundu. Budete čakať ešte dlhšie ako teraz na PS3ke, inštalácia na bežný HDD a spustenie hry z neho to isté. Opäť kritika na nekonečné čakanie. PS4 je bohužiaľ odsúdená pre "nemechanický" SDD hardisk - čo aj ten najpomalší /150 mega za sekundu je však holé minimum/.

Pri PS3ke s default HDD došlo ku zaujimavému javu. Novšie PS3ky dostali väčšie HDD s vyššou hustotou a teda aj vyššou rýchlosťou. Rozdiel nebol príliš veľký ale dosť na to, aby pri streamingu dát /konkrétne hra Uncharted 3/ staré HDD v prvých PS3 fat 20-60GB kolabovali a nestíhali grafický engine zásobovať. Uncharted 3 teda musel byť "degradovaná", ľahko znížený objem dát /a týka sa to hlavne grafických asetov - detailnosť modely, textúr/. Berte ako fakt, že PS2 s 5400 rpm HDD by mala technicky jasne kvalitnejšiu GTA SA. To isté PS3 so 4 rýchlostnou BD mechanikou a 7200 rpm HDD.

PS4 s 2.5 palcovým 5400-7200rpm HDD  v roku 2014 by bola proste čistým anachronizmom. V roku 2016 budú úplne všade 500+ mega/sec SDD mašiny, v roku 2018 tá istá situácia len plus 25-35% rýchlosti a 100% kapacity. Je úplne jedno, že vám SONY na PS4ke dovolí si niečo podobné strčiť do konzoly. Herný engine musí rátať s tou úplne prvou PS4 a s jej pomalým HDD a to značne poškodí hru, ktorá sa bytostne spolieha na rýchlosť úložiska. Ak teda fámy hovoria, že PS4 dostane "niečo" o veľkosti 256 giga, tak táto veľkosť zodpovedá skôr kapacite udávenej pri "hexa" SDD hardiskoch ako pri "binárnych" HDD s kapacitami v násobkoch 250. Malým problémikom teda už zostáva len tá cena. Tento 256 gigový šmejd, čo prenesie cirka tých 200 mega za sekundu stojí dnes asi 120 euro, povedzme 80 euro o rok a veľkoobchodne, keď toho nakúpi SONY niekoľko miliónov kusov naraz do prvej série PS4, tak to môže dostať cenu do 60 euro. Akceptovateľné a PS konzola dostane po rokoch konečne slušnú "mechaniku".