01/11/12

Playstation "AMD" 4


PS4 príde na trh v jednom z týchto dvoch termínov. Neskorá jeseň roku 2013, cirka mesiac pred vianocami. Pošúcham vešteckú guľu a vidím tam niečo medzi 10. a 20. dňom jedenásteho mesiaca. Black "USA" friday - deň odštartovania každoročného nákupného, predvianočného šialenstva vychádza na budúci rok na deň 29.11.2013. Nie náhodou išla PS3 v amerike do predaja 17.11.2006. Termín číslo dva, ktorý prichádza do úvahy je jar roku 2014. Xcrap 720 sa načasuje veľmi podobne, obe konzoly bude pri štarte deliť maximálne 6 mesiacov, osobne si myslím, že menej ako tri. Tušíme, že nejaké "next gen" ukážky uvidíme už na budúcej E3 /11. až 13.6.2013/ a už teraz sa topíme v záplave protichodných fám o výkone a konfigurácii nových mašín. Herný server VG247 pridáva do kotla so svojím suchým polienkom.

Tvrdia, že vývojári v týchto chvíľach fasujú novú revíziu PS4 SDK /rev. 2.x/. Na začiatku budúceho roka, po Troch kráľoch to bude už takmer definitívny hárdver /rev. 3.x/ avšak stále v PC krabici. Terminátor bude dostupný až v lete /rev.4.x/. Nesie pracovné označenie Orbis, má BD mechanika a de fakto pôjde o dokonale nejaponský výrobok, teda v zmysle hlavných výkonných súčiastok podobne ako PSV.

"Orbis, we were told today, is based on the AMD’s A10 APU series. An APU (Accelerated Processing Unit) is a combined CPU and GPU."

SONY a IBM dalo zbohom CELL procesoru /mimoriadne výkonné CPU, avšak kolaps svetovej ekonomike ovplyvnil aj tento procesor/. SONY ide pragmaticky cestou ekonomickej opatrnosti. Pre potreby PS4 pôjde o upravené AMD APU A10 - kus silikónu s integrovaným CPU /v našom prípade pravdepodobne so 4 jadrovým/, GPU /niekoľko krát výkonnejšie ako RSX v PS3ke/ a systémová logika /radiče, severný môstik a podobne/. Už toto APU je výkonnejšie ako celý Wee Urinal. Viem, že sa ma opýtate, ako by dopadol súboj CELL versus toto AMD. Nuž, predpokladá sa, že APU /CPU+GPU/ by malo mať aplikačne-herne "CPU výkon" vyšší ako nás starý dobrý CELL. APU GPU by malo suplovať to čo teraz robia SPE jednotky, APU CPU zas hladko prekoná centrálne CELL-PPE.

"The ultimate goal for the hardware, we were told, is for it to be able to run 1080p60 games in 3D with  no problem, to create a machine that’s powerful enough for today and tomorrow’s market."

PS4 by okrem "integrovaného" APU GPU mala obsahovať ešte jednu grafiku. O tomto GPU sa toho veľa nevie a jeho výkon sa odhaduje niekde medzi jedným až dvoma teraflopmi. To pri niektorých hrách určite bude stačiť na 1080p60 3D režim /30fps na jedno oko/. Nezabúdajte, že konzoly sú vždy vybavené špeciálnym low level API, o ktorom sa môže herným PC iba snívať. Musia to dohnať hrubým výkonom. PS4 teda bude obsahovať 3 výkonné časti: viacjadrové CPU, GPU1 a GPU2. Ak bude finálny SDK dostupný až v lete, na technicky špičkové multiplat hry si ešte chvíľku počkáme. Malá výhoda pre first party SONY tímy /ND, GG, SM, PD/, ktorý môžu zažiariť a predbehnúť bohatšie a pomalšie third party kolosy /EA, Ubi, R*/. 

"The dev kits have either 8Gb or 16Gb of RAM. Deduce from that what you will.”

Ťažko k tomu niečo dodať. Wee Urinal ma 1+1 gigabajt /pre OS a hry/. Xcrap 720 niečo okolo 8 giga /6+2/, eventuálne 12 giga pre SDK. Fáma, nič iné nemáme. PS4 SDK posledná revízia so 16 giga, 8 giga pre samotnú PS4 ? Irónia, veď aj na tomto blogu sa modlím aby herná časť mimo OS, dostala aspoň tie 4 gigabajty. V tomto bode sa nechám rád, dúfam pozitívne, prekvapiť. PS3 by napríklad úžasne benefitovala z konfigurácie: 512 XDR + 256 GDR3 /dostala však iba 256+256/.

"When asked if PS4 will have an optical drive, specifically Blu-ray, our source responded: “Of course it has.” We’ve been told the hard drive will be 256Gb “as standard,” but it’s not clear if it’ll be a normal HDD or a solid state drive."

Prítomnosť BD mechaniky asi nikoho neprekvapí. Dnes podporovaná kapacita sa hýbe okolo 128 gigabajtov /BD XL formát/. Čo však asi bude tých 256 giga /hexa násobok/ ako "štandard" ? Je to príliš malé na HDD, už dnes má vlastne toto množstvo najnižšia "HDD verzia" PS3ky /250 giga/. Ak by išlo o SDD úložisko znamenalo by to veľmi vítané zrýchlenie nahrávania /kešovania, streamingu/. Naplniť 4 giga RAM pomocou sociálneho noťasového HDD ako v PS3ke by trvalo večnosť. Spolu s veľkosťou RAM má aj toto zaujíma oveľa viac, než výkon CPU a GPU1/2 v PS4ke.

"We were told that Sony’s aim with Orbis is to avoid problems involved in launching PS3 by creating something “very affordable” but that “isn’t a slouch”.The machine has WiFi and Ethernet connectivity and HDMI out. Our source said the was “no difference” between PlayStation 3 and Orbis input/output."

Cena. PS3 debutovalo v rozmedzi 499-599 USD. Drahé. PSV na cenovke 249 /wifi model, podľa mňa smiešna cena/ . Dnes pred sviatkami dokonca v ešte nižšej cene plus hra a mem flash karta. Stále je to pre trh drahé. PS4 však rozhodne neprekroči hranicu 449 USD. Dúfam, že všetci aj tak budú rešpaktovať fakt, že ide o investíciu na aspoň 6 rokov a PS4 bude skutočne komplexné a na funkcie bohaté multimediálne/sociálne zariadenie  - nie WC, jasnačka.

"The UI, however, has been revamped. It was said today that players will now be able to press the PS button mid-game and travel “anywhere” on the system. An example given was buying DLC from the PS Store mid-game then seamlessly returning to play. They’re trying to make it as fluid as possible.”

PS3 bolo prvé herné SONY zariadenie s UI bežiacim v pozadí /tomuto procesu je vyhradená časť RAM a dokonca jedno SPE/. SONY sa učilo za pochodu. Podobne je na tom PSV /jedno CPU jadro a dokonca 256 mega pamäte pre OS/. Nepochybujem, že ten povinný bazál PS4 zvládne. Vrátane toľko omieľaného cross-game pokecu a mnoho mnoho ďalšieho. SONY investuje kopu prachov do zlepšovania vlastného WebKitu /browser/, HTM5 kódu a všetkej tej omáčky okolo toho. Ako som povedal - kecanie pomocou textu, audia a videa bude na PS4ke iste banalita, tiež tie prkotiny ako FB, Tweeter a spol.

"We were also told that the machine will be designed to accept system and product updates in the background, and that it’ll “always be standby mode”. When you set the console up, we were told, you’ll be asked if you want to allow background downloads. You can, of course, disallow them."

Mnohokrát kritizovaný fakt - zapnem PS3 po dlhšej dobe a ten šmejd nasledujúce 1-2-8 hodín nerobí nič iné len sťahuje updejty. Má to byť po novom údajne luxusne poriešené. Technická poznámka. Pri PS3ke nebolo možné nechať mašinu v režime, keď si pokojne niečo sťahuje a CPU a GPU beži v minimálnom režime. CELL napríklad neumožnoval vypnúť všetky SPE jednotky a nechať to odmakať iba hlavné PPE. Všetko alebo nič. Tento CPU/GPU manažment by mala mať PS4 na ďaleko lepšej úrovni. V aktívnom standby móde /povedzme do 25w/ by mala byť PS4 schopná v určenej hodine alebo v pozadí poriešiť všetky nepríjemnosti s updejtami. A to je všetko. Už do troch mesiacov však čakám masívny únik presnejších informácií, budeme o dosť mudrejší.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****