09/11/12

Nezmapované územie


Bubsy 3D /1996/ a Uncharted: Golden Abyss /2012/ od seba delí 16 rokov, niekoľko generácií hardvéru a úplne rovnaké problémy so základnými mechanizmami hrateľnosti. Obe hry má inak na triku SONY BEND Studio. Pôvodne Eidetic založený v 1994, oregónska firma. V roku 2000 odkúpená americkou pobočkou SONY a premenovaná do súčasnej podoby. Meno si ale urobili hlavne so známou a slušnou hernou sériou - Syphon Filter /PSone, PS2, PSP/. 

Uncharted, všetky jej diely, to je zmes troch aktivít - shooting, platforming, puzzle. Akcia, liepanie sa na skaly a hadánky. Mofo otravné postavy bez charizmy a strašný príbeh s nezvládnutým záverečným súbojom. Ja ako herný guru vnímam jemné podprahové signaly, ktoré mi vždy presne povedia či je ta hra dobrá ako chlieb /chytľavá, zábavná, znovuhrateľná/ alebo iba rutinérsky priemer plávajúci na rieke Styx do temnoty zabudnutia. Recenzie nečítam, herné videa nepozerám. Čiste pre účel tohto článku som však skočil na metacritic. Ako sa asi bežný user pozerá na Uncharted pre PSV. Relevantné mini recenzie a nízory nesú vždy známku 6/10. Nepýtajte sa ma ako to viem, je to dar.

Píšu - "Grafika a story je OK. Gameplay je nudna a repetívna a QTE akcia v boss súbojoch proste strašné. Hádanky su ľahké." Ďalší pridáva - "Príbeh, postavy sa mi páčili, ale to je asi tak všetko. Herná stránka je ubijajúca. Zle zrealizovaný cover systém a celá akcia vôbec. Lezenie po striktne určenom úseku otravné." A ešte jeden - "Hral som to na obtiažnosti HARD. Zabiť enemáka trvá večnosť, vrhanie granátov sa ovláda zle, celé netlačítkove ovládanie je na hovno." Je tam toho kopa a masívne sa kritizujú všetky tie tri hlavné herné aktivity. Shooting, platforming, puzzle. SONY Bend podobne ako mnoho iných tímov má zásadný problém a to bez ohľadu na výkon a možnosti hardveru z neho aj niečo skutočne veľké a kvalitné vyťažiť. Nemajú dosť talentu a zručností /skutočne zriedkavé !!/ aby prekročili tu tenkú čiaru medzi priemernou hrou a system sellerom. Nebudem to ďalej rozmazávať, píšem o tom totiž neustále pod štítkom herný design.

iPAD 2- iPAD3 - PSV /žartujem/

Napísanie tohto článku však naštartoval iná udalosť. Veľmi informatívne postmortem o vývoji hry Golden Abbyss. Dozviete sa ako až 150 duší pomáhalo pri tvorbe hry /je v tom zarátaný aj outsourcing/. Ako drancovali kód PS3 verzie Uncharted alebo mo-cap štúdio Naughty Dog. Prvé prejdenie alfy Golden Abyss trvalo až 16 hodín. Zistili však, že hráči trávili celé hodiny bludením po mapách, neb nemali šajnu, kade ísť, čoho sa chytiť, kde sa dá skočiť a kde nie. Klasické problémy s prototypmi PSV hardvéru. Prešlo im rukami niekoľko revizií, pričom aj tej finálnej nebolo dosť kusov - 2 až 3 na hlavný 55 členný tím. Značná časť kódu sa teda vyvíjala na PS3ke. Okrem iného to znamená aj to, že využitie výkonu PSV je vlastne u všetkých prvogeneračných hier skutočne priemerne alebo mizivé. Naozaj príma čítanie s ftipnou bodkou na konci.

Trápi ma teda toto. Ak nintendo zverí nejaké svoju vychytenú franšízu ako Metroid, Donkey Kong, Mario Kart /zvažuje sa aj Zelda !!!/ hnusnej americkej firme Retro Studios dopadne to bez problémov. Mario Kart 7 preda 100 miliónov kopií a zachráni 3Ds. Ak to isté urobí SONY a nie raz - vždy to skončí fiaskom a to bez ohľadu na to, že majú chlapci vytvorené dobré podmienky a k dispozicií naúpríklad technicky najlepší handheld na trhu. Dokonca aj jediná, malá výnimka z toho pravidla - Ready at Dawn /PSP verzia God of War/ z toho vyšla iba s odretými ušami. Znovu sa opakujem, ale SONY si potrebuje sadnúť na zadok, potrebujú si povedať čo vlastne definuje dobrú hrateľnosť, prečo je tá a ta hra skvelá - vrátiť sa až do 8-16 bitových čias, ku arkade kabinetom a odspodu nahor budovať kostru skvelej hry. 

Vieme ako má vyzerať dynamika aj takej banality ako je pohyb a skok v 2D hre /skutočne exaktne presne/, prečo teda bez slova tolerujú tu kritiku o "nedobrom" pohybe panduľáka v LBP /"The control is too floaty... and the platforming is just not as... fun IMO"/. Týchto malých nedostatkov je pritom more, Golden Abbys je v nich utopený a čo je horšie - ani bazálny fundament hrateľnosti proste nefunguje. Viete, keď čítam recenzie na filmy, často tam vidím toto - "komédia je to dobrá, nie zázračne fantastická ale poctivo dobrá, lebo režiser dôsledne a vrchovato naplnil pravidlá žánru a mal trochu šťastia. Retro Studios robí presne toto /pritom žiadne zázraky/, Bend Studios celkom zjavne nie. SONY má "ľudský problém", preto pre PS3-PSP-PSV zatiaľ nevyrobilo vlastnými rukami - jediný, pravý, bombastický killer app. A paradoxne majú k dispozicií vždy výborný HW a slušné pracovné podmienky.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****