6. 11. 2012

Gran Turismo 6


Odpoveď ako bude vyzerať GT6 je viacmenej triviálna ak celú sériu pozorne sledujte/hrajete od začiatku. Moja herná kariéra sa skončila na PS2ke. Šahnem teraz do krabice s originálkami, vidím tam GT 3 a GT 4 a v booklete štvorky čítam - "car simulation algorithm,  the car handling and response to road conditions" má na starosti Akihiko Tan. To isté v GT5, to isté v GT 3, 2,1. Jeden muž, dokonalá kontinuita, jeho stopa sa ťahá skrze celú sériu, ktorá sa už pomaly blíži ku méte 70M predaných kusov /viac ako 9M z toho pre poslednú GT5/. A na čele celej firmy je stále mocný guru Kaz Yamauchi-san.

Akihiko Tan stojí aj tou skutočnosťou, že počnúc tretím dielom /GT3 v 2001/ je dôraz kladený viac na volant pred dualshockom pri ovládaní hry, avšak bez prílišnej výhody pre niektorú zo strán. Na jednej trati teda môžu vcelku rovnocenne súťažiť hráči s volantom alebo joypadom. Paradoxne sú všade inde vo výhode klikači a naťukávači na joypadoch. Dokonca sám Yamauchio šoféroval PSone diely radšej na D-pade ako na analog tyčke dualshocku /konkrétne išlo o GT2ku/. Od tretieho dielu je GT pevne previazané aj s volantami s FFB - force beedback podporou a získalo takto aj suverénne najväčšiu a kvalitne vybavenú hráčsku základňu, zároveň aj najkomplexnejšiu implementáciu FBB v konzoláckej hre. GT5 spec. 2.0 /intímne precítenie dotyku kolies s cestou/ s 900 st. FBB volantom na NUR okruhu sa považuje za nedostižný vrchol ovládania virtuálneho auta. Doslova autentický zážitok reálnej trate a podmienok v hre na dvesto dolárovej PS3ke. Jazda za sychravej noci s hmlou až do východu slnka predierajúceho sa cez stromy. Umenie. Výsledok práce Akihiko pod vedením Yamauchiho.
"It took five years. In those five years, we could not see the end. I would wake up at work, go to sleep at work. It was getting cold, so I knew it must be winter. I estimate I was home only four days a year."  Gran turismo 1 /!!/, Yamauchi-san
Aj keď to zneje na prvý pohľad čudne multiplayer je integrálnou časťou GT série a to už od čias PSone. Raritné Memory Card battles. Kamoš mohol ku vám domov doniesť na pamäťovku svoju nabúchanú káru a porovnať ju  s tým vaším supermanom. Splitscreen. GT3 s mulťákom pre 6 hráčov via iLink spojenie. GT4 s mulťákom pre 6 hráčov via LAN spojenie. A konečne GT - prvýkrát s klasickým online spojením a podľa expertov s najbohatším MP nastavením, ktoré kedy hra tohto typu pre konzoly mala.

nič lepšie trh neponúka, kto tvrdí opak dostane okolo krku zapálenú pneumatiku

Realizmus značky GT vidieť aj v tak zdanlivo nepodstatných detailoch ako je "vyzrievanie" auta. Motor si po pár kilometroch "sadne" a výkon sa mierne zvýši, neskôr sa už len opotrebuváva, vyššie otáčky tento proces zrýchľujú a žerie to aj viac paliva. Olej sa prepaľuje a výkon motora klesá. Podvozok odchádza do večných lovíšť ak ním príliš často bagruje piesok a kamienky pri výletoch mimo trate a nárazoch do mantinelov. Karoséria sa špiní. Všetko to sa dá v hre za prachy takmer vrátiť do pôvodneho stavu. Takmer, avšak nie do toho úplne new na začiatku, keď vyšiel z virtuálnej továrne s nulovým počtom najazdených kilometrov. Vaše auto má proste svoj vlastný život.

Dynamické počasie - ďalšia vlastnosť, ktorý konkurencia od Turn11 ani na 5 pokus /!!/ nebola schopná doručiť. GT5 weather sub-engine pritom v reálnom čase mení počasie na rôznych častiach trate v závislosti od teploty prostredia, vlhkosti vzduchu alebo atmosferického tlaku. Spolu s 24 hodinovým deň/noc cyklom a FBB volantom tak môžte zažiť okamihy, ktoré vám žiadna iná hra na trhu neponúkne. GT5 prišla na trh presne pred dvoma rokmi, po veľmi zdĺhavom 5 ročnom vývoji /a kód hry sa stále vylepšuje/. Podobne ako GT1, ktorej základy sa využili v GT 2 a 3. GT4 napríklad kompletne prekopala exteriérový render engine. Samotné trate a ich okolie. Iróniou osudu práve na tomto PS2 základe stavala aj najnovšia GT5ka. Niektoré jej časti /staré GT4 trate a autá/ sa preto posmešne nazývajú GT4 HD avšak s GT5 spec 2.0 fyzikou jazdy.

Doterajší text nebol zoznamom všetkých fines, ktoré GT5 obsahuje, sú ich desiatky, článok by mal osem A4 strán. Chcel som vám ukázať, že počas piatich dielov a troch generácii konzol sa GT séria po každej stránke /grafika, vplyv prostredia na auto, globálna diverzita, audio, fyzika, sieťový kód atď./ pomaly a isto posúvala vpred. Konkurencia počs rovnakých päť dielov stála na mieste alebo dokonca ustupovala späť /Flopza 1-2-3-4, arkáde Flopza horizont na 30 fps/.

Gran Turismo 6. Čo teda vlastne od nej čakáte ? Grafiku. Tá je v natívnom "GT5 režime" za použitia počasia a hier svetla pri východe slnka famózna. GT5 beži vo vyššom rozlíšeni ako Flopza, s lepším AA, s vyššim polycountom, s viac a lepšími partiklami, s viac autami. GT6 to v každom smere vylepší. Dostanete 3D stromčeky, lepšie tiene, zmiznú GT4 HD autá. Grafický upgrejd je prkotina. Je až šokujúce o koľko sú materialové shaders lepšie v GT5 oproti  Flopze. GT5 audio - zvuk áut sa prirovnáva ku zvuku vysávača. Oficiálne vyjadrenie k tejto téme máte v tomto odkaze. PD potrebuje zmeniť metodiku nahrávania zvuku zo štúdiovej /na statickej stolici, keď auto iba točí valcami/ na reálnu /počas jazdy, počas skutočnej záťaže, primes hluku diferáku atď./. Ani jeden mustang, ktorý som kedy v akejkoľvek GT počul neznel ako skutočný. Ani len približne.

Viac tratí, viac áut. Blbosti. GT6 ich bude mať samozrejme viac ako GT5 a ich počet je viacmenej limitovaný iba počtom zamestnancov. GT6 sa bude podobne ako GT5 rozširovať expanziami po mnoho ďalších rokov. Lepší damage model. Pri GT5ke a PS3ke išlo aj o limity hárdvéru. Realisticky sa mačkajúce plechy 16 áut a ich kotrmelce v daždi, ak beriem ten najhorší možný prípad, by hardvér z roku 2005 s 512 mega ram v 1280x1080 pri 60 fps asi ťažko rozdýchal.

To všetko a mnoho ďalšieho sú technické banality a evolučne sa vylepšia "sami od seba". Nezľahčujem to. Lepšia grafika, AI, zvuk, ambient, partikle, kamery, kokpity sú možno blbinky /stačí vyšší výkon, či nie/ ale extrémne dôležité pre 100% imerziu. Poviem vám však, kde je pes zakopaný. GT 6 musí popracovať na eláne hry. Neviem ako to lepšie nazvať. Dobré auto je vzrušujúca vec, dobré auto na pretekárskej trati je takmer orgastický zážitok pre autičkára. Kariéra profi jazdca je ejaculatio praecox. GT hry boli vždy veľmi suché. Hardcore hráči to nejako pretrpeli, ja to však priliš nemienim ďalej tolerovať a to som autíčkar až na dreň. Oheň a taliansku vášeň tu proste nenájdete. Story mód, alebo kampaň je iba strohé škrtanie si odjazdených položiek. Smutné ikonky, čísielká, percentá.

Svet sa snaží aj hardcore simulácie nejako /nepriamo/ socializovať. Oživiť. Autolog. Ako malý krpec som sa na bicykloch okolo bytovky nielen pretekal ale aj súťažil o čo najdlhšiu brzdnú stopu. Autolog vás môže takto a to v akejkoľvek kravine a v reálnom čase porovnávať s celým svetom. Chcem v GT 6 klasický kariérny mód, ako v bežných futbalových manažéroch, kde postupujem from zero to hero. Kde si ma konkurečná stajňa všimne a hodí mi lano. Kde - ak to opakovane poseriem prídeme o príjmy z reklamy a v ďalšej sezóne budem jazdiť so starým motorom. Kde si ma šejk v arábií zavolá na exhibičnú jazdu pri splne mesiaca. Kde nebudem vedieť čo mi dnes život pripraví. Dám vám tu milión príklad ako GT6 môže získať gule. Vzrušujúci život profesionálneho pretekára. Výzvy. Flashback vintage dráma. Ja nepotrebujem afektovaných buzerantov z Top Gear a ich drahé licencie. Ak GT6 nebude mať v hre Steve McQueena, PD nechápe o čom je vášeň pre závodenie. Mimochodom úžasný zvuk motora aj v nízkej youtube kvalite /a už keď sa pýtate - hej, ten film ma dosť poznačil, dokonca som mal autodráhu s autíčkom v GULF kamufláži/.

GT hry majú vždy predaje, ktoré im môžu iné závodné značky iba závidieť. GT definuje konzolu Playstation, akejkoľvek jej generáciu. Flopza pre xcrap nikdy tento status ani komerčný úspech nedosiahla. GT je práca trpezlivého perfekcionalistu bojujúceho s dosť obmedzeným hardvérom. GT 6 bude nepochybne vlajková hra budúcej PS4ky. SONY vie, že bude životne doležité aby ju mali na trhu do šiestich mesiacov od začiatku predaja PS4. Podmienky na konci roku 2013 alebo začiatku 2014 budú dosť drsné. Uvidíte. GT 6 tam proste SONY potrebuje. Osobne sa však tej hry nedotknem ak nesplní to čo od nej žiadam. Plnokrvný, viscerálny zážitok, chcem jemné nuansy, ktoré delia remeselnú rutinu od hry desaťročia. To video filmu Le-mans mi beží v slučke dokoola počas celého písania článku. Už sa nenechám opiť rožkom. PD je technologicky brilantné, samozrejme japonci, chcem však emócie a nestačí mi byť odkázaný iba na online smažby v nejakej zapľuvanej lobby.  Všetkým vám želám hlasný výfuk, dobrú kompresiu a vodou nekrstené palivo. Do roka uvidíme prvú ukážku z GT6.