17. 6. 2013

The Last of Us - spoiler alert !!!


Najlepšia hra tejto generácie, GOTY 2013, záplava 10/10 hodnotení, vrcholné dielo Naughty Dog, výstavná skriňa Ps3ky, Občan Kane gamebizu /vysoko vám odporúčam pozrieť si ten film, skôr než sa vôbec hry The Last of Us dotknete/. Všetky tieto superlatívy sú v spojení v TLoU podľa mňa iba prejavom malého, kultúrneho rozhľadu dotyčnéhu, čo rozhľad !! Nenároční primitívi. Hráči sú proste teliatka a pisálkovia renomovaných herných sájt sa stále ešte považujú za hráčov, však. Neprečítal som pred napísaním tohto článku ani jednu jedinú recenziu na TLoU, z hry som nehral ani pol sekundy, pozrel som si iba celé youtube walktrough /robím to výnimočne/ a môj fundovaný názor je nasledujúci.
Dodnes patří k nejvýše ceněným filmům, a to zejména díky, důslednému a nápaditému využití všech možností, které filmov, médium poskytuje. Bravurní využití kamery (zejm. hloubky ostrosti a perspektivy), práce se zvukem, střihem i s vyprávěcí strukturou učinila z Občana Kanea filmové dílo, které bez nadsázky aspiruje na označení „nejlepší film všech dob“.  - film Občan Kane.
Grafika, audio, animácia. Je niektorá z nich, alebo všetky dokopy zodpovedné za tie ultimatívne recenzie. Nie - a verím, že ani podľa recenzentov. Grafika je pekná, v noci alebo v podvečer je to poslabšie, to keď chýbaju kontrasty direct light nasvietenia /slnko/ a pochopitelne chýba kvalitná globálna iluminácia /až na PS4ke/. V noci to našťastie zachraňuje baterka, ktorá občas aj chvalabohu vrhne nejaký ten tieň. V zime vizuál exceluje. Pretlak niektorých efektov /indirect shadows/, reflexie, veľa travín/stromov/kríkov aka foliage, a spracovanie tieňov z viacerých zdrojov spôsobuje istý pokles framerejtu oproti Uncharted 3 a občas je to na hranici hrateľnosti /chlapíkovi sa pri 20fps proste zle mieri/. Stále je v akcii triple buffering, teda žiaden tearing ale rátajte s menšou latenciou navyše a trochu heavy ovládaním. Doskakovanie herných asetov /geometria, mipmapy/ je viditeľné, obzvlášť pri jazde na koni. Animácia vylepšuje, to čo poznáme z Uncharted, ragdoll pre mrvolky /let, pád, odraz - proste interakcia s prostredím/ je výborná. Audio si ambientne brumlá, neurazí. SoundFx, ich mixovanie, ťukanie dažďa na fóliu, echo v tunely - všetko pekne funguje.


Gameplay. Je snaď ona zodpovedná, za tie 10/10ky. Dúfam, že nie !!! Počas walktrough, ktoré som videl chlapík nezhebol ani raz, nevidel som ho liečiť alebo žrať, more nábojov a na konci hry mal viac zbraní ako Drake v Uncharted alebo tie mastné hlavy v Gears of Joke !! Vyzeralo to skutočne absurdne. Nie ako survival, skôr brutálna TPS rubačka. Brutálna a rubačka zdôrazňujem, hra je fest krvavá. Mrtvolky po krátkom čase miznú, ups. Aj tá lampička, ktorej nikdy nedochádzala štava /najbližší obchod, kde by ste si mohli pritom kúpiť baterky je 20 rokov zatvorený/ ma po celý čas srala. Určite to nehrajte na easy - ďakujem. Hrateľnosť samotná je značne stereotypná. AI zúfala, vzhľadom na neschopnosť ND tímu - cudzia AI nevidí zámerne AI, ktoré doprevádzajú vašu postavu 95% celej hry. Hra neobsahuje drop-in coop. Sorry. Po čase sa dočkáte namiesto super lineárnach koridoch aj slušne rozľahlých semi-semisandbox "arén". Vykydlenie všetkych obludiek vám NPC vždy ohlási /ala gong v Gears/ alebo ste z "arény" vyhnaný do ďalšieho levela záplavou zombies. Raz je to sranda, po desiaty krát je to prejav mŕtveho mozgu level-script dizajnéra..

Level dizajn a pacing je slabučký, po úvodných cirka 30 minutách prológu už hra len tak "kľudne" plynie, bez väčších wow spektakulárnych udalostí. Nasleduje minimálne 12 hodín preliezania copy/paste barákov, pivníc a parkovísk. Tuším sme boli trikrát v nejakej vodnej elektrárni. Extremne nízka variabilita herných činností /chcelo by to aspoň trochu si ahrať napríklad HL2:Ep2/. Je neuveriteľné, že v hre je asi 8 krát použité to isté "puzzle" - nájsť drevenú paletu a na nej cez vodu preniesť to dievča. Paleta, opäť paleta, rebrík, paleta, rebrík, paleta, rebrík, dvere a bez šťavy. Prečo nie aspoň raz barel !! Naozaj 12 hodin riešite tie isté problémy tým istým spôsobom !! Trúfala drzosť. O to viac, že v hre bežia aj ročné obdobia /leto-jeseň-zima a jar/. A Joel mal teda kurva dosť času /minimálne celý rok/ na to aby naučil Ellie plávať, doprdele. A máme tu aj script denný cyklus - takže povedzme začínate za tmy a končíte s vychádzajúcim slnkom. Aspoň, že tak.

Scenár. Ak doterajšie dve kapitoly iba participujú na hodnotení 10/10, potom za ním musí stáť niečo iné - čo tak sila postáv, ich príbeh, vzťahy, silné finále. Bingo. A ja si myslím, že práve tu sa všetci tí 10/10 blbečkovia namotali ako špagety na vidličku. Zo žartu sme dávno dozadu tipovali, čo sa asi na konci stane. Zomrie Joel, Ellie, koň, pes, králiček, žirafy /v hre je celé stádo/ ??  Nie milé deti, zomrie celé ľudstvo, pre uspokojenie potrieb jedného egoistu. Ok, trochu preháňam. Pekne poporiadku.

Joel je trošku vyšinutý psychopat, ktorý na začiatku hry príde hlupučkým spôsobom o dcéru a najbližších 20 rokov sa iba ľutuje a vegetuje. Dostane však za úlohu eskortovať jedno dievča ku partizánskej skupine paličov lacného fetu - Fireflies, ktorá hľadá vakcínu proti nákaze. Neriešim more nelogických /naivných/ dier v scenári, teraz nie, vážne. Takže sa Joel a Ellie prebíja krajiou a vraždia spolu stovky tých "zlých". Infikovaných aj neinfikovaných. Hra skutočne nie je o zombíkoch, tí sú tam iba ako divá zver, bežná fauna, ktorá občas vyskočí zo zálohy a divo hryzie. Pohrýzli aj Ellie a svete div sa - je imúnna. Fireflies z jej krvi urobia galóny očkovacej látky. Hurá.

Trmácame sa teda krajinou, stretávame čudných ľudí. Gay, kanibal, pedofil. Rôzne skupinky preživších a ako som už povedal stereotypne všetko kosíme a zháňame drevené palety, hlinikové rebríky a štartuje generátory aby sme si otvorili dvere na elektrický pohon. A hlavne medzi Joel a Ellie začína klíčiť isté puto /no-homo, no-pedo/ sympatií.  Takže keď konečne dorazia do cieľa cesty a Joel zistí, že nepôjde o odber krvi ale musia Ellie zabiť a vypitvať /tkanivo mozgu, mozgo-miešny mok/. Tak mu obvody zoskratujú a všetkých sejme, fakt všetkých. Prehodí si Ellie /je v limbu, pod anestetikami/ cez plece a odfrčí do diaľky. Láska egoistu, srať na ľudstvo - ostatne, kde je 100% šanca, že by sa im podarilo ten výskum dotiahnúť do úspešného konca aj keby ju obetoval.

Posledný záber. Ellie aj keď má 14 či 15 rokov nemá v hlavne natrhaný sracák - sa pýta Joela, či tie báchorky, čo jej nakecal o Fireflies sú pravdivé - teda, že skončili s hľadaním lieku a podobne. Joel bez mihnutia oka povie, že je to čistá pravda. Trust me, baby. Koniec, klapka, cliffhanger a žili šťastne v milosrdnej lži až do konca. Egoistická láska psychopata ku dievčaťu, ktoré sa chcelo obetovať za blaho ľudstva. Smrk, vzlyk Asi znejem až priliš kusavo a sarkasticky, ale verte tomu, že na rozdiel o Naughty Dog a renovaných herných sájt som niečo "málo" knih prečítal a viem, kedy mám pod nosom triviálny a zle zvládnutý pokus amatéra.

Ok. Otcovský vzťah chlapa a cudzieho dievča v puberte. Ak skutočne chcete vedieť ako sa to má urobiť na úrovni s kurva silným klimaxom na záver a drvivým emociálnym dopadom na vás, potom si musíte prečítať postkatastrofickú knihu Malevil /vyberám knihu, čo najviac podobnú téme našej hry/. Tiež sa nevyhýba žiadnej chúlostivej otázke - brutálne vraždenie, nedostatok žrádla až kanibalizmus, brilantný vývoj vzťahov v skupine a veľmi rafinovane zobrazená sexualita. Od tej dospeláckej s veľmi pragmatickým, až ftipným twistom až po to, keď si vás dievčatko v puberte chce privlastniť ako zrelá žena. Preemptívne, no-sex, yo. Je to veľmi, veľmi pekne, delikátne, ale naliehavo a decentne zobrazene. A vyslovene na hrane.

Problém číslo dva, ktorý TLoU /asi/ rozoberá, je či je morálne obetovať život jedného človeka pre celé ľudstvo /tých pár chcipákov, čo tam ešte zostali/. Mohol by som vás utopiť vo vyčerpávajúcej prednáške o Abrahámovej voľbe, Ježišovej obete, "Ono non serviam" - povedal satan, ale stačí, keď vytiahnem najvyšší morálny zákon a konkrétne 5. božie prikázanie, ktoré hovorí : Nezabiješ !! Hriechom proti piatemu prikázaniu je aj každé konanie, ktoré vyvolá v druhých spáchanie hriechu. Je to pokúšanie diabla. Správanie Joela bolo teda morálne správne, aj keď sledoval aj vlastné záujmy. Otázka, zneje aké konfliktné reakcie to vyvolá u Ellie až si to trochu nechá prejsť hlavou. Našťastie tu hra končí a verte mi, že by sa tí amatéri pohybovali na veľmi tenkom ľade. TLoU je u mňa slušná hra, lepší priemer, maximálne 7/10, ale musel by som sa dosť premáhať.  Bohužiaľ, potenciál amatérskej tvorby scenára, vývoja postáv, vzťahov, rozoberania morálnych a etických problém vidim touto hrou ako dokonale vyčerpaný, na viac títo ľudkovia skutočne nemajú. To chce objektívne talentovaných profesionálov. Takže ešte raz a lepšie.