22. 2. 2013

Remote play


Zachráni Playstation Vita. Malá hyperbola. Takéto kategorické výhlásenie však potrebuje ukázať veci v širšom obraze. A tým nemyslím Kotaku, ktoré sa opäť raz rehlí ako SONY do pixel milisekundy okopírovalo nintendo a jeho Wee U - tablet koncept. Najprv odstrelím zo stola túto hnusnú muchu. Konzola je historicky stacionárne zariadenie uložené v teple pod telkou. Vašu milovanú hru si teda nikde inde ako v obývačke nezahrajete. Cenou útechy je výnalez handheldu, ten pochopiteľne nedokáže utiahnuť tu gamesu v tej istej kvalite ako na konzole. Je to iba náhradné riešenie. Aj tu existujú výnimky potvrdzjúce pravidlo - PC engine konzola a handheld používali tu isté fyzické médium s hrou. Potlesk. Dnes však skutočne nie je v naších silách napchať 150-180 wattov konzoly do priestoru malého handheldu. Potrebujeme múdrejšie riešenie.

Pojem remote play sa pri hernom hardvére reálne uviedol do praxe až s iným SONY handheldom - PSP. Hovorím o prenose "obrazu" hry z konzoly na handheld, takže tu nebudem strácať čas s pokusmi ako NGC-GBA a im podobné/. Chcem hovoriť o plnohodnotnom zážitku. PS3 využila časť výkonu SPE jednotiek /latencia !!/, časť mimoriadne drahocennej RAM /ktorú často proste nebolo kde zobrať/, pomalé Wifi a obraz sa poslal do PSP, ktorému chýbalo zopár čudlíkov a jeden analóg. Koktavý výsledok, išlo však o životaschopnú myšlienku. Streaming niečoho niekam. Nič iné nie je ani Smartglass, ktorým sa tu oháňa MS alebo nintendo s Wee U. Ide o budúcnosť kam smeruje každý výrobca HW alebo poskytovateľ SW. Vytvorený obsah /hry, audio, video, apps/ treba dostať z tej k zemi pribitej konzoly na čo najviac mobilných zariadení v jeho okolí. PS4 pokračuje tam, kde PS3 a PSP skončilo.



A SONY sa to ako mnohokrát predtým snaží urobiť čo najlepšie. Adaptovala PS4ku a dualshock 4 - ten dostal touchpad a mikrofón/reprák aby napodobnil touchscreen PSV. To zas dokáže plne simulovať rozloženie ovládacich prvkov hry na konzole a má rozlíšenie displaya, ktoré lepšie zvládne bohatosť a rýchlosť grafických detailov PS4 hry. SONY tentoraz vložilo podporu pre remote play priamo do srdca PS4 /natívna súčasť OS, Gaikai API/. Je tu extra k tomu určený výkonný hardvér /kóder-dekodér framebuffera, minimálne latencie/. SONY dokonca požiadalo vývojárov aby každú dokončenú PS4 hru otestovali a harmonizovali ovládanie z PS4 pre PSV.

"All games will work – unless it is a dance game"

Táto schopnosť komunikácie však nie je obmedzená len na PS4 a PSV. Dáta je možné poslať do akéhokoľvek "certifikovaného" zariadenia, ktoré má dosť výkonu a patričné ovládacie prvky. Na iPADe môžte mať aspoň ten inventár v RPG. Oproti Wee U-tablet kombu má PS4-PSV dvojica výhodu ďaleko lepšej mobilnosti - pri PSV ste obmedzený iba dosahom a kvalitou signálu Wifi. Teoreticky môžte byť od svojej PS4 mašiny 100 kilometrov ďaleko, píše sa predsa rok 2013, však. Takže hajde na služobnú cestu, po fuške sa zvalíte do hotelovej postele, vytiahnete PSV, na diaľku zapnete PS4 a dohrajete to prekliate sandbox Kratos RPG. Otázku na koľko to môže poškodiť predaje vlastných PSV hier, zatiaľ riešim nebudem, nič veľké sa tu totiž zatiaľ nedeje.