24. 2. 2013

Mark Cerny


Spasiteľ a tajný žolík pre nadchádzajúcu, hernú SONY platformu Playstation 4. Určite vám to meno absolútne nič nehovorí. Ide pritom o jedného z najskúsenejších herných dizajnérov histórie. Guru čo patri medzi medzi hviezdy ako Carmack, Miyamoto, Yo Suzuki alebo Molyneux. Vo veku asi 14 rokov už vedel, že chce byť šialene bohatý a nechce pritom pracovať. Ak je totiž vaše hobby zároveň aj vašou prácou, tak do práce vlastne nikdy nechodíte. Vo veku 18 rokov sa mu sen splnil a naprogramoval veľmi známy arcade titul Marble Madness /gameplay video, 1984, Atari/. Odporúčam túto jeho ftipnú a technickú posmortem prednášku z vývoja MM /dozviete sa ako rafinovane sa robia transparencie s HW, ktorý ich proste v žiadnom prípade nezvládne/. Populárna hra konvertovaná na všetky herné zariadenia, ktoré prišli na trh ešte aj o nejakých 15 rokov neskôr. A to množstvo klonov. Monkey Ball ste už určite na svojom mobile aspoň raz zahrali.

Vo veku 21 rokov ho zlanárila SEGA a presťahovalo ho do japonska, kde makal ha hrách pre ich 8 bitovú kozolu Master System. Dokonca ich prinútil experimentovať s 3D hrami. Ani nie tak s 3D trafikou ale so skutočou stereoskopiou /epileptici pozor/. Bol zapletený do produkcie Sonic the Hedgehog 2 pre 16 bitovú SEGA konzolu Sega Megadrive. Neskôr, po odchode so SEGA pomáhal fy Panasonic s rozbiehaním ich 32 bitovej konzoly 3Do. Osobne programoval a dizajnoval hry Crash ‘n Burn /gameplay video, 1993, 3DO/ a Total Eclipse /gameplay video, 1994, 3DO/. Ďalší jeho osud je zviazaný s firmou SONY.

A na tejto platforme je od vypustenia prvého Crash Bandicoot /1996/ spolu s Naughty Dog až dodnes a s úctou sa mu dnes hovorí  "Sony Miyamoto". Disruptor, Spyro, Jak and Daxter, Uncharted, Resistance, God of War, Killzone, Warhawk. Všade nájdete jeho DNA, všade pomáhal minimálne ako konzult herného dizajnu. Známa je aj jeho tzv. Cerny method - metodika dizajnovania hry. Jeden jej bod vám hneď vypichnem - "hra má pevne uchopiť a zaujať hráča do 15 minút, inak ide o zlý herný koncept, a nikdy sa nemala dostať do predaja." Čirou náhodou tvrdím to isté.

 1h11m16s - "PlayStation fo .. three which is the bulk of what I have been working on." - hehe, takmer sa preriekol

Skok do čerstvej súčasnosti. Mierne ma prekvapila jeho prítomnosť na tej dvojhodinovej prezentácii o budúcnosti Playstation značky, kde bola trochu poodhalená aj nová SONY konzola Playstation 4 a príjemným šokom bolo to, že práve Mark Cerny je hlavným projektantom stojacim za dizajnom PS4 ako takej. SONY prešlo od inžinierského pohľadu /Ken Kutaragi/ na vec - ku vývojárskemu /Mark Cerny/. To je zásadná paradigma a trochu kyslo som sa usmieval na druhý deň, keď som čítal, že PS4 nemá ten vizionársky esprit ako pri PS3 s Kenom !! Renomované herné sajty zjavne nič nepochopili. A mne to malo dojsť tiež oveľa skôr. Mark Cerny bol totiž v poslednom čase veľmi aktívny /spätne som si teraz pozrel svoje komentované bleskovky a jeho meno tam mám aspoň 10 krát/. Ten chlapík pritom celé roky makal v tichosti práve na PS4ke a dokonca aj na hre Knack /PS4/. Cerny /PS4/ versus Miyamoto /Wee U/ - už sa na to teším.