20/02/13

Playstation Meeting 2013 - See the Future


Prológ. Nechcem aby to znelo melodramaticky, ale celý môj doterajší herný život sa mi teraz mihá pred očami. Zažil som u môjho staršieho bratranca  prvú domácu pseudokonzolu PONG /v obehu od roku 1975/ a pravdepodobne sa dočkám aj poslednej klasickej konzoly - Playstation 4, alebo ako sa to vlastne bude volať. Za 40 rokov sme prešli od dvojfarebnej grafiky s jednou guľkou a dvoma paličkami ku hernej grafike v kvalite slušného CG filmu v prostredi totálne socializovanej hernej datasféry.

Hype, ktoré cítim práve v tejto chvíli, tá intenzivita, rozhodne nie je tá isté ako pri posledných troch SONY konzolách. Nečaká nás žiaden revolučný hardvér - PS4 bude iba dobre poskladaná kopa PC šrotu. A nad hrami som už zlomil palicu. Platí okrídlené - "skúseneho spektristu už žiadna hra nedokáže prekvapiť, šokov z odpadu si však užije do sýtosti". Pri Psone išlo o debut elektronického giganta SONY na hernej scéne. Silná firma, úspech ktorý sa dostavil bol síce prekvapujúci, objektívne však bola konzola dokonale pripravená. Nízka cena, vysoký výkon, programatórsky jednoduché prostredia, úžasné hry. Cena za jednu SONY akciu dosiahla 4.3.2000 svoje absolútne maximum,a nikdy sa ho už viac nepodarilo prekonať /bolo to závratných 150 USD !!/. V ten deň SONY vypustilo PS2ku. O šesť rokov neskôr sme do rúk dostali PS3ku. Do poslednej kvapky si vypila kalich horkosti a naplnila osud tzv. "kliatby tretieho". Veľká hospodárska kríza v 2008 takmer PS3 pochovala, na jeseň roku 2012 cena akcie spadla pod 10 USD. Tak nízko tam nebola dobrých 30 rokov.

S poklesom hodnoty SONY a jej ústupom z čelnej pozície jedného z najväčších a najbohatších výrobcov spotrebnej elektroniky paradoxne stúpa dôležitosť postavenia hernej divízie v tomto kolose. O pár rokov má spolu s mobilitami a kamerami/foťákmi generovať viac ako 70% zisku celej firmy. V tomto prípade bude presmerovanie celej firmy, podľa mňa zmenou s dobrou perspektívou, aj keď vynútenou až zoči voči krajne nepriaznivým okolnostiam. PSone tiež vzniklo iba vďaka tvrdohlavosti Ken Kutaragiho. SONY samotné nepovažovalo herný biznis za hodný jej mena. Aktuálne hype okolo PS4 vnímam ja osobne skutočne inak ako tomu bolo pri PS1, PS2 alebo PS3. Dnes nejde len o úspech konzoly, ale už aj celej SONY. A SONY fandím, lebo nie je tak deštrukčná, spiatočnícka, bigotne úzkoprsá a nebojím sa povedať - cynicky a morálne zlá ako konkurenčná dvojica MS a Nintendo.

Playstation 4

----------- to be continued -----------

Začíname výnimočne načas ale toto je vskutku dôležitá seansa a SONY musí dať jasný signaál najvyššej pripravenosti. Záber na 360 stupňovú video scénu. Zvuk hromu a božskej trúby /Inception jingle/. Montage. Aspoň keby to bolo urobené nejako sviežo. Nudné ako mnohopočetné reklamy telke, ktoré nám na Nove občas preruší aj nejaký ten film. Tento článok je ako vždy písaný v reálnom čase počas sledovania konferencie.

"We didn't build a BOX, we did build a place to play." - SONY

Andrew House /top manažér SONY/ - a už to sype, inovácie a svetové líderstvo, klame si do vrecka ružová košeľa. Ukáže nám ako sa z najlepšieho stane ešte lepší, božstvo na Olympe. "Connectivity between devices". Bezprecedentný pomer cena/výkon. A v strede sme my - hráči, nie kabelová telka pri xcrape 720, pardón DVR boxe. Hlas sa mu netrasie, ide jak nabrúsená píla. Briadka d'Artagnana, ksicht bez charizmy, určite ma dobrý ritný stisk. Už sa mi ale prejedol, ide pritom o hlavného konferenciéra. Po celý čas hovorí ku akciovému trhu, zreteľné dymové signály, natriasa tie svoje malé lesklé guľky. A boom. PS4. Konečne to slovo padlo. Playstation 4, žiadne experimenty s názvom konzoly.

PS4 je druhý príchod krista a o chvíľu nám ukáže ako SONY opäť objaví koleso a zmení  rotáciu zeme. Mark Cerny - skutočný guru /stál aj za prvým Crashom pre PSone/. Pokračuje v žonglovaní s peknými slovami. PS4 bude revolúcia, ktorú svet nevidel. Multi-dimenzionálne teleso, chobot v jednej dimenzii, vlhká prdel v druhej. Aj on strašne motá. Tiež sa snaží vzbudiť dojem, že SONY sa podarilo niečo, čo sa už nikomu nepodarí. Panna mi sľubuje sex storočia, ta deva je však vytrieskaná defka s vytlamenou hubou.

Playstation 4 má 8 gigabajtov RAM  

Chudák sa teraz snaží kvetnato opísať HW PS4ky. Panebože, prehral som stávku, ten SONY šmejd ma 8 gigabajtov UMA RAM. Oficiálne predstavenie Dualshock 4 a stereo kamery /pribalenej ku každej PS4/. Tech demo v reálnom čase na Unreal 4.0 engine sa objavilo z ničho nič. Jasné, že to nebežalo na PS4ke. Epicu neverím, už nás rovnako oklamalo pri PS3ke. Havoc tech demo - jeden milión rigid body telies /namiesto známeho kačičkového PS2-PS3 duck dema/. Knack, prvá herná ukážka /SCEJ/ - štylizovaná grafika. Pixarovka. Niečo s robotom, trollmi z warcraftu, asi akčne taktická platformer gamesa.

PS4 - popis prídavných čipov /dekompresor dát atď./.  Ukážka PS4 UI - XMB vyzerá ako PSN store a ponúka multitasking, hibernate, suspend and play, srať na boot. Pripomína mi to PSV. Aktívne používanie sťahovaného obsahu už počas jeho downloadu. Listujete si okienkami, kde vidíte hry, ktoré akurát hrajú vaši kamoši. Stalking. Všetko je socializované, integrované, masívne vylepšené. 

"PlayStation 4 will not block used games"

Gaikai ústami jej šéfa David Perry /viď hra Eartworm Jim/. Gaikai bude hrať v PS4 takmer rolu hlavného hrdinu. Možnosti sa budu rozvíjať pekne postupne a sú nekonečné. Share button - ultra verzia cross game chatu totálne integrovaná do facebooku a Ustreamu. Záznam videa/obrázkov, realtime komentovanie vášho herného epic failu, keď ho posielate kamočom v reálnom čase. Remote play - natívna integrácia PSV do vášho PS4 systému v štýle Wee Uu-tablet,  samozrejme vrátane asymetrickej gameplay. Kamoš vám na PSV prejde pasáž, ktorú vy na PS4 neviete prelomiť. Stream video konferencie mi bežalo dobre asi 10 minút, mimochodom, teraz to len tak koktá a poskakuje v 240p/10fps. Snáď to nepoháňa ten Gaikai a jeho uber realtime technológia. PS3 hry na PS4 v budúcnosti asi tiež pomocou Gaikai. Samozrejme sa HW BC nekoná.

CG kvalita milé deti - celé Killzone video

Strih. Kôpka vývojárov čo hovorí "pekné veci" o SONY a PS4. Kecy, kecy. Michal Denny /kravaťák zo Sony Worldwide Studios Europe/ uvádza hernú časť. GG - hell yeah. Holy dinosaur fuck. Killzone: Shadowfall, áno, vyzerá to oveľa oveľa lepšie, než ten prekliaty E3 2005 KZ target render. Hajzel Yerli z Cryteku predvčerom povedal, že ešte roky /!!/ neuvidíme nič technicky lepšie ako Crysis 3. Nuž akurát sa pozerám na CG film v priamom prenose. Vizuál výbornej kvalite a to ide o prvogeneračnú hru. Mimochodom počas hrania to vyshareoval na FB stránku, kde to video neskôr nájdeme !!

Evolution Studios. DriveClub. Team based racing. Akékoľvek počasie, akákoľvek denná doba, kdekoľvek na svete. Licencované superšporty. Autička sú technicky krajšie ako tie najkrajšie v GT5. Pohybujete sa okolo nich vo FPS perspektíve. Dokonalá imerzia. Ukáža Autologu a matchmakingu. Grafika okolia, terénu, krajiny sa mi zdá presne ako v dnešnej Flopa horizont. Nič moč, ešte sa uvidí. Semi-arkáde fyzika, zjavne. 

Sucker Punch. Infamous: Second Son. Sandbox hra o "kontrole", o strate súkromia, kamery na verejných miestach. Asi preto nám jednu kamerku predá SONY spolu s PS4, hehehe. A teraz trochu priestoru aj pre malých indie sráčov. Jonathan Blow /logická hračka Braid/. Predstavuje hru Witness /sledujem ju od začiatku/. Novodobý Myst, čím je povedané všetko. Sandbox v doslovnom zmysle slova, ostrov plný záhad ako puzzle hračka vo vašich rukách. Vysoko pravdepodobne - časovo ekluzívny titul pre PS4. 

David Cage. Emócie. Chlapík sa snaží zmeniť tvorbu hry na točenie filmu so všetkým čo k tomu patrí. Polygóny v jeho hrách: 350 polys na postavu /Omikron/, 1500 /Farenheit/, 15000 /Heavy Rain/, 20000 /Kara demo/ a 30 000 /Beyond/. A je tu - super next gen hlava v CG kvalite. Ukazuje jemné nuansy next gen emócií /podobnú ukážku pri PS3 sme prekonali hravo práve jeho pripravovanou hrou Beyond/. Viac polygonov = viac emócií, heslo dňa. V FF6 pre SNES mi na to stačil aj dvojfrejmový sprite.

Media Molecule. Super tajný PS4 projekt. Zachyťte svoj sen. Tak to musí byť Minecraft klon, což. Tyrania polygon based enginov, o ktorej tu toľko píšem. Ako to prekonať. Move ovládačon !! Move 3D sochárčina, jedno z prvých MOVE tech diem pred mnohými rokmi. Je to super Minecraft klon !! Herné video, no homo !! Slzy sa mi derú do očí.

Preskakujeme na third parties. Crapcom. Yoshi Ono /Street Fighter boss/ ako vždy zfetovaný jak mech plný rasta huličov. Čakám rehabilitáciu, na SONY toho času pekne serú. Krátka retrospektíva ich hier na PS platforme. Panta Rhei - kódove označenie pre ich next gen engine. A čo ? Vraj to beží na PS3ke. Deep Down - kodové označenie pre nové IP. Stredoveká hra. Vlhké kobky a drak. Grafika ako Skyrim na ultra high krát desať. Nenechám sa oklamať, uverim až to na PS4ke v obchode uvidím. 

Square Enix. "Realtime cinematic demo running on PS4". Sračky, beží to určite na ninja PC s NV680 SLI. No nehovorim, vytiahol staré Agni tech demátko, kde sa nezmenil ani pixel. Huba plná lží ten Square. Hanba, padaj zo scény ty sráč. Na konci však oduševnele chváli skvele vývojárske prostredie - "sen každého herného vývojára". Shinji Hashimoto ukáž FF versus alebo mlč navždy. Báječná angličtina. Ako keby ho ťahalí po rozbitom skle a pritom spieval sailormoon karoke. Počkať, čo to vlastne povedal. Nič ?? Aha, že sa uvidíme na E3 s novou FF. Hohoho ho. 

Ubisoft. Watch Dogs. Guillemot vo fest pokrčanej košeli a na nej sako. Patetické reči jak fuck. Nové herné demo, tak živý svet /interaktívny/ vraj tak skoro neuvidíme. Sandbox hra. Grafika asi ako pripravované GTA 5 so zopár PC modmi. Nič extra. Vidím animáciu z Assassina 3, yep. Stream z konferencie mi seriózne kolabuje. Srať na to, že je rok 2013, však.

Blizzard aka Blizfuck. Tričko, mikina a motorkárska bunda. Neverím, že je tam tak teplo. Dýcha dosť ťažko, buď sa prehrieva, alebo robia PS4 only hru a láme mu to srdce. Ohlasuje Diablo 3 pre PS3 a PS4 /a teda remote play na PSV, že/. Aleluja. Ta primitívna DX7 PS2 hra sa dostala na next gen. A hej - 4 x coop, gaučový 4 x coop, presnejšie. Konzoly rulez, PC sucks.

Activision. Destiny ? Samozrejme. A Bungie. A bude aj konečne poriadna in-engine footage. Stále neviem ako to funguje, perzistentný online svet /MMO?/ a coop. Mali by zmeniť šéf grafika. Kričí z toho HALO jak sfiň. Na PS4ke to chcú mať do 6 mesiacov od štartu konzoly. Každopádne ide o 10 ročný projekt a bude aj nejaký PS exkluzívny herný obsah. Nejaké prtkotiny, aby sa Bill nenasral, tipujem. A je koniec. Kaz Hirai neprišiel.

Záver. Dostal som presne to čo som čakal, okey, tých 8 giga ram ma fakt dostalo. Design, cena, presné detaily štartu PS4. To by SONY ešte príliš skoro odkrývalo karty, nebuďme naivný. Konferencie bola dokonale pripravená, možno nudná pre nás, ale dokonale adresne mieraná do uší a očí akciového trhu. SONY proste muselo ukázať, že je schopná postaviť konkurencieschopnú konzolu, inovovať a ak treba aj prevziať žezlo. PS4 sa mi objetívne javí ako dokonalá herná konzola /HW, SDK, OS, Apps, hry, ovládač/. Pichnem do hniezda. Je presne tak dokonalá ako PSV. O osud PS4 sa včak nebojím, third parties potrebujú dve silné next gen konzoly, aby niekde mohli predávať svoje drahé hry. Je to pre nich životné dôležité. Na E3ke budeme počuť more ďalších detailov. Nebudem sa zatiaľ vyjadrovať ku predvedeným hrám /first alebo third parties - grafika je OK/, až príliš bije od oči, že ide v 95% herne o "PS3 HD" gamesy. Killzone podľa mňa opäť vybuchne /proste to nevedia správne uchopiť, uniká im podstata dobrej FPS hry/, napriek tej sladkej grafike.

Appendix, oficiálne parametre PS4, DS4 /obrázky/ a PS4 EYE /obrázky/ plus potvrdený lineup launch hier:


No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****