13. 2. 2013

Fúzatý čaba zachraňuje svet


Hlavný hrdina Daniel White a blízke stretnutie tretieho druhu. Štvorka je sex, jednotka je iba čumenda cez sklo bez dotyku. Všetko sú to exaktné ufologické termíny. White má smolu, cudzia civilizácia cielene vyhľadáva a unáša mladých a silných chlapcov. Dôvody sa možno časom objasnia. Únos však neprebieha podľa bežnej rutiny. Po krátkej bitke s únoscami /androidi !!/ a havárii malého kozmoplánu sa ocitáte pravdepodobne na cudzej planéte zlých alienov. Konkrétne na vrakovisku a v pätách máte lietajúceho demoličného robota, ktorý si koná len svoju prácu. Odpratať ten bordeľ. Vás zas čaká cesta naspäť. One Escapee. 

OnEscapee /1997/ je hra maďarského tímu Invictus Games určená primárne pre Amigu 1200 /vyrábaná v rokoch 1992 až 1996/. Pri oslave desiateho výročia založenia firmy dokonca vydali hru aj pre PC. Úboha Amiga 1200 v roku 1997 už takmer dodýchavala a bola vďačná za každú lepšiu hru. Okolo OnEscapee bolo svojho času celkom slušné hype. A niet sa čomu čudovať. Hra bola graficky/animačne/príbehom poctou, povedzme radšej surovou kópiu slávneho Flashbacka.

modrá, čierna, neón a dážď - Bladerunner to však nie je

Amigácke časáky sa teda ešte pred vydaním hry plnili superlatívmi. Námatkovo vyberám z dobového textu - kombinácia ručne kreslenej grafiky, renderingu a retušovaných digitalizácií. Grafické efekty ako dážď, mláky vody odražajúce okolie, pohyblivé lúče svetla s dynamickým nasvieteným, lens flare, lom svetla, odlesky, masívne množstvo animácie v pozadí scén. Hlavný hrdina má 1100 frejmov animácie a viac ako 70 typov pohybu, teda dvakrát viac ako nájdete v konkurenčnom Flashbacku. Dlhokánske intro /s dĺžkou 5 minút/, naspievané songy. Quick save v ktorýkoľvek okamih hry. Akcia, logické minihry. Pikantnosť - pre amigu hra vyšla na CD médiu. Rozsah grafických asetov neumožňoval distribúciu na floppy diskoch /išlo o nejakých 250 mega dát/. Amiga 1200 pritom nie je štandardne vybavené CD mechanikou, to len tak na okraj. Ale pokroku sa musia prinášať krvavé obete.

Rozhýbal som teda svoje kosti a vrhol som sa na PC verziu. Viem, že maďari ju uvoľnili ako freeware. Bohužiaľ je odkaz na download z ich materskej stránky už zopár rokov kaput a po internete sa všade povaľuje iba verzia čo žiada aktivačný kód, ktorý už niet kde kúpiť. Naštastie torrent nezaváhal, ponúkam teda tento funkčný a bezpečný odkaz aj vám. Samozrejme som si ešte pred spustením hry prečítal niekoľko autentických názorov hráčov, ktorý to hrali alebo prešli na originálnej amige. Polovica tvrdí, že hra je až príliš dlhá, druhá zas, že príliš krátka /pozn. joe: longplay čas pre Flashbacka je okolo 3 hodín, pre OnEscape asi 2 hodiny a 25 minút pre Another World, hehehe/. To isté píšu o obtiažnosti. Vraj príliš ľahká, vraj príliš ťažká. Všetci sa však zhodujú, že grafika a audio je OK.

Pozriem sa na to teda sám. Kvality hernej grafiky tu nebudem príliš rozoberať, ako grafik síce vidím občas značne nekohorentnú zmes grafických štýlov a postupov, ktorá rozhodne niečo dlží uhladenému a jednotnému Flashbacku a Another Worldu, nemôžem sa však sťažovať príliš nahlas. Malý tím amatérov a pozerá sa na to dosť dobre, to isté platí pre audio. Problémik, čo sa nedá zakryť, sa volá kvalita samotnej hernej mechaniky. Pohyb a akcia je vlastne kópiou dvoch vyššie uvedených, nemá však ich dynamiku a balanc. Po bojoch budete často utekať cez polovicu dlhého levelu ku najbližšej regeneračnej vani, súboje sú doslova na férovku, taktiku ani skill tu bohužiaľ netreba. Občas je ich príliš veľa.

Umiera sa často, sejvujte preto ešte častejšie. Hra sa miestami trošku natiahne a núti vás pochodovať skrze desiatky miestností plných enemákov. A to najdôležitejšie. Hra vás rozhodne príliš za ruku vodiť nebude, čo zistíte už po prvých 2 obrazovkách. Zákysy však už dnes riešime v reálnom čase a v multitasku. Ja som na riešenie prvého "problému", ktorý problémom ani nemal byť, prišiel čistou náhodou. Hra je však skutočne z tých obtiažnejších.

Takže hrať alebo nehrať ? OnEscapee je skrátka postsocialistická partizánska, garážová "reakcia". Chýba jej ľahkosť, lepšia a svižnejšia hrateľnosť /viď aj Blackthorne/, menej hluchých miest, oveľa citateľnejšie puzlátka a "kde dopekla vlastne mám ísť ďalej a čo tam urobiť ". Amigácke herné časáky hru pred rokmi hodnotili 72 respektíve 92%. Objektívne si zaslúži akurát tu "päťdesiatku". Remeselne urobený ľahký priemer, ktorému chýba skúsená ruka v strižni a viac skúseností pri ladení samotnej hrateľnosti. Je to taká obdoba českej adventúry Tajemství Oslího Ostrova, ktorá kvalitou tiež nepreskočila predlohu, z ktorej vychádza - Secret of Monkey Island. Maďari však predsa len v hre urobili jeden prekvapujúci ťah pri záverečnom útoku na bránku, na ktorý anglosasi príliš odvahu nemali. The End /happy tam chýba celkom nenápadne a zámerne/.