6. 2. 2013

Reklama


Marketing - proces prezentácie výrobku alebo služby zákazníkovi, ktorý konči v prípade úspechu tučnými predajmi. V súčasnosti sa pod marketingom rozumie rafinované umenie zavádzania a klamstva. "Ak ich nevieš presvedčiť, aspoň ich popleť ". Citát US prezidenta, nájdite si ktorého. Skutočná kvalita produktu už nie je viac dôležitá. Preč je česť, stredoveké cechy dbajúce o dobré meno. SONY stratilo amerických trh v prospech MS a jeho DVD RROD šmejdu. PS3 môže mať na prvý aj druhý pohľad vyššiu pridanú hodnotu /BD, HDMI, wifi, HDD/. Môže vám ušetriť za 6 rokov až 300 USD /!!/ za výpalné menom LIVE GOLD. Aj tak sa v amerike predáva konkurenčná MS šunka ďaleko lepšie.

Jeden američan na svojom blogu píše, že sa pýtal svojho synovca, nejaký krpatý zasran s mliekom na brade, čo hovorí na Wee Uu, PS3 alebo Playstation Vita. Malý borec dobre vie čo je PSP, teda celkom dobre, na američana. nemal však ani šajnu, čo alebo kto je PSV. Amerika je totálne v područí microsoftu. Reklamy na xcrap 360 sú všade. V telke, v koráne, na wecku pod sedátkom. Bill tam utopil neuveriteľne množstvo prachov. Mimimálne 500M USD vrazil aj do motion ovládača /Kinedryl/ a znamenalo to fantastické predaje, bez ohľadu na dokonalú nepoužiteľnosť tohto zariadenia. Sila dobre mierenej, hoc aj lživej reklamy je neuveriteľná. Cieľová skupina samozrejme musí byť banda pologramotných doritos a fast food s kolou bezmozkov. Tento článok sa letmo pozrie na to, ako sa SONY trápilo s video prezentáciou svojich domácich konzol a čo nás asi čaká v budúcnosti.

"Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych ho za reklamu." - Henry Ford -

Playstation 1. SONY to zobralo útokom, doba bola divoká, všetko ešte bolo možné. Obsadilo tlačenou reklamou všetky relevantné herné časáky a to dokonca aj u nás, v československu. Ako známy veľkovýrobca elektroniky, ktorá vtedy ešte išla na dračku, využili svoje už existujúce kanály. Podporovali aj  "oficiálny", herný playstation časopis - známe OPM /Official PlayStation Magazine/. Ťahákom bolo uvedenie herných demo diskov, dovtedy na konzolách vec nevídaná a verte tomu, že boli mimoriadne obľúbené. Dali sa pribaliť ku časopisu, čo s kátridžom pri N64ke nebolo možné !! To bolo obrovská výhoda, skutočný žolík. A reklamné video klipy pre americký trh, to bol proste rachot.

Jedna z prvých tých epileptických šialenosti. Pozorné oko si na konci všimne zašifrované heslo dňa - [E] NOS Lives. E ako ready, NOS ako ninth of spetember. Pripravte sa na deviaty september, deň štartu predaja PS1 v tejto židobolševickej krajine. O trochu neskôr, to už bola PS1 všade v predaji, zmenilo heslo na - UR NOT [E]. You are not ready - na to čo ťa čaká. A pridali zábery na kopu launch hier - Warhawk, Destruction Derby, WipEout, Tekken, NFL. Nezabudnite, že sme v generácii hier, kde sa z noci na deň prejdete zo sveta 2D 16 bit grafiky plnej sprajtov do 32 bit matrixu plného 3D hier vo vynikajúcej kvalite. A konzola stála o stovku menej, než konkurečná SEGA Saturn. N64 bolo ešte riadne ďakeko, a kým sa dostal na trh, ten už bol dokonale obsadený SONY konzolou.

S.A.P.S. /Society Against PlayStation/

Dorazili aj PS1 maskoti ako Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Sweet Tooth. Ďalšie kampane - "Live In Your World. Play In Ours." a "Do Not Underestimate The Power of PlayStation" dokonali skazu a prelomili všetky demografické bariéry. PSone sa stala dokonalou hernou platformou s hrami pre všetky vekové a genderové kategórie. V tomto štádiu už vlastne žiadna reklama nebola nutná. PSone sa stalo legendou a jej slávna sa ďalej niesla už aj obyčajným ústným podaním. PSone vtedy - to je Apple dnes.

Playstation 2. Zničujúce hype. Obrovské očakávania. SONY si bolo vedomé toho aký je trh vyhecovaný a nadržaný. Heslo pre novú kampaň bolo "The Beginning" a to video sa rozhodne nestratí ani dnes. Došlo opäť aj na oprášenie motta "Live In YPlayStationCircle.svgur WPlayStationX.svgrld, PlPlayStationTriangle.svgy In PlayStationSquare.svgurs" a priestor dostala aj kultúrna pamiatka režisér David Lynch. Sureálne a nie priliš zrozumiteľné. SONY vám však chce povedať, že hry sú skutočne miestom, kde nie je nič nemožné. “The Third Place” - to nebola veštba ako skončí PS3ka /nezabudnite na prekliate tzv. tretej konzoly/, ale "tretí priestor". Práca, domov a herný matrix, kde sa môžte vzdať telesnej stránky, mäsa a potu a dokonale sa uvoľniť. Reklamy zo série "Fun, Anyone?” určené hlavne pre mimo americké krajiny sa vrátili späť na zem a viac propagovali samotné hry, pardón hravosť.

 túto PS2 reklama milujem - kurva intenzívny matroš - fucking hairy person punching SUN !!

Nie vždy SONY vedelo, kedy je veľa - až priliš a pikantnou skutočnosťou sú aj slogany určené napríklad pre Indiu. "Because your girlfriend bores you shitless." Drzé, sexistické heslá, vhodné pre krajinu, kde je denne viac znásilnených žien ako pôrodov a že tých je tam skutočne hafo. SONY sa proste odviazalo. Došlo aj na zakázane reklamy. BAN. Samozrejme ide o tie fancúzske prasatá. Soft porno "from behind !!" reklamy pre kanibalov a podobne. Pozor na cecky, bradavky, prdelku a semeno. Nič z toho ale dobré meno PS2 nijako nepoškodilo, valiaci sa parný valec ani tisíc slimákov na ceste nedokáže zastaviť.

Playstation 3. Pád z trónu. Odštartovaný príliš vysokou cenou a dokopaný k smrti kolapsom svetovej ekonomiky v 2008. A spôsob vedenia reklamnej kampane nám teda tiež veľmi nepomohol. Rok po xcrape 360 sa valí na scénu aj PS3. Koniec čakania "The Wait Is Over" a magický dátum uvedenia konzoly na trh. Potom sa SONY podaril husársky kúsok, séria reklám, ktoré dodnes mocne rezonujú pod uvoľneou zubnou plombou a vysielané bola v čase, kde ju mohlo zhliadnúť  takmer 20M američanom v prestívke medzi svetovým pohárom v baseballe, či čo to bolo. Plačúca bábika. PLAY B3YOND. SONY sa dokonca vrátilo k červenému E, teraz v podobe trojky, ako v časoch PSone. Hrôza to bola. Európa dostala kultivovanejšieho Bethovena aby vzápätí aj tu všetci stratili zdravý rozum sériou "This is living". Extravagantné to bolo natoľko, že zabudnete na to, že vám to chce aj niečo predať. Situácia bola niekoľko rokov krajne kritická, až sa stal zázrak.

K.B. - užil si svojich 15 minút slávy aby skončil s kopačkou v zadku by SONY v poli porazených

V roku 2009 zlacnila PS3 na 299 USD a ameriku dobil Kevin Butler. Aspoň trochu vylepšil skóre. Profesionálny herec a v drivej väčšine veľmi zábavné reklamy oslavujúce hravosť, hry a PS3. Nové heslá: "It Only Does Everything" , "Long Live Play" ,"Never Stop Playing". Populárne, ftpné, záujem vzbudzujúce, trefné, provokujúce a dokonca nám ďakujú, že používame ich služby, hardvér a hry. PS3 má dnes pred sebou ešte stále zo dva roky plnohodnotného života, tož sa táto kapitola pre SONY ešte nekončí.

Playstation 4. Žarty bokom, ide o všetko. O kvalite hier, služieb alebo samotného HW novej SONY konzoly vôbec nepochybujem. Musíme to však vedieť aj predať. Musíme prinutiť negramotný dobytok, aby opäť považovali výrobok od SONY za niečo čo musia vlastniť. Opakujem, fyzické kvality výrobku nie sú viac podstatné. Dôležité je aké neodolateľné predstavy o ňom v zákaznikovi vzbudíte. Podprahové, sugestívne, viscerálne animálne. SONY musí vymyslieť perfektnú reklamnú kampaň. A to znamená, že sa rozlúčime s agentúrou, ktorá sa 6 rokov trápila s PS3. Zbohom Deutsch nech žije Bartle, Bogle, Hegarty. SCEA si totiž podalo ruku s pobočkou BBH sídliacou v New Yorku. Prvá prezentácia PS4 bude o 2 týždne v New Yorku. SONY sa chystá dobiť New York a teda aj ameriku. Vám však vŕta v hlave, ako môže BBH spasiť PS4. Tri slová - AXE, CHROME, SPRITE.

Update, 6.2.13, 22:55 hod >

Online aktivita a obľúbenosť jednotlivých platforiem, veď reklama v telke je už mŕtvý formát, však:

Tweeter - Playstation 1.575.610 následovníkov, Xcrap - 828.553 , Nintendo - 338.698
Facebook - Playstation 29.5M "lajkov", Xcrap - 20.5M, Nintendo - 2.1M