5. 12. 2012

RPG - RIP


Celosvetová kríza, ďalší klasický herný žáner tesne pred vyhynutim. Asteroid dopadol, dinosaure prdia do hliny a menia sa na vysokooktánový benzín a uhoľné brikety. Zoberme si nintendo a ich vlajkovú RPG loď. Zelda /ten smiešny zelený chlapík s mečom/. Vzniklo nejakých 15 či 18 dielov, rátam aj spin-off sračky. Každý nový, veľký diel pre konzoly sa však predáva horšie a horšie a to paradoxne priamo úmerne počtu predaných konzol. Výroba je teda stále drahšia a drahšia. Index náklady/zisk je dnes na hranici únosnosti a Zelde /ten smiešny zelený chlapík s mečom/ hrozí záhubu. Posledné komerčné fiasko z podnázvom Skyward Sword vznikalo dlhých 5 rokov a vzniklo hovno. Sračka. A viete čo, našiel som to aj v dokonale zhudobnenej forme, nepretáčať, je to skvelé.

Ayonuma, hlavný šéf dízajnér série, je kokot, naposledy som túto kreatúru nazval pravým menom v tomto nintendo-hate článku. Pôvodne 16 bitovú pixel art akčnú RPG v sandboxe zmenil na sériu nehrateľných puzzle adventúrnych tuneloidov bez atmosféry, charizmy, príbehu a postáv. Zelda /ten smiešny zelený chlapík s mečom/ tam síce ostal ale jeho česť bola pošlapaná. Vieme aj to, že sa Zelda /ten smiešny zelený chlapík s mečom/ predáva jasne lepšie v anglosaských krajinách a napriek tomu ju nintendo odmieta zveriť do rúk napríklad amerického Retro Studios. Srať na nintendo, ani západ na tom nie je o nič lepšie.

O poliakoch a Witcher bazmeku hovoriť nebudem, rovnako ako si úst neberiem špinavú hajzel vodu. Ostáva nám Bugtheda a Poblivion s datadiskom Suckrim. Dnešná údajná WRPG špička /dungeon crawlery su pasé a niché a nič iné s dostatočne veľkým budgetom a kvalitou už na trhu nie je/. Herne je to trošku lepšie ako to čo stvára nintendo. Hra však nebeží slušne na PS3 platforme  - pod pojmom bežať slušne sa doslovne rozumie prísne profesionálny prístup ku zákazníkovi a nie sranie s 10-15 frejmami za sekundu a známou "save-lag" kauzou . Bugthesda neuveriteľným spôsobom odsabotovala vývoj PS3 verzie. Na kapitalistickú firmu, ktorú zaujímajú iba vaše prachy je to nepochopiteľný krok. Ďalšie datadisky im na SONY mašine nebežia pre istotu vôbec, pridchádzajú takto o desiatky miliónov USD plus poškodenie "dobrého" mena.

Maslo na hlave má aj SONY. Na trhu je gigantická diera za dobrým RPG. Lesy, kopce, draci, meče, kúzla. Sledujte ako sa tam snaží nasáčkovať Crapcom s Dračou Dogmou. Prvý pokus nebol vôbec zlý, až na niektoré zásadné chybičky. SONY však nepohlo ani prstom. Svet Shadow of the Colossus /SoTC/ alebo iný jemu podobný/ bol skvelou príležitosťou na realizáciu WRPG hry. SONY však vôbec nevie čítať situáciu na trhu. Snažili sa vytlačiť trhák z Evolution Studios. Trh však chce WRPG. SONY nechápe, že autíčka, bojovky, TPS shooters bez silného mulťáku už viac nie sú ťahákom, je to podporné krovie. Košaté stromy dnes rastú inde.


Naozaj som si veľmi želal RPG pokračovanie SoTC s drop-in kooperatívnym bojom voči príšerkám na PS3ke. A majstra "yodu" v bažinách. God of War je ďalší ideálny kandidát. Pochodovať starodávnym gréckom, desiatky legendárnych miest, postáv, úloh. Všetky tieto natívne hry by bežali na PS3ke ako víno s plným využitím CELL/BD/HDD. A bolo by to veľmi čudné, ak by sa aspoň jedna nestala system sellerom.  SONY by si navyše z nuly vybudovalo RPG dev tím s patričným know-how, ktoré sa nedá získať za jeden deň. Na PS4ke by už boli vo vrcholnej forme a tento žáner rozhodne má komerčný potenciál. Dnes je však celý tento segment monopolizovaný jednou herne plytkou a technicky príšerne naprogramovanou hrou.