16. 12. 2012

SONY víťazí v 1. kole KO nad MS


Minule som písal o tom ako vďaka radikálnej zmene strátegie vyhrá SONY s PS4kou v ďalšej generácií ten krutý boj o pána na najvyššom kopci. Jedným z bodov návodu na úspech bol dôraz na zásobenie novej platformy kvalitnými hrami a system sellermi na samom začiatku a nie až po 3-4-5 rokoch od štartu /GT5, Killzone 2/. Multiplat hry sa dnes dostanú doslova na každú platformu, je dobré sa teda odlišiť kvalitnými exkluzivitami. Je inak zaujímavé sledovať úplne odlišnú taktiku SONY a MS. Prvý menovaný doslova triešti svoje sily, chrlí nové projekty /a nové IP/ pre všetky žánre a hry robí štýlom - snaď sa aspoň jedna uchytí /MAG, Resistance, Killzone, exkluzivita pre HAZE, Dust 214 - všetko FPS žáner/. Podobné experimenty MS nerobí. Zuby nechty sa drží svojich troch značiek /Halo, Gears, Flopza/ a o nič nové sa nepokúša. Pragmatický dudebro prístup pre ukojenie svojho mainstreamu v puberte. Samozrejme nejaká tá výnimka potvrdzuje pravidlo. MS sa nesie vlne multiplat hier, vlastné nové IP každý polrok nepotrebuje.

Obe firmy s bližiacim sa koncom tejto generácie tiež optimalizovali stav svojho stáda. MS zrušil Bungie, FASA, Carbonated Games, Ensemble Studios, Aces Studios, dokaličil legendárne RARE /Ultimate Play the Game/ a pustil k vode Bizarre Creations. SONY bez milosti odpísalo Zipper, BigBig, SCE Liverpool, Incognito. Insomniac Games unikli pred popravou do multiplat sektora. Obaja však zároveň nabrali aj nové posily. Orientačný, súčasný stav ich "živých firiem" máte nižšie. Myslím, že zjavný "rozdiel" v nasadení vám hneď udrie do očí.

----  SONY ----

Naughty Dog - jedna skupina dokončuje The Last of US pre PS3, druhá po Uncharted 3 už presne rok maká na niečom pre PS4, vysokopravdepodobne ďalší Uncharted. Sucker Punch - rok po Infamous 2 pracuje na  veľkom projekte, nevylučuje sa nové IP /pre PS4?/ a vo voľnom čase hrajú Skyrim a Uncharted 3. Guerrilla games - opäť dve tímy, dokopy cirka 170 zamestancov, zlanárili aj pár borcov z konkurenčnej Crysis série. Aj tu sa teda pracuje na dvoch hrách naraz. Killzone 4 pravdepodobne pre PS4 a nové IP /šušká sa o RPG, gotická estetika killzone enginu sa hodí pre temné fantasy/. Evolution Studios - sme prebrali minule, ďalší projekt smeruje jasne na PS4, autíčka neznámeho druhu ale plné špičkovej technológie a fyziky. Hovorí sa o tom, že absorbovali časť ľudí zo zrušeného Psygnosis a nejaké fámy tu lietajú aj o Wipeoute pre PS4 /to jest Evolution by tiež malo 2 paralelné dev tímy/. Sony London - plné ruky práce z MOVE Wunderbook pre PS3 a manažmente HOME /iste aj PS4 uber verzia/. Sony Cambridge - tam je to jednoduché. Robia na Killzone Mercenary pre PSV. 

Media Molecule - ich malá časť, tušim okolo 15-20 ľudí pracuje na Tearaway pre PSV a zvyšok sa pochválil, že vrazil kopu prachov do "výzkumu" pre hlavnú hru, a bude to niečo veľké pre PS4. Ako ich poznáme tak filozofia play-create-share ostane zachovaná a možno nám urobia radosť s Minecraft klonom na drogách /aj s editorom v ktorom si urobíte vlastné Kratos sandbox RPG/. Sony San Diego- budú pokračovať v špičkovom bezjballe. MLB The Show na PS4 v dokonalej fotorealistickej grafike. A pomahajú s dokončením Warrior's Lair /Diablo klon pre PS3 a PSV/. Sony Bend - s ohľadom na krátkosť času celkom pekne zamachrovali s prvým Uncharted pre PSV, teraz robia na druhom pokračovaní, znovu pre PSV.

Sony Santa Monica - trochu ma serú. Od Gow of War 3 sa len tak flákajú, sú podpísaní pod asi 15 inými hrami pre PS3, kde vypomáhajú ako experti. Každopádne hlavný tím pracuje na niečom prevratnom /sandbox, RPG elementy, fantasy, postkastrofa, Kratos RPG - nevieme/ a zvyšok dokončuje GoW:A pre PS3. Giant Sparrow - dokončili The Unfished Swan a majú od SONY kontrakt ešte na dva ďalšie hry, možno jedna skončí aj na PS4ke /hovoria aj o The Unfinished Swan verzii pre PSV/. Ready at Dawn - spáchali oboch Kratosov pre PSP /technicky špičkové gamesy/ a už pekne dlho pracujú na vlastnom novom IP pre PS4, ako za zdá. 

Studio Japan -  dokončujú Rain /PS3/ a Pupeteer /PS3/ , údajne aj Gravity Rush 2 /PSV/ , pomáhajú s Soul Sacrifice /PSV/ a s The Last Guardian /hehe, asi to vážne skončí na tej PS4ke. Polyphony Digital - absolútne jednoznačne už 2 roky robia na GT6ke, podľa všetkých indícii bude na trhu do šiestich mesiacov od štartu PS4. Quantic Dream - dokončujú graficky peknučký Beyond pre PS3 a majú kontrakt ešte na jednu hru pre SONY. To už ale bude PS4 hra a ak budú komerčne úspešný asi ich SONY kúpi. Sanzaru Games - dokončujú Sly Coopera pre PS3/PSV a pravdepodobne vyfasujú novú prácu na nejakom PS4 alebo PSV projekte. Clap Hanz - japonci s veľmi silnou väzbou na SONY naportovali svoj Hot Shots Golf z PSV pre PS3, nepochybne si niečo pripravia aj pre PS4. Novarama -  majú na triku Reality Fighters pre PSV. SONY s nimi ráta ako s AR /augmented reality/ expertami, s AR prilbou pre PS3/PS4 už SONY experimentuje. Novarama však celkom určite skončí na pokračovaní AR hry Invizimals pre PSV.

Poznámka - o plánoch nasledujúcich firmičiek je minimum informácii. Superbot - dokončili SONY Smash Bros pre PS3/PSV. Double Eleven + Tarsier - dokončili LBP pre PSV. Zindagi Games - dokončili Sports Champions 2 /PS3+MOVE/. Supermassive - stále pracujú na Until Dawn /PS3+Move/. Cellius - dávno dokončili Ridge Racer pre pSV, Ken Kutaragi je ich šéf, mimochodom. Fun Bits - dokončili Escape Plan pre PSV. BluePoint - pomáhali s SONY Smash Bros a majú prsty v kope PS2 HD portov pre PS3, asi v tom budú ďalej pokračovať ale už aj pre PSV /ZoE ?/. ThatGameCompany -po vypršaní kontraktu pre SONY sa pohádali, časť tímu odišla a firma dnes vyvíja multiplat tituly. United Front Games - exkluzívny Mod nation racers sa nepresadil, LBP karting sa nepresadil, asi si budú lízať rany s multiplat Sleeping Dogs 2.

 ---- Microsoft ----

343 industries - po Bungie prebrali HALO značku. HALO 4 je hodnotená ako priemerná hra s hlúpučkou kampaňou a klasickým, dnes už silne zastaralým mulťákom. Nepochybne už robia na ďalšom diely. Good Science Studio dokončili Kinect Adventures, Kinect Fun Labs. Čaká ich asi vylepšený Kinedryl pre xcrap 720. Turn 10 Studios – flopza, čo iné. Platform Next Studios – niečo pre Kinedryl.  Playful Learning – nejaký kazuálny odpad. Skybox Sports – niečo, bob vie čo. 

Black Tusk Studiospracujú na mega projekte pre xcrap 720, Halo killer. Twisted Pixel Games -  XBL games studio, to hovorí za všetko. Xbox Live Productions – portfólio : South Park Let's Go Tower Defense Play!, South Park: Tenorman's Revenge, Avatar Kinect. Nič extra nám asi od nich nehrozí. Lionhead Studios - pokračuje v rozpade. Microsoft Studios London – niečo "free to play". Rare Ltd - dokončený rozpad, nejaké Kinedryl sračky. Soho Productions – dokončili Kinect Sesame Street TV. Bez komentára. Microsoft Studios Victoria – neviem, vyzerá to z neurčitého infa ich websajty ako core hra, nie iba ďalší kazuálny balast. BigPark – dokončené Joy Ride series, Kinect Sports: Season Two. Bez komentára.