19. 12. 2012

Kontrolovaný pád


Nintendo žije iba z predaja hier a predraženého herného hardvéru. SONY vie pár bubákov splašiť aj mimo gamebiznisu. MS sa za desať rokov so svojou hernou divíziou ešte nedostal "na nulu". Nintendu chýba diverzita a verí, že na značke Mario prežije aj ďalších sto rokov. Akcionári ich však tlačia do pozície multiplat vývojára aby toho maria predávali nielen na 100M vlastných zariadení /3Ds a Wee Uu o pár rokov/ ale na celú miliardy /smartfouny, tablety, kľudne aj na PSV/. Má to logiku, nintendu takto unikajú strašne peniaze, akcionárom dividendy. Nintendo je však veľmi, veľmi pyšná firma. Zatiaľ to nebudeme riešiť.

"zábavná" divízia Microsoftu, kde patrí aj xcrap a jej nie priliš zábavné výsledky

Microsoft je podobnej situácii /nie je pravda, že si môže dovoliť postaviť xcrap 720 bez ohľadu na výdavky/. Za rok ma čistý príjem na úrovni 21 miliárd. Xcrap mu prinesie niečo medzi ničím a 200-300 miliónami. Náklady na R&D /research and development/ pre vývoj ďalšej generácie xcrapu však zhltnú minimálne miliardu USD a doslova zbaštia akýkoľvek zisk krvopotne získaný za posledných päť rokov. Opäť nabehli na scénu akcionári. Vidia, že bill už desať rokov tlačí miliardy do značky xcrap, desať rokov. Zisk je rovný nule. Z ich pohľadu ide o mimoriadne nevýhodnú investíciu do času, energie a aj ich peňazí. A dokonca tlačia na billa aby to celé pustil k vode. A majú k tomu ďalšie dobré dôvody. Všetci totiž vieme, že MS opakovane padá na hubu pri pokuse dostať na trh dominantný web vyhľadávač, mp3/video player, mobil, tablet. Tých zlýhaní je more, WinOS ustupuje androidu, WinOffice zas GoogleDocs a akcionárom samozrejme dosť pije krv aj tých neproduktívnych 10 rokov s xcrapom.


kupili Gaikai, mobilnú diviziu od Erika a hudobnú sekciu giganta EMI - trochu peňazí im teda ešte zostalo

SONY je v pomerne unikátnej situácii. Nasledujúcich 5 rokov rozhodne o jej osude. Drží sa hier a herného HW, lebo biznis s telkami im úplne vybuchol Ak by tomu tak ale nebolo s budúcnosťou značky playstation by to vo svetle úvodných problémov s PS3 dnes vyzeralo rozhodne inak. Nemali by zľutovanie. SONY však má v pripade PS4 jednu malú taktickú výhodu /okrem toho, že AMD súčiastky kúpi v diskonte z vyradených noťasov/. Určite si pamätáte ako BD mechanika v PS3ke spôsobila nielen jej zdržanie uvedenia na trh /meškajúce modré lasery, špecifikácie štandardu/ ale aj jej značné predraženie /599 USD/. Nuž, impérium vracia úder. Wee Uu a xcrap 720 majú zabudovanú BD mechaniku. Čo pozerám na licenčné poplatky, tak za BD prehrávač je to 9.50 USD za kus a 0.11 centu za každý herný BD disk. Dobre. Predáme 20 miliónov konzol ročne /nintendo + MS/ a nejakých 200M kusov softu a celé to vynásobíme krát 6 rokov. Je úplne jedno koľko stoviek miliónov USD to urobí. Pointou bude, že každá predaná konkurečná konzola a hra pre ňu okamžite dotuje PS4 konzolu. Celkom vtipné.

A to nie je všetko. SONY má vlastné fabriky na lisovanie BD diskov, na modré lasery, na BD mechaniky, na senzory /MOVE/ a kamery /PS3 EYE, odoberá ich ale aj Apple/, akumulátory. Ušetrí značnú kôpku peňazí. A pokračujeme ďalej. SONY má aj vlastné fabriky na výroby čipov a komponentov pre vlastné konzoly. Pri PSV si doslova vypiplali 2.5D stacked technológiu /sendvič z 5 poschodí/. Pri PS4 majú ešte ambicióznejšie plány /3D stack + TSV/. Sú experti na miniaturizáciu a inovátorske HW postupy . Ak sa teda SONY nebude hrať s luxusným a drahým vzhľadom PS4 /ako v prípade fat PS3/ a maximalizuje svoje schopnosti, môže dať na trh skutočne výkonnú, lacnú a triezvo vyzerajúcu PS4ku.