10. 6. 2012

Obeť najvyššia

Film The Prometheus. V žiadnom prípade vás nebudem unavovať technickými triviality a nepodstatnými somarinami. Film je to slabý, chaoticky zostrihaný, úplne mimo vysnívaných predstáv R. Scotta, urobený iba za polovicu peňazí, ktoré chcel a so semi-funkčným scenárom. Od polovice je to akčná video hra ala Resident Evil v kozme. Dead Space presnejšie. Aj tak však na fórach a špeciálne na to určených filmových sajtách panuje dokonalý zmätok čo tým chcel vlastne autor povedať. Nuž, problém je v tom, že Ridley Scott je veľmi sčítaný človek plný duchovna, čo už niečo zažil. Návštevnici kina a recenzenti však drvivej väčšine nevedia správne prečítať ani svoju výplatnú pásku, teda tí čo už pracujú. Ponúkam vam teda malú kuchárku, ktorá síce nepôjde otrocky po scéne a po každej vete, ale dá vám jasný návod ako máte o filme premýšľať.

Mytologický Prometeus bola polobožská bytosť. Titán. Bol to on, čo stvoril človeka z hliny a nezištne sa obetoval, keď im dal naspäť oheň z Diovho paláca, ktorý im predtým zobral za trest sám božský Zeus. Prometeus skončil prikovaný na skala, kde mu každý deň orol rozdriapal pravý bok a ujedal z pečene. Zeus sa však vo svojej zlobe nezastavil, jednu zo svojich dcér - Pandoru poslal aj s venom za bratom Prometea. Tým venom bola skrinka. Pandorina skrinka ukrývajúca všetko zlo sveta. Napriek zákazu Dia ju Pandora otvorila, čo on ale predpokladal. Zlo sa rozšírilo po celom svete, na spodku skrinky ostal iba Anjel nádeje. Astrea. Promeatea inak oslobodil Herakles, aby však neporušil Diov trest, nosil ďalej prsteň s kameňom z kaukazkej skaly.

Ak teda v úvodnej časti filmu vidíme mimozemšťana ako sa na neznámej plánete /jej meno je nepodstatné/ vypijúc čierny roztok obetuje, aby stvoril život, vidíme nášho prometea. Psychologické štúdia dokazujú, že v zdravej vzorke populácie stúpa morálnosť človeka s vyšším vekom. Vo veku 40-50-60 rokov sme teda schopný častejšie konať - dobro. Civilizácia mimozemšťanov, ak bolo schopná prežiť milióny alebo miliardy rokov, okrem toho, že dávno opustí telesnú schránku musí byť nositeľom najvyšších morálnych princípov. Jediným pozemským ekvivalentom je učenie a život Ježiša Krista /dôležité/. Koncept umierajúceho a obetujúceho sa boha alebo obety je prítomná de fakto v každej kultúre. Perzskej, egyptskej, starozákonná, židovská Abrahámová skúška !!
"Toto je moje telo, ktoré sa obetuje za vás ... Toto je moja krv, ktorá sa vylieva za vás i za všetkých na odpustenie hriechov." Posledná večera.
Vo filme teda vstupujeme do svätyne /pandorina skrinka/. Letmé pohľady na dve reliéfy. Niečo podobné človeku s pokojom v tvári a roztrhnutým trupom na pravej strane a ďalší reliéf s diabolským xenomorfom s "telom pribitým na kríži". Obraz dobrého stvoriteľa - darcu života a satanáša čo ho berie. Obsahom "skrinky" je katalyzátor - čierny sliz. V sále s urnami Shaw povie - "zmenili sme atmosféru v tomto priestore". My. Katalyzátor reaguje na ľudskú myseľ. A zdá sa, že ani jeden z nich neprešiel skúškou, ktorou musel prejsť aj Abrahám /čierny katalyzátor pravdepodobne modifikuje svoje správanie ku horšiemu, alebo lepšiemu podľa morálnej "čistoty" probanda/.



"Vezmi svojho syna, svojho jediného syna Izáka, ktorého miluješ, ... a obetuj ho ako zápalnú obetu." Ježiš Abrahámovi.
Podľa filmu došlo ku masakru a smrti mimozemšťanov vo svätyni pred 2000 rokmi. Vtedy sa na zemi udiala náhodou jedna veľmi najdôležitejšia udalosť. Smrť Ježiša, ktorý sa obetoval za nás a na kríži aj s prepichnutým pravým bokom. Nechcem explicitne tvrdiť, že Ježiš je jeden z nich. Disponuje však dokonalými morálnymi vlastnosťami a božskou podstatou. Naši hrdinovia testom neprešli /čierny roztok nereaguje na robota Dávida/. Prehnilí, egoistický, povrchní, zlí, sebastrední, neschopní sa obetovať. Zomreli rukou diabla, nie náhodou aj v podobe hada. Symbol prvotného hriechu.

Na palube lode však máme presvedčenú kresťanku Shaw. Neplodná katolíčka s krížikom. Jej priateľ sa počas premeny sám rozhodne zomrieť-obetovať, čo sa aj stane ako ináč - prometeovým ohňom. Shaw čírou náhodou porodí votrelca na vianočný deň, deň narodenia Krista. Podobne ako svätá Maria, kde išlo o panenské počatie, aj naša neplodná Shaw zázračne otehotnie semenom infikovaným čierným katalyzátorom. To že je "tehotná" jej rozochvene oznámil robot Dávid /biblické meno/ a ide štýlom reči o kópiu toho čo archanjel Garbiel povedal Márii, matke Ježiša Krista a nielen jej, spomenul aj sesternicu Alžbetu, ktorá bude tiež samodruhá.
"A keď vošiel ku nej anjel, po­vedal: Raduj sa, obdarená milosťou! Pán s tebou, ty požeh­naná medzi ženami!" Lukáš 1:28
Druhé filmové menom našej kresťanky Shaw je Elisabeth /Alžbeta !!/. "A king has his reign. Then he dies. It's inevitable." - Meredith Vickers. Kráľ Weyland nazval robota Dávida tým najbližším tomu, čo by mohol považovať za svojho syna. Pragmatický egoista Weyland chcel tajomstvo nesmrteľnosti. Nesmrteľný život však Kristus sľubuje iba tomu, kto nesebecky a úplne verí v neho. A čo definuje Ježiša ? Absolútna láska a dobro. Weyland neprešiel skúškou a zomrel.

Na forách sa ľudia pýtajú, prečo nás chcú teda zničiť, keď nás svojou nezištnou obetou stvorili. Važení - prečo z poľa odstraňujeme buriny, alebo zločincov dávame do lochu. Prečo biblická potopa a boží hnev nášho stvoriteľa vyhladil celú zem až na niekoľko spravodlivých. Ak teda film Prometheus bude mať ešte nejaké pokračovanie - nepochybne pôjde o hru najvyššiu. Sonda do duše človeka. Božie váhy. Sme schopní nežiť ako prasatá, konzumné všetko ničiace zvery bez duchovna ? Kým to natočia odporúčam vám okrem biblie a gréckej mytológie - si prečítať aj celú viacdielnú Nadáciu od Izáka Asimova a pozrieť si patologicky známy scifi seriál Dr. Who s doktorkou Shaw /náhoda, heh/, kde tiež riešia problém čo s mimozemšťanom, čo nám život dal a teraz sklamaný výsledkom, ho nám chce zobrať. To isté v celovečernom filme The day the earth stood still s K. Reeves. Takže lovu zdar a kultivujte sa, inak si vás xenomorph a čierny sliz nepekne podá.