7. 6. 2012

Kríza identity - nintendo

Tento príbeh sa skutočne stal. Nintendo ukázalo Wee Urinal po prvýkrát na minuloročnej E3ke. Stále si pamätám reakcie niektorých bežných laikov, ktorý práve ten tablet považovali za konzolu a zopár si to myslí ešte aj dodnes. Miyamoto sám však trval na tom, že nie je nutné predstavovať krabicu samotného Urinalu, lebo tam sa "nič podstatné nedeje". Uplynul rok. Herný žurnalista Larry Frum z celosvetovo známej CNN na E3 2012 si teda práve ten tablet poriadne ohmatal, poťažkal, pohral sa s ním a položiac si rečnícku otázku - napísal : "Vdýchne tento ovládač nový život do starnúcej Wee konzoly ?" Ten hňup skutočne nezistil, že má pred sebou novú konzolu. Ani sa mu nečudujem. Nintendo sa ju opäť neobťažovalo ukázať, ani slovo o cene, dátume štartu, špecifikáciach, ktoré by vás prebrali z tranzu. Nič. Hry, ktoré pre Wee Urinal ukázali mali navyše tiež iba štandardnú kvalita rokov 90tych minulého storočia /hnusný Pikmin 3, 2D Mario/ ako z Wee alebo Gamecube. Vskutku, ak sa nesústredite, máte pocit, že ide len o ďalšiu pošahanú nintendo perifériu ako weemote+ alebo wee balance board. Pochopiteľne mu článok v okamihu zapľuvali informovaní hráči a ten pablb ho musel v tichosti celý prepísať a na tweetery sa v záchvate damage control ešte aj teraz ospravedlňuje za toto faux pas.

Avšak ako som už spomenul stav zmätenosti nezažil sám. Investory sa tiež posmešne zachechtali nad tou vlažnou prezentáciou a na druhý deň po otvorení akciového trhu si nintendo "pripísalo" -2.5%, SONY +3.5% /paradoxne preto, lebo potvrdili snahu udržať PS3 pri živote kvalitnými hrami čo najdlhšie/. Ideme ďalej. Forbes narozdiel od hovniválov z EG /slizkí sráči, ktorí sa opäť snažia upliesť z hovna bič a chvália nintendo do neba/ - je mierne znepokojený zo zúfalo nedostatočnej prezentácie novej konzoly, marketingu Wee U tabletu a neveselej ekonomickej prognózy nintenda. Molyneux /zamestnanec microsoftu/ po mne do bodky zopakoval slová o totálne neergonomickej filozófii tabletu a umučeného hráča, čo by mal rutinérsky čumieť na dve rôzne obrazovky "naraz". Ničí to plynulosť hrania, ničí to vaše oči. Paradoxne je SmartGlass od MS to isté v ružovom, akurát to nebude otrocky vyžadované od vývojárov ku každej hre, lebo MS vlastný handheld alebo aspoň Win mobil štandardne ku xcrapu nepribaľuje.


A to ešte nie koniec všetkému nešťastia. Kuloárne reči hovoria, že vývojári sú ďaleko viac nažhavení na skutočné next gen konzoly, ktoré očakávajú niekde na rozhraní konca roku 2013 a začiatku 2014. A nejde len o lepšiu grafiku a ďaleko jednoduchší technicky-programátorsky prechod z aktuálnej generácii na tu budúcu oproti bolesti, krvi a potu pri preliezaní z PS2 na PS3. Týmto sa moja teória tzv. prechodovej genéracie mimochodom opäť potvrdila. Vývojári a ich zamestnavatelia sa v skutočnosti tešia hlavne na ďaleko flexibilnejšie možnosti monetizácie svojich nielen herných aktivít /F2P, mikrotransakcie, online služby vôbec - proste oslík otras sa/.

U nintendo všetci očakávajú rigidnú nepružnosť, neochotu a nezdravý paternalizmus. Mal som pravdu, keď som povedal, že v ďalšom kole vojny konzol nebude ich výkon, alebo hry tým hlavným smerodajným ťahákom. Wee Urinal podľa mňa ani omylom nedosiahne počty predaných kusov staršej Wee a pri ich flexibilite /"tweety" v ich Meeverse má schvaľovať cenzor, zdržanie asi 30 minút a teda cca po hodine sa dopracujete ku reakcii na svoj "tweet" !!/ - čakám aj veľké problémy nintenda v dospelom svete neľútostného kapitalizmu. V tejto generácii multiplat vývojári "komerčne" doslova pochovali first parties SONY a MS. Zajtra vďaka prachom z PS4 a Xcrap 720 urobia to isté s nintendom.