5. 1. 2012

Komentované herné správy - 5.1.2012

"Nvidia, CELL, Matrix v roku 2017." Skvelá aj keď dosť náročná prednáška, ktorá ide doslova slovo po slove v stopách môjho staršieho článku na identickú tému. Hlavným problémom súčasnosti nie je výkon, ale spotreba pri ktorej ho dosiahnete. Nutnosť bežať v istom energetickom limite. Ako dosiahnúť 100 násobné zvýšenie výkonu behom 10 rokov ? Moorov zákon dnes hovorí skôr o počte tranzistorov, nie o reálnom náraste výkonu. Už nedostanete viac "obed zadarmo". A rokom 2000 sa kapitola singel core, neparalelizovaného kódu skončila. Je skutočne zarážajúce, že o tom vtedy vedel úplne každý vrátane Kutaragiho, mimo našej dvojice blbečkov Carmack a Gabe, ktorý ešte v roku 2006 chceli pochovať CELL a dožadovali sa jednojadrového CPU. Najbližších desať rokv bude v znamení brutálneho paralelizmu a znížovania energetickej náročnosti procesov v čipoch /nielen exekutívných ako CPU, GPU/, ale aj IO, pamätí, zberníc. Každý miliwatt sa bude počítať. Platiť bude inverzný Moorov zákon - každých 18 mesiacov stúpne výkon o 100%, ak dokážete rovnako výrazne znížiť spotrebu per operáciu, alebo prenesený bit. Táto prednáška plne rehabilituje CELL /a menovite ho aj spomína/ procesor a spôsob, akým sa program preňho vlastne kóduje. Kutaragiho mal pravdu, všetci CELL haters sa mýlili.



"oldies but goldies" hry do roku 2000 jedine na CRT telke

"Boh Saturnus - obdobie jeho údajnej vlády nad svetom oslavovali Rimania ako zlatý vek ľudstva." Na slovensku nás čakajú tri dni voľna. Možno si niekto spomenie na nedocenenú konzolu piatej generácie SEGA SATURN. Priama konkurencia pre vtedy debutujúcu Playstation 1. Rovnako ako PSone dostalo porty z automatov /Ridge Racer, Tekken/. SEGA neváhala s portami svojich megahitov SEGA Rally, Virtua Fighter, Daytona, Virtua Cop a House of The Dead. Fantastické vysoko zábavné gamesy, jasné killer apps. Aj ignorantom určite niečo hovorí slávna Panzer Dragoon séria. Druhý diel je lahôdka. Skvelá dúmovka Exhumed. Fenomenálne JRPG - Grandia 1. Vo svojom čase označovaná ako FF7 killer. Uchvátne SRPG - Dragon Force so stovkami sprite panduľákmi na ploche. Bomberman na Saturne /aj s mulťákom/ sa považuje za jednu z najlepších verzií vôbec. Alien trilogy. Každý si niečo nájde. Objektívne však mala PSone ďaleko lepšie a širšie herné portfólio. Ak však chcete aspoň trochu ku Saturnu pričuchnúť - inštalujte vynikajúci emulátor Sega Saturna s názvom SSF v aktuálnej verzii v.012 beta R3. Hry, emulátor /staršia verzia, ignorovať/, bios /niekoľko kusov/ v jednom veľkom torrent balíku. Náhradný hlavne systémový odkaz. Jasný návod ako to rozbehať, krok za krokom. PC zostava s dvojjadrom a s 256 megovým GPU bude bohato stačiť na plnú rýchlosť emulácie.

"Nedokonalosťou ku dokonalosti."
Nedávno sa rozvaľujeme s Bobešom u mňa v obývačke, pijeme sprite a drvíme slané tyčinky, keď tu už po tisíkrat poviem - som úplne spokojný s mojim 540p CRT /JVC, 100Hz, 82cm/. Farby su super. Obraz plynulý. A žiadna hra v 1080p sa ku kvalite Discovery alebo Animal Planet TV dokumente vizuálne ani len nepriblížuje. Mrdať LCD kraviny. A odkaz na začiatku túto myšlienku rozvíja. Ženieme sa ako idioti za rozlíšením, pritom formula F1 v telke v nedeľu chčije kečup na tie PC sračky v "master class" FULL HD kvalite. Ide o kvalitu pixelov, nie len o ich počet. Timothy je šikovný chlapec a už sa v tom začal vrtáť a skúmať, čo za tou prirodzenosťou obrazu stojí. A odpoveď ho neprekvapila. Žiletkovo ostrých 1080p a 16xAF, 8x MSAA pri PC hre to nebude. Naopak. Prikladám veľmi ilustratívne obrázky z animáku Wall-E. Ako by to zobrazila PC hra, ako to uvidíte z BD placky. Zmäkčovanie obrazu, odstraňovanie šumu, a vysokofrekvenčných artefaktov je mágia, aspoň viete, kde v nasledujúcich rokoch bude končiť 25% výkonu vašich GPU. Vo výpočetne náročných "nedokonalých" postefektoch, a následnom softvérovom antialiasingu vášho premakaného shader kódu. Hárdverové MSAA je mŕtve.