03/01/12

BS-X

Tento článok nebude len o kydaní špiny a čistení Augiášových chlievov. Nintendo namotalo hlupákov pri NDs na dvojicu obrazoviek a touchscreen. Ani jedno sa nakoniec pre hry neukázalo ako prínosne, šlo o štandardnú gimmick taktiku, a na to tupá lúza vždy zaberie. Pri 3Ds by to už nefungovali, to dobre vedeli, senilný prďola Miyamoto to teda skúsil cez kvázi 3D. Vybuchol ako magnéziová prskavka a následne preto znížili cenu až pod úroveň toho staršieho NDs. Predaje sa zlepšili závratným spôsobom. Pri Wee si vyskúšali obdobnú taktiku. Najprv lživá reklama o možnostiach Weemote, potom nenápadna revízia do podoby Weemote + /až tá naplnili prvotné sľuby/. De fakto dnes existuje iba jediná hra - posledná Zelda, ktorá ho jakž takž využíva. Prísľub veci revolučných opäť nenaplnený.

Ďalší na rade je Wee Urinal. A to bude trošku problém. Machrovanie s weemote už nebude zaberať, konkurencia má MOVE a Kinedryl. S cenou sa nebude dať špekulovať. V čase predaje Wee Urinalu bude ps3 aj xcrap stáť 199 USD aj s jednou hrou. WeeU bude minimálne o stovku drahší. Gimmick freak show pokračuje, alebo skúsime to cez vesmír aka tablet. Má to niekoľko chybičiek krásy. Nintendo pribalí iba jeden ten tablet ku konzole. Filozofia family konzoly, kde aspoň 4 hráči mastia tú istú hru za tých istých podmienok je v sekunde na cucky rozbitá. Prikúpenie ďalších troch tabletov /po 50-80 euro ?/ bude kurva drahá zaležitosť. Niečo som navyše počul o nemožnosti multitouch ovládania, ale tomu sám neverím.

Po dlhom čase /naposledy pri SNESe/ bude teda nintendo konečne prinútené zmocniť sa svojho žvanca, a kusa trhu cez kvantitu a kvalitu hier a nielen tých ich ultra recyklovaných Mario, Kart, Brawl, Zelda, Metropoid sračiek. Príval third party hier bude povinnosťou. Ale na to ja guru joe teraz kakám. Veľkou neznámou ostávajú stále online služby, celá infraštruktúra nového domáceho nintenda. A táto oblasť je u nich v tejto chvíli v dezolátnej podobe. Zdravíme user friendly - friend codes. Existuje kopa fám o premakonom Wee Uuu app-store, alebo e-reader funkcionalite. Na obrazovke beží hra, na tablete Skype/FB/tweeter klient. Sú to stále iba gimmick sračky, a navyše zdraviu škodlivé. Ľudské oko je enormne zaťažované pri rýchlych zmenách zaostrenia na predmet v rôznej vzdialenosti /tablet-telka/. Akomodácia. Jej kvalita navyše s vekom rýchlo klesá. Takže podobne ako pri 3Ds muselo handheld nintendo zakázať deťom do 6 rokov, bude WeeU nevhodné pre seniorov nad 60, dokonca aj menej !! A to vám hovorím ako lekár.

Pritom nintendo neboli vždy tak vydrbane priposrané a pri SNESe naopak často predbiehalo vývoj o dobrých 10 rokov. Dreamcast skutočne nebol prvou konzolou s modemom a primitívnym online pozadím. Predstavme si teda SNES BS-X. Digitálne sťahovanie dát cez bežný TV satelit, uloženie dát/hry na vnútornú flash ram, grafické UI na spôsob HOME aj s Avatarom, len v 2D grafike japonskej RPG, sledujte video nižšie. BS-X je vlastne hárdvérová expanzia, ktorej obrázky sa váľajú niekde dookola. Modem riešený podobne ako pri oveľa novšej PS2ke. BS-X aka Broadcast Satellaview X. "Satellite" a "view", X máte grátis. Japonci ten znak majú radi - viď PSX, MSX.



Ste teda v japonsku roku 1995. Nintendo akurát dostalo do zubov od SONY. Známa kauza s CD mechanikou pre SNES, ktorá nakoniec skončila SONY konzolou - PSone. To je ale iná story. Takže rok 1995, 14 000 yenov na stole /dnešných asi 113 USD/ a domov si odnášate vkusnú krabicu s BS-X. SNES predpokladám už máte doma. Prvé prihlásenie vyžaduje výber avatara a mena a už beháte po "Soreha namae o nusumareta machi no monogatari". To je názov vášho HOME space mesta. "Mesto ktorého názov bol ukradnutý", presnejšie - príbeh o meste atď. Romantické. Všetky tie domčeky, atrakcie a bufety sú vlastne vstupné portály do hier, online rebríčkov, herné demá, cheaty, novinky, kvízy.



Obsah, ktorý sa dal stiahnuť zabezpečoval poskytovateľ služieb St. GIGA a digitálne pre váš SNES ho vysielal denne po dobu asi troch hodín. BS-X prišlo s malou pamäťou na uloženie stiahnutého obsahu, pochopiteľne sa dala dokúpiť aj extra flash ram. Niektoré hry ako Zelda BS boli tak vymakané, že ponukáli plne nahovorené streaming audio pre všetky animačky, dokonca hint systém. Pochopiteľne to celé fungovalo iba po dobu toho krátkeho poobedňajšieho "vysielania". Rovnako to platí pre všetky ostatné online elementy. To bol ten neprehliadnuteľný háčik celého tohto vynálezu. Písal sa však rok 1995, takže to bolo akceptovateľné. Samotné vysielanie inak začalo na jar 1995 a pokračovalo až do leta roku 2000 /to sa už prašnou cestou valila PS2 bez zabudovaného online modemu, a de fakto bez online podpory/. BS-X experiment sa nakoniec skončil iba kvôli hádkam medzi St. GIGA a nintendom ohľadom podielu na zisku, nie kvôli strate záujmu. Typické nenažraté nintendo, zákazník vždy na druhom mieste /v špičke mala služba až 120 000 odberateľov/. Obligatný odkaz na blog, ktorý sa vyčerpavajúco venuje práve tomuto zariadeniu ukončí tento môj retro sentiment.

Aby bol tento článok zakončený aj morálným ponaučením, požičiam si prvé dojmy jedného chlapíka z neogafu. Hraje Ridge Racer pre PSV. Napriek tomu, že ide o dehonestujúco odfláknutú prácu - 20fps, tri trate, päť áut, objektívne málo herného obsahu. Je unesený tým, že je pri svojom 3G PSV neustále "24/7/356" pripojený ku PSN. Uchvátený nad možnosťou pretekať sa s ghost replayom svojho suseda /NEAR/, ktorý tento čas pritom zajazdil len pred necelou minútou, ale skrze 3G sieť, PSN a šikovnú implementáciu online služieb v RR ho už ten zajazdený čas klope vyzývavo po ramene. A platí to aj opačne, jeho vlastný rekord provokuje ľudí v okolí. PSV má 256 mega ram určenej iba pre neherné aplikácie /maximálne dôraz na komunitné, sociálne fičúry/, niekoľkonásobne viac ako ako PS3. Neustále pripojenie ku sieti, kdekoľvek. Je to prísľub veci budúcich. Luxus na ktorý sa už teším - 4G sieť, minimálne 10Mbit download na pohyblivý handheld, aj 50Mbit na statický /keď ste v posteli, OnLive streaming hier je banalita/, a hlavne nízky ping /pri 3G strašných aj 500ms/ umožňujúci MP hranie bez akýchkoľvek obmedzení. Takže si teraz počkáme, čím nás nintendo pri Wee U práve v tejto oblasti - prekvapí.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****