23. 3. 2013

100 miliónov US dolárov


Herný koncept. Jedna z prvých kolonizačných lodí našej matičky zem sa blíži ku obyvateľnej planéte v inej slnečnej sústave. Chceme tam postaviť sieť fastfoodov, vydrancovať jej miestne nerastné bohatsvo a zapísať pár hnusných príšerok do knihy ohrozených druhov. Počas poslednej fázy pristávanie sa však naša lodička takmer s niečím zrazí a následne nudzovo pristáva na povrchu. Cieľ hry - prežitie, explorácia, vybudovanie základne, rozbehnutie výroby priemyselných produktov, obrana, protiútok, diplomacia, odhalenie tajomstva planéty. To všetko v FPS/TPS perspektíve, v sandboxe s terraformingom, na garážovými vývojármi oblúbenom Unity engine. Singel player /tri herné módy - RPG príbehová kampaň, rýchla adventúra, budovateľský režim/ a mulťák /kooperácia alebo versus/. Tento herný projekt v skutočnosti existuje, volá sa Planet Explorers a zháňa prachy na Kickstartery /táto spoločnosť inak spustila svoju činnosť v roku 2009/.



Naposledy som sa prefinancovaniu hier pomocou "kixu" venoval pred pol rokom. Iba skratkovite. Kvalita a diverzita klasicky financovaných hier je toho času na úplnom dne. Na svoju česť prisahám, že na 30 ročnom spektre s 48KB ram som mal viac zaujimavejších a ďaleko komplexnejších hier. Dnes je trh plný primitívnych TPS/FPS akčných bezmekov. Batman, Diablo, Gears, COD, Darksiders. Je úplne jedno akých päť, desať či sto náhodných hier tu vymenujem. Ak chcete niečo iné, ako aj v prvom odseku spomenutý Planet Explorers, musíte si vývoj zaplatiť sami. V našom prípade s pomocou iných hráčov.

Tento článok však nie je o hrách ale skôr o "reklame". Presnejšie o viditeľnosti kickstartera a jeho budúcnosti - "darthps3 : Projektom ako kickstarter stále chýba reklama .. minimálne 90 percent hráčov nemá ani potuchy, že take niečo existuje .. "/. A na tomto probléme sa pracuje, videohry sú inak na kixe v objeme vyžobraných peňazí už na druhom mieste za nezávislým filmom a idú mu tvrdo po krku. Nehanebne som si inak požičal štastiky, ktoré Kickstarter prezentuje na svojej stránke a tiež na akurát prebiehajúcej hernej akcii PAX 2013. Festival Penny arcade Expo. A tam sa kickstarter zviditeľňuje následovne. Čísla:
  • od roku 2009 po dnešok registrujú 109M vyzbieraných dolárov, 1476 úspešných herných projektov, pričom na tú závratnú sumu prispelo 633 242 /?/ ľudí, čo je na hlavu priemerne neuveriteľných 170 USD, až mám isté pochybnosti o svojich výpočtoch.
Množstvo vyzbieraných prachov stúpalo pomaly z roku na rok, skutočná explózia nastala po Adventure projekte od fy Double Fine /Monkey Island a spol/ presne pred rokom. Aby to bolo ešte názornejšie, uvádzajú tento príklad. Adam Poots splašil v roku 2009 nebezpečných 1 741 USD od 28 /!!/ prispievateľov pre svoj neherný miniprojekt Kingdom Death miniatures 2009  a stal sa vlastne jedným z prvých čo v roku, keď Kickstarter vznikol, vyzbierali potrebnú sumu. O tri roky neskôr žiadal 35 000 dolárov, dostal o 2 milióny viac - Kingdom Death 2012 a môže si založiť vlastnú malú firmu. Naspäť k videohrám. Záujem takto podporiť tvorbu hier, na ktoré nedá R*, Ubi, EA, Activision ani penny rástol následovne:
  • 2009:  60 601 USD
  • 2010:  546 362 USD
  • 2011:  3 855 692 USD
  • 2012:  83 144 565 USD
  • 2013:  22 423 264 USD - ku dňu 21.3.2013
V roku 2013 zatiaľ pripadá na jeden mesiac vyzbieranie sumičky na úrovni 8M USD, čo pri zachovaní doterajšieho trendu bude na konci roka znamenať okolo 100M USD, alebo 1 miliarda za 10 rokov ak sa tento záujem udrží aspoň na aktuálnej úrovni. Čiste technicky vlastne hráči dnes na vlastných pleciach nesú nad vodou produkciu toho typu hier/žánrov, ktoré kedysi patrili do herného mainstreamu v rokoch 1984 až 1999. Dnes nám ich aspoň čiastočne suplujú "kix" hry ako FTL (Faster than Light), Kentucky Route Zero, Organ Trail, Blindside, Guns of Icarus, God of Blades, Giana Sisters: Twisted Dreams, Strike Suit Zero, Cognition: An Erica Reed Thriller, Zombies Run, Sidius Nova alebo už na začiatku spomenutý Planet Explorers.

Z môjho uhla pohľadu sú dnešné mainstreamové hry doslova bezcenné. Na to čo chcem hrať /Psychonauts 2/ však treba krvopotne zháňať prachy a aj keď ich dáte dokopy, stále musíte myslieť na to, že trh ktorý ich bude kupovať je veľmi malý. Nemôžte si teda dovoliť opulentný budget, aj keby ste ho mali, prepychovú technickú stránku, proste "nákladný rozsah". Chvalabohu za moderné grafické enginy /alebo kompletné middleware/, ktoré už vedia ušetriť kopu peňazí /Wysiwyg editor atď./. Stále však bude platiť, že tých 100M dolárov skončí skôr ako budget v jednej vygumovanej mainstreamovej sračke než v desiatke malých "kickstarter" hrách, ktoré by si ich často zaslúžili oveľa viac.

Budúcnosť tohto modelu však vidím ružovo. Myslím, že sa tu vytvoria pevné inštitucionálne štruktúry, zefektívní a rozšíria sa možnosti výberu prachov, pribudnú vlastné, veľké, herné festivaly, semináre, workshopy, pomaly sa zväčší členská základňa hráčov, ktorých už nebude baviť tie mainstreamové sračky, prídu tu nové dizajnerské hviezdy, ktoré budú robiť hry s nadšením a nie direktívne podľa normy určenej v klimatizovanom šmajchlkabinete riaditeľa EA. Nakoniec to skončí ako s filmom. Na plytký, rutinérsky odpad tu máme "akčnu" Holyvúdsku produkciu a hodnotné /ev. nezávislé/ filmy sa oveľa častejšie robia v európe. S hrami to bude o desať rokov úplne rovnako, mínus ta európa.

Updejt, 24.3.2013, 11:00 hod : Samozrejme, kde sú prachy, vždy sa nájdu aj ľudské hovädá bez chrbtovej kosti. Kickstarter je určený pre zapalených tvorcov /hry, hudba, filmy, čokoľvek iné/, ktorí majú hlboko do vrecka. Sledujte tento projekt. Aby som to zbytočne nepredlžoval, ta kunda patri medzi "100 najvplyvnejších žien sveta" a zároveň ide o multimilionárku !! Nepochybne to v tej svojej zvrátenej hlave považuje za adekvátny spôsob prefinancovania tejto .. čo vlastne .. detskej stávky ?