18. 3. 2013

Next gen ready ?


Bežný mainstreamový, ničím výnimočný herný titul so štandardnou produkčnou hodnotu dnes musí predať 2 až 5M kopií aby zaplatil náklady vložené do vývoja a niečo ostalo vo vrecku aj pre ďalšie projekty. Pikantné na tom je to, že multiplatformová hra pri členskej základni o veľkosti 150M+ konzol /ps3 plus xcrap/ s tým má neprekonateľné problémy. Hra Dead Space 3 dosiahla nižšiu penetráciu ako potrebných 5% a IP sa pravdepodobne uloží ku ľadu. Trh je proste značne presýtený početnými a celkom slušnými hrami. Málokto a iba veľmi ojedinele dosiahne bájnu hranicu 10% a teda 15M predaných kopií. Veľkosť členskej základne je očividne veľmi dôležitá, napriek tomu však firmy ako Ubisoft žiadajú čo nájskorší nástup novej generácie. Všetci pritom vieme, že tam sa začína opäť od nuly. Tak akú to má vlastne všetko logiku ?

Mnohorakú. Ubisoft/DICE a ďalší sa chcú "zahojiť" na cross-gen hrách. Watch Dogz pre PS4 aj PS3. Battlefield 4 pre PS3 a PS4. Je to nový fenomén, ktorý pri pri predchádzajúcich generáciach konzol priliš dobre nefungoval PS1-PS2, PS2-PS3. PS3 a PS4 má na rozdiel od nich takmer to isté grafické prostredie - pixel/vertex shaders, OGL API. Táto taktika má samozrejme aj svoju odvrátenú tvár. Proces nakupovania nových konzol sa celkom iste spomalí, ak dobiehajúca 7-8 ročná generácia bude stále podporovaná veľkými hrami /viď aj fámy okolo Gran Turismo 6 pre PS3/. A je tu ešte jedna nášlapná mína. Neštandartný tvar krivky predaja konzol PS3 a xcrap, z ktorej sa dajú vyvodiť trochu znepokujujúce závery. Sledujte.

Xcrap 360 /štart - jeseň roku 2005/ do januára 2009 zišiel z výrobných liniek v počte 28M kusov. Na jeseň roku 2012 už bol na méte 70M. Január 2013 hlási 76M vyrobených konzol. To nám hovorí, že obrovské množstvo xcrap sráčov čakalo minimálne tri roky kým sa masovo vrhli na konzolu /v absolútných číslach je to nejakých 48M konzol po roku 2009 a teda asi 63% uživateľov z celkového počtu/. Alebo inak povedané celá jedna tretina /33% !!/ čakala dokonca 5 rokov /!!/ kým sa pripojila ku tomu tupému stádu. Tento fakt však hrozí zaujímavou pointou, o chvíľu o nej budem hovoriť. Mimochodom po 5 rokoch života už drvivá väčšina konzol žiadne veľké prírastky nečeká, v tejto generácii však xcrap 360 a PS3 sa ešte len blížili ku svojím ročným maximám. Bežne ho pritom dosahuje konzola v druhom/treťom roku a potom ide prudko k zemi /nintendo Wee je typický príklad/.

historicky sa dosahoval vrchol predaja v 2-3 roku života konzoly, avšak nie v tejto generácii /PS3, xcrap 360/

PS3 /štart jeseň 2006, rok po xrape/ ponúka takmer identický obraz len to tam bežalo trochu svižnejšie. Do leta 2009 /dva a pol roka/ predalo 24M kusov konzol. Aktuálne je na značke cirka 77M a dohnal ročný náskok billšmeja. Od leta 2009 po dnešok teda predali cca 53M kusov. Podobne ako pri xcrape aj cca 68% majiteľov PS3 vyčkávalo minimálne 3 roky s nákupom. Podobne veľké percento ako pri xcrape čakalo dokonca 5 rokov kým si PS3 kúpilo. A to znamená následovné. Pointa.

Máme to obrovské desiatky miliónov majiteľov ps3 a xcrap 360, ktorí naskočili na loď len pred cca 2-3 rokmi a čo si budeme klamať, hlavne pri PS3ke naskakujú takmer nespomalenou rýchlosťou ďalej a to ešte ani nie sme na sweet spot cene pod 199 euro. Takže sa vás pýtam, prečo by som si mal ako hráč, ktorý čakal 5 rokov na kúpu xcrap 360 alebo PS3 /a vlastním ho 2-3 roky / vrhnúť na ďalšiu generáciu konzol už na jeseň toho roku ? Duplom ak herní vývojári nabehli na systém cross-gen hier !!

Logicky to teda znamená jediné. Čaká nás opäť veľmi pomalý prechod na ďalšiu generáciu konzol. Hráči, ktorí vlastnia xcrap 360 a ps3 viac ako 6 rokov tvoria malé percento členskej základne. "Oneskorená" majorita, ktorá tvorí jej jadro sa tam až tak rýchlo hrnúť nebude. Inými slovami - na next gen ešte paradoxne nie sú pripravení. A je jedno čo si o tom myslí Crytek a im podobné veľkohubé nuly. Pripájam ku článku aj bonusový appendix. Najprv obrázok potom legenda.


Šialená prognóza. Výrobcovia konzol sa určite budú snažiť získať v ďalšej generácii status dominantnej konzoly, niečo po vzore Playstation 1 a 2 /alebo Apple mobilu ak chcete/. Je to málo pravdepodobne, ostatne je dosť možné že v aktuálnej generácii sa všetky tri hlavné konzoly budú nakoniec motať okolo 100M predaných kusov /každá osobitne/. Ak však motyka vystrelí a takej Playstation 4 sa to podarí, potom bude nadchádzajúca 8. generácia konzol kopírovať 5. generáciu podľa vyššie priloženého obrázka. Srandy kopec. GabeBox a Ouya su do oči bijúce niche platformy ako Atari Jaguar a Panasonic 3Do. Wee Uu ide celkom zjavne cestou N64 alebo Gamecube /to jest malé fiasko/. Xrap 720 a jeho šialene komplikovaný pamäťový subsystém má veľa spoločného s rovnako komplexnou Sega Saturn. No a Playstation 4 je proste nová Playstation 1. Hardvérovo veľmi jednoduchá, prehľadná, čistá, developérsky priateľská a pritom výkonná konzola.