1. 3. 2013

Inzerát: hľadám hráča, značka: ihneď


"Priemerná cena multiplat hry pre súčasnext gen systémy sa pohybuje okolo 18 až 24 miliónov USD" - M2 research 2010

Bežnú hru pre jednu platformu /napríklad pre PS3/ by ste podľa M2 research mali zvládnuť v roku 2010 za polovicu tejto sumy. Je to výrazne menej ako výrobu jedného lepšieho filmu za 65 melónov plus 35M na reklamu. Nájdu sa samozrejme extrémne výnimky aj medzi hrami. Call of Duty: Modern Warfare 2 stál cirka 45M a do reklamy vrazili ďalších 150 miliónov. HALO 3 ste mali v kapse za 30+30M /vývoj a reklama/. HALO 4 dalo 60M iba do vývoja a MS sa pyšne chválilo, že ide o najdrahšiu hru ako kedy urobili. Gears of Joke 2 stále sociálnych 10M, tretí diel už 44M. Uncharted 2 bolo naprogramované za "dvacku". GT5 za 60M. Poďme hlbšie do minulosti. Final Fantasy 7 v roku 1997 za 45 + 100, dnes by to po pripočítaní inflácie urobilo rovných 200 miliónov USD. Presne v tej istej kategórií je aj "najdrahšia hra všetkých čias" - Shenmue 1, kde len vývoj stále 70M v roku 1999 /dnes by to bola rovná stovka/.

Špeciálna kapitola. Herná fps séria Crysis.Treti diel pracoval s trikrát väčším rozpočtom na vývoj ako jednotka. A tá stále 22M USD. Crysis 3 je teda bratru za 66M /každá hodina kampane stála 13M, hehe/. Investovať túto sumu do hry im umožnilo len a iba rozhodnutie vyvíjať titul ako multiplatformový projekt. Mal by teda PS3 a xcrapu zadok od vďačnosti bozkať. Namiesto toho od Cryteku počúvame samé jedovaté sliny o tom, ako konzoly brzdia PC a teda nepriamo aj jeho "úžasné" hry. A tie sa potom "logicky" zle predávajú. Nikto mu však nebráni vyvíjať hry iba pre warez PC DX11+ ninja šmejdov. Sami však dobre vedia, že pri klasickom biznys modele by to viedlo ku rýchlemu krachu.

A to je ta práva príčina ich "blbej nálady". Crysis 1-2-3 sa na konzolách predáva priemerne alebo biedne a horkoťažko to stačí na prefincovanie ich projektov plus treba niečo zarobiť aj na ďalšie revízií Cryenginu, ktorý však nikto nechce. Crytek v žiadnom prípade nehľadá príčinu neúspechu v sebe alebo v kvalite svojich hier, sú presvedčený, že v prípade Crysis 3 ide o "najlepšiu hru ako kedy vytvorili a v každom smere prekonáva predchádzujúce diely - masterpiece". Metacritic sa na to pozerá následovne.: Crysis 1 /PC-91%, konzoly - 81%/, Crysis 2 /PC - 86%, konzoly 85%, /, Crysis 3 /PC - 77%, konzoly 79%/. Z tohto medzi riadkami vyplýva - Crysis trpí syndrómom vyhorenia a vyčerpania hráčov zo stále tých istých fps hier. Prvý diel Crysis trilógie bol mohutne nadhodnotený, na konzolách /PS3 zvládne C1 lepšie ako moje dobré PC v 2006/ však tá istá hra zakotvilo v pásme objektívneho priemeru. Crysis 3 má ťažkosti splatiť tie vysoké náklady a potreboval by rýchlo predať aspoň 5M kópií a Crytek sa dokonca hlasno vyhráža odchodom z konzol a  prechodom na free-2-play, freemium, mikrotransakčne nádhernú budúcnosť. Veľa šťastia !!

Ellen Page a Willem Dafoe - ty platíš, oni hrajú

Realita za horizontom. Ubisoft sa vyhráža 600 členným dev tímom pracujúcim na hrách pre pravý next gen. Ich cross-gen titul Watch Dog už zamestnáva 270 duší. SONY už spomenulo, že zvýši efektivitu vybraných tímov ich ztrojením, po predchádzajúcom zdvojení. Budget hry sa musí dôkladne zvážiť s ohľadom na veľkosť skupiny, ktorá ten blaf bude kupovať. Peniaze určite neskončia tam, kde ich chcete vidieť vy, teda náročný a dospelý hráč. Niche segment bude ďalej škemrať na kixstartery, mainstream definitívne v moci vykalkulovaných hier pre US/UK pubošov v puberte. Hry pre PS4 síce bude naďalej stáť iba 40-60 euro, ale využije sa každá skáročka na ďalšiu monetizáciu. Vývoj špičkových hier bude stále drahší a drahší. Jadro problému je však niekde úplne inde. A nie sú to prudko rastúce náklady.

Jadro pudla. Blížime sa ku hranici, keď vyčerpáme potenciál hardcore mainstreamu do poslednej kvapky a zistíme, že nám veľkosť členskej základne už ďalej neumožňuje rásť, nerastie totiž ani ona sama a navyše sa s každou novou generáciou konzol reštarte. Začíname z nuly !! Hlavy hydry, herné megaprojekty proste budú limitované veľkosťou členskej základňe /disponibilných prachov/ nie výkonom hardvéru. Ptákovina Angry Birds je už niekde za jednou miliardou stiahnutí po 1 euro. Odhady pre GTA5 hovoria o 20M predaných kopiách po 50 euro. Pekné čísla, vlastne to isté čislo. Otázka zneje, ako dosiahnúť 100M kupujúcich pre jednu hru na konzolách a.do očí tiež bije fakt, že pár dolárová investícia do Angry Birds sa vrátila rozhodne rýchlejšie a s úrokom asi 1000 000%, navyše išlo o "bezpečnejší podnik". PS4 alebo xcrap 720 je z môjho pohľada slepá vývojová ulička a ich 5 rokov trvajúca odysea, kým sa dostanú na komerčne zaujímavú métu 50-60-70 miliónov predaných konzol je smiešne trápna. Riešenie - okrem prechodu na čisté Cloud stream hranie a konzoly za jeden dolár plus paušál - je hlavne niekoľko miliárd éur naliatych do marketingu a pokus odlákať natrvalo a rýchlo aspoň 100M nových hráčov od pasívnej telky, ku interaktívnej hre. Paradoxne nám k tomu najlepšie poslúži neherná Beyond: 2 Souls pre PS3 - aj preto ten široký úsmev Viléma Dafó.