13. 3. 2013

God of Persia


PS2 prišla do predaja na jar roku 2000. Presne o päť rokov neskôr predstavilo SONY nové herné IP - God of War od vtedy neznámych nímandov z tímu Santa Monica. Všetko sa to udialo tesne pred E3 2005, kde sa po prvýkrát oficiálne hovorilo o next gen platforme - Playstation 3. GoW 1 sa prezentoval úžasným technickým spracovaním, veľkovýpravnou grafikou, stále vpred šprintujúca herná dynamika, všadeprítomná brutalita. Akčná TPS rubačka a ľahkou prímesou adventúry, platformera a našlo sa tam aj zopár priestorových a logických puzlátok. Hlavný hrdina Kratos je sparťanský bojovník, mlynček na mäso, kopa zúriacich svalov idúca bez zľutovania za naplnením svojej pomsty. To všetko v reáliach gréckej mytológie. Dokonalý recept na herný hit.

O ďalšie dva roky vypúšťa Santa Monica druhý diel série stále ešte pre dosluhujúcu PS2, napriek tomu, že PS3 je už nejaký ten mesiac v predaji. GoW 2 okamžite dostáva nálepku hry s next gen grafikou na past gen konzole. Je to proste neuveriteľná žranica pre oči a dych vyrážajúce divadlo. Na počudovanie, hovorím za seba, hre úplne chýbal drajv a dosť som to odzýval. Jasne sa začalo ukazovať, že Santa Monika /jej herní režiséri/ proste nevedia pracovať s postavou, vzťahmi, naráciou, fabuláciou, gréckým pozadím. Bol to proste taký nudný akčný mišung, kde som už rýdzi sparťanský charakter a grécke pozadie príliš necítil. A hlavne bojový systém sa ukázal ako už prekonaný a nudný.

Ďalšie dva diely dostal prenosný handheld Playstation Portable. Hry - God of War: Chains of Olympus /2008/ a God of War: Ghost of Sparta /2010/. Pracoval na nich iný dev tím, veľmi talentovaní borci z Ready at Dawn. GoW: CHoO je slušná "prenosná" hra pre výborný handheld. S GoW:GoS však trafili klinec po hlavičke. Hra je nielen na technickej úrovni PS2 bratov, ukazuje aj aký nevyužitý potenciál sa skrýva v PSP, dokonca ju mnohí dávajú celkovou kvalitou aj pred niektoré diely GoW na konzolách !!

V tomto istom roku ako PSP dostalo výborný GoW: GoS sa konečne na PS3 dovalil regulérny tretí diel God of War série. GoW 3 /2010/ nastolil nové technické štandardy, priniesol MLAA antialiasing a z grafickej stránky proste každý padal do mdlôb. Nielen úvodná hodinka je proste ako neuveriteľný CG film hraný v reálnom čase. Mierne v úzadí ostal fakt, že herné stránka už nutne potrebovala akútnu reformu a bohovia a démoni greckej mytológie slúžili už iba ako beštiár, ovce idúce na porážku. Scénar celej série mal viac medzier ako ruský alkoholik vybitých zubov. Kratos bola troska bez duše, nepochopiteľnej motivácie. Značka God of War korodovala pred očami. Remeselná rutina.

Skok dopredu v čase o tri roky. God of War : Ascencion /2013/. Nalejme si čistého vína. Ani jeden aspoň trochu objektívne mysliaci hráč, čo tu hru prešiel netuší, do čoho tie tri dlhé roky /!!/ času vlastne išli. GoW:A v plnej sile odhalilo fakt, že kráľ je nahý. Hru asi dotrápil B dev tím Santa Moniky, zatiaľ čo jadro makalo na novom IP pre PS4. GOW:A sa skutočne tvári tak, že sa na nej dosť šetrilo a čas/budget strávený nad MP časťou navyše jasne chýbal v story kampani. GoW:A havarovalo v každom podstatnejšom bode. Nudné, zmätočné, unavené, vyčerpané, herne slabé, stereotypné, bez charizmy. Všetko čaro a mágia úplne prvého dielu je fuči fuč. Santa Monika si možno povedala, že je čas podojiť nové božstvá a zhovadiť ďalšiu hernú postavu. GoW:A totiž obsahuje tento možný náznak vecí budúcich.

"Of all the prophecies I have seen, this one haunts my dreams.
QUJIKPHIUEEEKMJQUJ
The full truth of this nightmare yet remains hidden." –
Aletheia

Alethia je malý grécky bôžik dokonalej jasnozrivej pravdy, dcéra boha Dia. Hovorí v hádanke, tú však už múdrejšie hlavy rozlúštili, a riešenie v polovici svetových jazykov máte nižšie. V angličtine je to táto krkolomná vetička - SUN BIRD BULL LION SUN. Ako špecialistovi na egyptológiu mi to na prvý pohľad evokujú egypt a piesok /Tefnut, Ra, Horakthy/. Býk a lev nás však posúva oveľa bližšie ku sumerom a perzii, ku dnešnému iránu. Božstvo Mithra.

English: QUJIKPHIUEEEKMJQUJ
French: QJFTRFJRQTEUCJTUNFRJHQJHQJFTRF
Portuguese: MHDILMMLKHNHOKHDRLHMHD
Spanish: QJFLTORJPJFOJIQJF

English: SUN BIRD BULL LION SUN
French: SOLEIL OISEAU BOEUF LION SON SOLEIL
Portuguese: SOL PASSARO TOURO LEAO SOL
Spanish: SOL AVE TORO LEON SOL

Ide o skutočne prastarú, archetypálnu konštrukciu s nesmiernou komplexnosťou. Hovorím to s istou trpkosťou v hlase, lebo vidím ako Santa Monica doslova pošliapala o dosť jednoduchšiu grécku tému. Ako sčítaný človek vám odporúčam knihu Egypťan Sinuhe. Dielo najvyššej kvality, ktoré vám dosť jasne napovie čo nás asi čaká /Babylón, Minotaurus/. Ten starobylý "egypťan" putuje práve po tej perzii /suniti, chetiti/. Ako vždy to má strhujúci príbeh a postavy, o ktorých sa môže herným vývojárom iba snívať /herné univerzum Halo, MGS, God of War alebo Deus ex sú iba hlúpe a smrduté zvratky/.

SUN BIRD BULL LION SUN. Boh slnka poslal svojho posla /vranu/ za bohom Mitra /lev/ a priniesol mu posolostvo, že musí obetovať býka, potom sa sa spolu hostili. Mitra s plným bruchom nasadol do slnečného voza boha Slnka a jal sa konať dobro. SUN BIRD BULL LION SUN. To je stručný preklad ten zašifrovanej vety. Tak jednoduché to samozrejme nie je, ak vás to teda zaujíma.

-----------------------------------------

Obetovanie býka totiž nebolo Mitrovi po chuti. V momente ako ho zabil sa začalo táto reťaz udalostí. Biely býk sa zmení na mesiac. Plášť boha Mitra sa mení v nebeskú oblohu a dáva aj vznik všetkým planétam. Z chvosta býka a jeho krvi vznikajú jedlé rastliny. Z jeho pohlavného úda vystrekujú semiačká, ktoré sa zachytili do nádoby, kde sa ich vymiešalo, zmiešalo a následne vzniká masa z ktorej vyrástol každý tvor na tomto svete. Oddeľuje sa deň od noci, mesiac začína svoj cyklus, začínajú sa ročné obdobia, začína sa čas, časomiera. Začína sa kolobeh žitia.

Denné svetlo však zobudilo aj „temné“ bytosti a tieto vyšli na zemský povrch. Had oblizol krv obetného býka. Škorpión sa pokúsila zožrať semiačká genitálií. S býkom sa vlastne začína kreácia sveta a večný boj medzi dobrom a zlom a toto bude človeka sprevádzať nie len počas jeho tuzemského života, ale aj na večné veky. Havran symbolizuje vzduch, Lev symbolizuje oheň, Had symbolizuje zem a misa so semiačkami symbolizuje vodu.

Mithriaizmus prenikol takmer všade. India, Rím /členovia tohto kultu boli aj celebrity ako Comodus, Septimus Severus, Caracalla, Valerian/, staré Anglicko, Rakúsko, stredovekí slobodomurári. Mitra je božstvom spravodlivosti, hrdinskosti, vernosti, priateľstva, dodržiavania si slova a zmluvy. Ani slovania neostali bokom. Srbská Sremska Mitrovica, Kosovská Mitrovica, nájdete ho v mene Mitar, Mitra /26. október – americký kalendár slovenskej evanjelickej synody „Sion“ z roku 1953 alebo slovenský hospodársky kalendár z roku 1925/.

Pápež, rimokatolícki biskupi, ale aj anglikánski a dokonca aj časť evanjelických biskupov si na hlavu kladie vysokú špicatú dvojcípu čiapku zvanú „mitra“ /Webster Dictionary“ v časti „M“ ako základ udáva sans. slovo mitra = priateľ/. Čiapky mitra používali aj starokresťanské armenské spoločenstvá. Symbol ryby /ústa/ je veľmi starý kresťanský symbol a čiapku mitra je verne napodobňuje. Aby toho nebolo dosť, tak bájna hora Ararat na ktorej mala pristáť Noemova archa sa nachádza na Arménskej vysočine, pár krokov od iránu /starej perzie/. Dosť bolo histórie, aj tak je to oveľa komplikovanejšie a Santa Monika z toho opäť urobí akčný guláš. Naspäť ku hernéhu dizajnu.

-----------------------------------------

Po šiestich identických GoW hrách je celý koncept z pohľadu Santa Monica dokonale využitý. Je to dané aj tým, že na nič lepšie proste nemajú. Chýbajú im ľudská "vývojárska" kvalita, grécka mytológia je v tom nevinne. Nevedia rozvíjať príbeh, postavy, herná stránka je strašne zastaralá. Konkurencia ide týmto konkrétnym smerom - poliaci opustili tunel a s Witcher 3 sa vydali do temných vôd RPG sandboxu. Poliaci sa otvorene vysmievaju s Bugthesdy a ich Poblivion a Suckrim generických shitiek. Citujem - "skúste vymenovať päť postáv z hry Skyrim". Nepoviete ani tri, tá hra proste nemá dušu. A v tomto za poliakmi stojím aj ja. Kritizujem to opakovane.

Poliaci teda s Witcher 3 chcú konkurovať ďalšej hre od Bugthesdy. Crapcom pomaly buduje svoju vlastné RPG sandbox know-how s Dračou Dogmou. Square a Level 5 opakovane potvrdili záujem o "niečo podobné". Drop-in kooperácia, sandbox exteriéry, RPG elementy, silná story, silné postavy. Snaha o nejakú inováciu v bojovom systéme /Crapcom a jeho zachytávanie sa o veľké obludky po vzore Shadow of the Colossus/. Všetci sa snažia niečo vymyslieť a hlavne vydojiť sandbox RPG zlatú žilu, kým z nej tečie nejaká krv. Primitívna rubačka v tunely v oldchool štýle ala PSone - to už nemá žiaden komerčný potenciál /to nech si robia vo voľnom čase ako nenáročnú minihru/.

Kratos/Mithra na PS4 musí vytrhnúť strom aj s koreňmi, vysušiť jazero jedným zlým pohľadom, spustiť dážď mohutným prdom, súboje musia mať istý taktický rozmer. Tam strelci z lukov, z druhej strany jazdci na tigroch. Nejaká mýtická obluda nad hlavou. Musí to mať gule, slušnú AI, slušnú fyziku /kontaktnú, deštrukcia/, neopakovateľnú procedurálnosť. Dôraz na kvalitu postáv alebo narácie tu už nebudem opakovať. Teším sa, že sa aspoň 5 veľkých firiem bude snažiť o to isté, snáď nám neľútostná konkurencia pomôže posunúť hernú stránku týchto diel preč od zlozvykov, ktoré mali byť mŕtve už aspoň 10 rokov.