8. 9. 2012

Pomôž si človeče aj pán boh ti pomôže


Meteor na nočnej oblohe. Dobre známy Kickstarter /crowd funding - žobranie peňazí/ je iba jedným z množstva podobných služieb /pridáva sa v istej forme aj Valve/. A ako hráči by sme ich ignorovali dodnes, ak by vlnu záujmu, konkrétne o kickstartera, neodpálila firma Double Fine so svojim projektom grafickej adventúry. Double Fine a jeho je mozgový trust /Schafer, Gilbert/ stoja za kolosálnymi hrami minulosti ako námatkovo - The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Maniac Mansion: Day of the Tentacle, Full Throttle, Grim Fandango, Psychonauts. Všetko grafické adventúry až na Psychonauts, čo je najlepší 3D platformer, so skvelými postavami a silnou naratívnou zložkou, za posledných 25 rokov.

Videohry vôbec v TOP 10 kixu pekne zahviezdili a čakajú nás ešte lepšie časy. Šef kixu zahlásil, že herné projekty preválcovali všetky ostatné kategórie a celková suma zatiaľ žobraných penazí je za úrovňou 50M USD. Obrovský medziročný nárast. Rok pred tým to bolo cca 3.6M. Film v roku 2012 žiada pre porovnanie 42M, dizajn 40M, hudba 25M, technologické hračky 16M USD. Čisla ešte nie sú konečné, smozrejme.

Povedzme si však na rovinu, okrem toho, že sa už v tejto chvílu kix často zneužíva čiste marketingovo. Herné kix projekty sa takmer vôbec netýkajú kazuálnej väčšiny /mobily, tablety, FB hry, nintendo a podobne/ alebo US/UK pubertálnej lúzy /COD, HALO, Gears/. Ide v prípade úšpešných projektov o autorov - odkojencov starej éry. Niekdajší mainstream, dnes niche minorita. Cieľovka, aspoň jej väčšina, sú vlastne hráči-veteráni po 30ke. Viď aj pripravované - Wasteland 2, Double fine adventúra, Giana Sisters 2, Total "intergalactic planetary "Anihilation.


Veľké distribučné sofvérové spoločnosti ako EA, Ubisoft, Activion na niečo podobné nedajú ani halier. Pomôž si sám. A ide o pomoc dvojnásobnú, lebo hra okrem financovania potrebuje poriešiť aj "viditeľnosť". Klasická reklama, trochu hype. Čo je ďalšia z neplánovaných úloh kixu. Ostatne nie nadarmo sa hovorí, že podobným projektom veľmi pomôže už pol pochvalného slova od Notcha /Minecraft/, tak ako jemu svojho času pomohli iný /game "PC" informer, ak si dobre pamätám/, dokonca aj ja na mojom blogu /prvá hrateľná verejná verzia bola vonku 17.5.2009/, keď o Minecrafte ešte nikto nepočul.

Paradoxne vzorom podpory malých hier - veľkými hráčmi je práve SONY. Aktivity ako SONY C.A.M.P. /hra Tokyo Jungle/, SONY PUB, SONY PS Mobile /aka PS Suite, SONY LINUX boli alebo stále sú žiarivými príkladmi utrácania desiatok miliónov USD. Iróniou osudu ľudské svine "hackujúce" PSP, PSV, PS3 volajúce po čo najväčšej "slobode" pri tvorbe programov pre dané platformy /"my nechceme warez"/ - v prostredí PS Mobile alebo PS3 Linux nevytvorili ani riadok užitočného kódu. Je to však SONY, kto je najbližšie ku filozofiií Roberta Redforda a jeho Sundance aktivít. Nie hajzel MS bil a už vôbec nie nintendo, ktoré si pre jeden cent skočí aj pod bežiaci raketový motor.