14. 9. 2012

Rok 2012 - konzoly - rest in pieces

Predaje smartfónov rastú explozívnym tempom a kanibalizujú "obyčajné" founy. Tento rast na ich úkor ešte nejakú chvílu potrvá, potom bublina hystérie praskne. Prasačie mozgy, napríklad z apple, však už teraz vedia, že časom bude mať ten mobil takmer každý a bude treba prinútiť ten dobytok do kúpy ďalšieho zbytočného modelu - optimálne aspoň každých 12 mesiacov. Inak by mala firma zásadné problémy. Šachuje sa teda aj s fixovaním zákazníka nielen na HW, ale hlavne služby s ním previazané a exkluzívne pre vlastnú značku. Lacný imidž, tupý lúza. Vývoj však nezastavíš.

Po smrti apple svine Jakóba trh nedočkavo čakal na prejavy životaschopnosti tej vulgárne manipulátorskej firmy. Posledné qvartálne výsledky ich príliš nepotešili, ich odhad bol vyšší. Dokonca čítam dosť kritické ohlasy na posledný model apple mobilu - iFuj5. Mobily ignorujem, ale zbežne som si ho preletel. Mimochodom je citeľne subtílnejšie oproti konkurencii. Menší, ľahsí. Ale o to tu nejde. Analytici sú mierne znepokojení z toho, že v ich očiach iFuj mobil stráca "ťah na bránku". Už ponúka len kozmetické, evolučne zmeny v medziach povinnného minima. Doslova hovoria o stereotypne a metodicky únavne "upgrejdovanom malom prenosnom PC".

Ale aj to mi je srdečne ukradnuté. Sme hráči, nie. Pri prezentácii, oficiálnej priemiére iFuj5, sa našim smerom revalo toto heslo - "grafika v kvalite súčasných konzol" - technická poznámka, sledujte to krásne doskakovanie prvkov krajiny. "Najväčšia herná platforma na svete". Akože my iOS šmejdi. "Má to CPU takmer na úrovni xcrapu". "Xcrap vo vašich rukách". "Koniec konzol". "Jump in". A podobne. Podplatená polovica novinárskych a vývojárskych sráčov oslavuje ten šmejd do neba, druhá je skeptická /náklady na vývoj stúpaju, trh sa fragmentuje iFuj 3gs - 4 - 4s - 5 /. Potrebujem protilátku proti tomu hadiemu jedu. A nie - to CPU v iFuj5ke nemá 128 ani 256 GFLOPs v intenciách dnešnej generácie konzol. Obrázok.

ešte jeden šikovný graf, nech to máme na jednom mieste

Krivka rastie už sedem generácii po sebe. Posledný najväčší stlpec ešte pár rokov porastie /PS3 sa ľahko prehupne cez hranicu 100M vyrobených kusov/. Konzoly len tak ľahko nevymrú, každá domácnosť nutne "potrebuje" domáce mediálne datacentrum. Existujú aj pragmatickejšie príčiny. Mnohokrát opakované, ale PR prasatá z apple sa tvária, že tieto argumenty sú už prekonané, smiešne, malicherné. Predsa treba predať ten 900 eurový hnus. Smartfoun v dnešnej podobe však nikdy úplne herne nenahradí špecializovaný handheld alebo domácu konzolu.

- ovládanie na mobiloch je príšerné. Virtuálne D-pady sú hovne. Taktilnú odozva, tlačítko pod prstom nič nenahradi. Display founa je malý, mastnými palcami si zakrývate značnú časť obrazovky. Ovládanie nakláňaním je pre srandu králikom. Design hier sa musí povinne prispôsobiť tomuto neohrabanému ovládaniu /dynamika, spomalená AI/, to zároveň vylučuje množstvo žánrov, alebo limituje komplexnosť hry na úroveň - kazuálny bullshit.

- smiešna kapacita baterky. Absolútne zásadný problém. Na plný výkon ju iFuj5 vycucne do 2 hodín /ratajte aj s 4G mulťákom/. Mobil nemáte samozrejme vždy plne nabitý. To znamená cca 45 minút hry ak chcete ten drahý smartfoun v deň použiť aj na niečo iné. Nielen stáť s nabíjačkou pri zásuvke ako zasoplený feťak v diere. PSV má ten istý problém, len po nej nechcete aj to telefonovanie. 3Ds ma ten istý problém. NTB má ten istý problém. Technológia akumulátorov je zamrznutá v stredoveku a práve ona limituje používanie výkonnejšieho HW v teréne - po rozumne dlhú dobu.

- cena mobil hier. Je nízka. Trh je utopený v oceáne par centových/dolárových sračiek. Ubisoft buduje herné mega štúdium epických holywoodskych rozmerov pre pravé next gen hry s rozpočtom cez 100M USD. Kto by sa s podobnou hrou sral na iApp store a za cenu 0.99 centa. Tento trh nie je pripravený na 20-30+ USD gamesy. Navyše vývojari už teraz bojujú s tým, že hra optimalizovná pre iFuj4s, beži poslabšie na 4ke, a nebeží na 3gs. Nástupom "päťkového" radu sa situácie opäť zkomplikuje. Trh sa triešti rovnako desivo a rýchlo ako pred rokmi na hernom PC /i386-486-pentium-PII-PIII-core duo-quad core atď. plus chaos s GPU/. Dnes je herné PC mŕtve, štvrtá liga, sráč parazitujúci na konzolách..

- konzolácka grafika, nie však hrateľnosť a rozsah. Nikto nebude na mobile hrať Diablo 3 - 74 hodín vkuse, alebo Suckrim alebo Gears of Joke alebo GT6. Nie. To chce najmä kľud, dobré repro, mäkkú pohovku, aspoň metrovú uhlopriečku LCD telky, pivo a chipsy s cibuľkou. A nie - prepchatý autobus a epických 45 minút /baterka/ s iFuj5 hrou a upatlaným displayom. Nežerte tie kraviny - budúcnosť hier je stále na konzolách a handheldoch.

Updejt 16.9.2012 : Názor veľmi skúseného progiša na vetu - "iFuj 5 je výkonovo takmer na úrovni xcrapu". Hovorí - "Spoiler, the A6 CPU is less than 25% the perf of a Xbox360. Sorry, not even close to hardcore gamer expectations", "To play nice, I'll skip comparing estimated shader performance, an area where iPhone5 is really going to hurt compared to Xbox360."  V preklade - iFuj5 je ešte ďaleko od xcrapu, nieto ešte PS3ky a ide skutočne o výkon na úrovni PSV. Tož si počkáme ešte jednu generáciu, alebo rovno dve tých apple šmejdov /iFuj5s a iFuj6/.