25/09/12

White Day

Jeseň. Deň sa kráti, tiene predlžujú. Dážď búši do okna, noc prikrýva krajinu hmlou. A doma ste úplne sám. Ideálny čas na hru, z ktorej vás hrôza zamrazí do špiku kostí. A špecialisti na horror survival žáner sú asiati /"naša" Amnesia: The Dark Descent bola detská nuda/, napríklad korejská firma 4AM Entertainment a ich PC hra z roku 2001 s plným názvom White Day: A Labyrinth named School. Čistokrvný des z pohľadu prvej osoby /inventár, adventúrne ladenie, malé puzzlátka/. Hra tak strašná a nervy drásajúca, že svôjho času prinútila aj vytvrdlých kórejcov, ktorých dedovia v druhej svetovej sťahovali amíkov zaživa z kože vlastnými zubami, aby s plačom prosili vývojárov o zjemnenie hry, aby ju vôbec boli schopní dohrať a neodpadávali v mdlobách v napätých situáciach !! A tí ich skutočne počúvali a vypustili nejeden patch, ktorú ju urobil viac znesiteľnou.

White Day je inak obdoba nášho dňa svätého Valentýna /sviatok zneužitý na komerčné účely ako deň všetkých zamilovaných/. Hlavný hrdina a teda aj vy ste nekonečne buchnutý do jednej miestnej kočky /anime štýl grafiky/ a prvým krokom na dobití hradieb má byť kradmé vniknutie do školy počas noci. A ráno si buchta nájde na svojej lavici váš prezent. Luxusná čokoláda s mašľou. 


V okamihu ako však vstúpite na školský dvor sa atmosféra zmení z roztopašnej na slizko studenú. Nič nie je tak a tam ako by ste čakali. Ako dieťa pochopiteľne nie ste ozbrojený a zapálené svetlo na školskej chodbe je často ešte horšie ako úplna tma. Hra asi o desať rokov predbehla Demon's Souls s jeho unikátnym "multiplayerom". Vo White Day sa mohli iní hráči vteliť do podoby jednej z "entít" alebo NPC, ktoré máte zachrániť. A nič nepoteší tak ako malé dievčatko v bielom čo sa nespráva ako by ste od bežnej AI predpokladali a plazí sa navyše ticho na strope !! Po piatich aktoch vás čaká niekoľko rôznych koncov s rôznym stupňom brutality alebo romance /nesú mená kvetín - Ivy, Ebony, Hyacinth, Dandelion, White Chrysanthemum ../

Technická kapitola. Hra existuje oficiálne iba v pôvodnom znení, bez tituliek a teda po kórejsky. Britská pobočka 4AM už mala anglickú verziu takmer na stole, keď materská firma s rachotom zbankrotovala. Hra bola natoľko úspešná, že paradoxne dosiahla nový PC warez rekord, komerčný úspech bol teda zanedbateľný. Našťastie sa mobilizovala domoobrana a pomaličky celú hru preložila, dokonca opravila more bugov, odvrhla patch pre vytrasených šikmookých mäkkýšov a naopak ešte niektoré scény poriadne vyhrotila /niekedy stačí aj menej zvuku/. White Day navyše stratil štatút chránenej hry a prešiel do kategórie abandonware, nič vám teda už dnes nebráni beztrestne prejsť do režimu - zimomriavky pokryté studeným potom, priškrtená fistulka a dnes spím v posteli so svojím psom. Prikladám odkaz, kde nájdete všetko potrebné - hru, presný návod ako ju rozbehať, anglický preklad, FAQ, návod ako hru prejsť, fórum pre prípadne otázky. Bohužiaľ nemôžem vám tu napísať vlastné dojmy, patrím do skupiny, ktorej gamesa proste nefunguje ani po vyvinutí maximálneho úsilia.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****