26. 1. 2013

Trójska koza


S každou novou generáciou konzol sa SONY snažilo pretlačiť spolu s ňou aj nejaký ten bonus. PSone dostalo CD mechaniku, tá prehrala CD audio disky a s malou pomocou aj CD video. Cool. PS2ka bola jedným z prvých DVD prehrávačov na trhu. Pri PS3ke sa SONY buchlo veľkoryso po kapse a skúšalo pretlačiť hneď dve formáty naraz. BD mechanika uspela a ešte to tu s nami pekných pár rokov potiahne. CELL architektúru pochovala svetová kríza v 2008. PS4 nedostane nič. Prvá konzola vyvinutá bez Ken Kutaragiho.


Naopak do tej pasce s rozbehom skočil Bill. Microsoft sa totiž v panickom móde potápa do žumpy plnej fekálií. Biznis sa im rúca pre d očami. Rozkošná kauza - MS hľadá chyba všade, len nie u seba. Každopádne na budúci mesiac chystajú reštart kampane na podporu predaja WinOS 8. Systém, ktorý okrem MS vlastne nikto iný nepotrebuje. A čo sa týka ich ďalšej hernej konzoly, úplne všetko nasvedčuje tomu, že bude trójskym koňom pre ich nechcený osmičkový operačný systém.

Podobný krok sa negatívne podpísal na PS3ke. CELL/BD, ak rátam aj náklady na vývoj, dosť PS3ku predražili. Čo teda urobí snaha zmeniť xcrap 720 na bežné PC s WinOS8 ? Dôjde ku následovnému zhluku udalostí. Od kravaťákov z vedenia MS príde inžinierom rozkaz dostať predajnú cenu toho šmejdu na 349 USD a musí tam byť 8 giga ram pre WinOS a Apps. V tejto chvíli mi je jasné, že je výkon toho stroja je v riti. Na trhu niet dostatočne rýchlej a lacnej pamäte pre herné účely o tejto kapacite. Zúfalý nedostatok výkonu sa musí kompenzovať oveľa rýchlejšou eDRAM. Vhľadom na jej cenu, opäť dostaneme iba sociálne nedostatočné množstvo. Teraz príde bomba.

Xcrap 720 a PS4 majú SOC /system on chip/ architektúru. Pod jedným heatsinkom je teda CPU aj GPU, teda aspoň pri PS4ke. Xcrap tam musí napasovať - CPU, GPU a eDRAM. Do rovnakého objemu, na rovnakú plochu. A to znamená, aby sa tam teda vošiel aj ten tretí, že niekde musíme ubrať. CPU podľa fám ostalo nedotknuté. Odrezal sa však značný kus z GPU silikónu /18 CU PS4 GPU versus 12 CU Xcrap 720 GPU/. Ak sa navyše do budgetu konzoly bude musieť vojsť aj default pribalený Kinedryl v2.0 - nesmiete sa čudovať tomu, že sa tu šetrilo na každom kroku.

Čurák bill teda dostal čo chcel. Kriplíka síce s veľmi pomalou RAM a slabučkým GPU, avšak trojana schopného budovateľskými piesňami oslavovať schopnosť behu WinOS 8 kernelu. Možno vám to ešte nedošlo. Ale PS4 bude v ďalšej generácii predstavovať jediného zástupcu tzv. pravej, čistej hernej konzoly. Nintendo sa s nami rozlúčilo už s Wee a potvrdilo to s Wee U. Nevýkonné srágory oddelené od zvyšku sveta bariérou arogancie a hnitia. Bill sa tak rozhodol práve teraz. Herná divízia im za desať rokov vyrobila iba stratu a on musí zachraňovať ich skutočné rodinné striebro, sliepku čo znáša zlaté vajcia /WinOS, Office/. Xrap 720 /slabé GPU, slabá RAM/ podobne ako xcrap 360 /slabé CPU, žiaden HDD, žiaden BD/ bude opäť svoju impotenciou mrdať do pazuchy technickú kvalitu multiplat hier.

Z tohto uhla pohľadu vlastne PS4 predstavuje samostatnú kategóriu hernej zábavy, multiplat hry nebudú reflektovať na jej vyšší výkon a bolo by teda dobré, aby početné first party dev tímy dostali maximálny možný výkon. Hry predávajú hardvér a famózne vyzerajúce hry tomu iba pomôžu. Jadrom výkonu PS4ky má byť mimoriadne rýchla hlavná pamäť. Podľa mňa sa použitá GDDR5 o rýchlosti 192 giga-sec do PS4ky v žiadnom prípade nedostane a ide čiste o záležitosť PS4 "PC" dev kitu.

SONY sa bude snažiť napasovať do PS4 ekvivalent HMC /hyper memory cube/. Nové revolučné riešenie problému ako získať pamäťový subsystém s týmito parametrami - 10 krát výkonnejší, zaberajúci 10 krát menšiu plochu, 10 krát menej energeticky náročný. Nejde len o to, že tam dáta behajú rýchlosťou 128-256-512 giga sec, alebo vám stačí podstatne menší interný zdroj v konzole. Ide hlavne o kontrolu výrobnej ceny. Použitie GDDR5 na 256 bit zbernici by bola olovená guľa na nohe. Práve tá zbernica bolo to prvé čo SONY a MS ufiklo zo svojich GPU v akuálnej generácii konzol. HMC nám však bolo sľúbené už na konci minulého roka, najnovšie Micron prisahá na nebožku matku, že rozbehne produkciu v druhej polovici roku 2013. Asi to bude len náhoda, že v identickom čase chce SONY poskytnúť vývojárom finálnu verziu PS4 SDK vychádzajúcu už z jej natívnej architektúry. Opatrne dúfam v tom najlepšie.