21. 1. 2013

Analýza - SONY


Nástup Psone som v 1994 sledoval iba v herných časopisoch, SONY bola vtedy zelenáčom na poli konzol a šance na úspech boli skôr v teoretickej rovine. Šialené hype okolo PS2ky už zasiahla každého hráča v "branži", to som však ešte doma nemal internet /začínal som neskôr na vytáčacom 33.6K modeme/. Pri PS3 som zas nemal vlastný blog. PS4 si teda konečne užije mojej plnej pozornosti. Nepochybne aj SONY. Po rokoch žranice /PS1-PS2/, stále bežiacej svetovej krízy a nešťastných rozhodnutí /PS3/, prichádza ďalšia ich životná etapa. V akej podobe vlastne SONY prežije nasledujúcich 5 rokov ? O to sa postará nový šéf Kaz Hirai /"ten čo zachránil značku Playstation"/ a prikladám aj stručne - posledné kroky SONY pod jeho múdrým vedení:

- vykúpili sa zo zovretia s fy Ericsson za 1.47 miliardy USD a produkujú teraz vlastné SONY mobility.
- predali "LCD" podiely v joint venture s fy Samsung /za 938M USD/ a Sharp /za 125M USD/.
- spojili sa s Hitachi a Toshiba  /skupina - Japan Display Inc./  pre podporu predaja bežných LCD TV.
- ohlásili nové joint venture pre OLED telky s fy Panasonic.
- kúpili giganta, hudobného vydavateľa EMI za 2.2 miliardy USD.
- investovali cirka jednu miliardu do výzkumu a vývoja nových čipov /aj CMOS senzory/.
- predali niektoré zo svojich chemických asetov japonskej vláde za 730M USD.
- kúpili internetovú službu Gaikai za 380M USD.
- kúpili podiel vo fy Olympus za 397M USD.
- predali mrakodrap v amerike za 1.1 miliardy USD.

Kaz Hirai sa snaží revitalizovať SONY za každú cenu. Optimalizuje náklady, reže suché konáre, redukuje počty zamestnancov. Maximálna podpora sa venuje trom novým strategickým oblastiam. Mobily, videohry a digital imaging. Mobily a samozrejme aj tablety už SONY produkuje pod vlastnou značkou, viď aj vodoodolné, vlajkové lode smartfón Xperia Z a Xperia tablet Z. Podľa posledných informácii sa už dostala SONY v produkcii týchto produktov na tretie miesto za Apple a Samsung, pred Nokiu a HTC. Herná divízia dnes stojí hlavne na konzole PS3 /dosiahla 53% podiel na trhu a čislo ďalej rýchlo stúpa, každa druhá predaná konzola je teda PS3/, PSV sa rozbieha pomaly a jej osud bude známy behom 12 mesiacov a potom tu máme PS4, ktorá dostane o chvíľu v článku svoju vlastnú kapitolu. Digital imaging na tom nie je zas až tak zle. SONY CMOS senzory nájdete de fakto v každom aj konkurenčnom mobile/tablete a patria ku úplnej špičke. SONY foťáky ako DSC-RX100 a DSC-RX1 sú kategória sama o sebe. Kúpením podielov vo fy Olympus sa dostali aj ku drahej zdravotníckej technike so skutočne dobrými maržami - kolonoskopy Olympus. Sám so s jedným robil u kolegu gastroenterológa.

SONY LCD telky /pre ich kamery, projektory atď. však bude platiť tá istá taktika/. SONY sa vzdalo výroby panelov, nakupuje ich na otvorenom trhu a dokonca aj lacnejšie /viď aj ich ďalšie kroky, ktoré som spomenul vyššie/ a posúvaju sa smerom ku výrobe drahých, exkluzívnych LCD/OLED panelov /4K rozlíšenie, opäť s vysokou maržou/. Po 4 rokoch v strate je vysokopravdepodobne, že sa SONY ako celok konečne dostane "na nulu", až do mierneho zisku už behom 18 mesiacov. Kaz Hirai dokonca spomenul, že si niektoré projekty zoberie pod svoj osobný patronát aby to nezaspalo na tradične  japonskom zkostnatelom "byrokratizme". A teraz tá sľubená Playstation 4 časť, začnem od jej pravdepodobných technických špecifikácii a prejdem k tomu, "čo tým chcel básnik asi povedať".


PS4 /údajné kodové označenie Orbis/:

GPU- pravdepodobne pôjde o upravenú AMD 8xxx s GCN 2.0 jadrom, s výkonom 1.84 TFLOPs, 18CU@800MHz, CU je skratka pre compute unit a štandardne obsahuje 64 SIMD stream "procesorov /18x64=1152/. Stupeň úprav si môžme iba domyslieť, oproti RSX v PS3ke v3ak ide minimálne o nárast na úrovni 700-800% v hrubom výkone, prakticky-herne ešte oveľa viac. 

CPU- vraj 8 jadier triedy Jaguar na frekvencii 1.6 GHz /maximálna dlhodobá frekvencia sa udáva na hranici 2.0Ghz, turbo boost na 2.4GHz/. Avšak aj v tej nižšej rýchlosti to bude výkonnejšie ako CELL v PS3ke, už len preto, lebo dnes bežne minimálne polovica CELL CPU pracuje ako druhé GPU, supluje teda menej výkonnú RSX. Jaguar /výkonnejšia OoO architektúra namiesto IoE pre CELL/ v PS4 tieto veci na starosti mať určite nebude a môže sa venovať iba tradičným CPU úlohám. Zvažuje sa ešte náhrada jadier Jaguar lepšími Steamroller, ale ani bob nevie, či to AMD stihne dokončiť za pol roka do použiteľnej podoby.

RAM - jedna pamäťová banka o veľkosti 4GB, typ GDDR5 /priepustnosť cca 200 giga-sec, čo je skutočne dosť veľa/. Vysokopravdepodobne sa použitá GDDR5 nachádza iba v beta kitoch, vo finále očakávam skôr nejakú "DDR" na novej wide I/O zbernici o rýchlosti cca 256 giga/sec /10 násobok toho čo má k dispozícií RSX v PS3ke/. GDDR5 je inak veľmi drahá, energeticky náročná, produkuje teda aj dosť tepla a vzhľadom na použitie 256+ zbernice aj náročná na zmenšovanie pri menších výrobných procesoch /28-22-18-14-10nm/. OS PS4 má vraj z tých 4 giga zaberať 512 mega /na porovnanie - PSV na to používa 256 mega/.

Extra výbava - okrem DSP čipu pre audio, dekompresných akcelerátoroch sa hovorí najmä o špeciálnom module pre akceleráciu istých výpočtov /napr. herná fyzika/. Očakávam, že pôjde o upravené CU /SIMD/ GPU jednotky, neočakávam, že by túto funkciu suploval CELL v nejakej podobe. So spätnou kompatibilitou príliš nerátam. Ako som tu už neraz povedal, Nvidia len tak dokumentáciu ku low-level prístupu svojho GPU RSX do rúk AMD nepustí.

Pohľad na pravdepodobné špecifikácie PS4ky a taktiku SONY v posledných mesiacoch mi celkom jasne hovorí následovne - 100% hra na istotu vo všetkých sledovaných parametroch /paradoxne, takmer opačne na to ide MS o čom bude aj ďalší článok/. Použitie SoC /system on chip/ pri PS4ke - to jest všetky dôležité obvody /CPU, GPU, iná výpočetná logika/ na jednom čipe znamená, že SONY jasne uprednostňuje nižšiu cenu pred vyšším výkonom. Nintendo išlo s Wee Uu a MS pôjde s xcrap 720 presne tou istou cestou, tu niet inej možnosti. Na matičnej doske všetkych troch konzol teda viac neuvidíte izolované CPU/GPU/dokonca aj MEM čipy. Toto klasické riešenie je síce výkonnejšie ale zároveň aj drahšie. Poviem to ešte jasnejšie. SONY sa s PS4ke nechystá vykrvácať tak ako svojho času na výrobne mimoriadne náročnej PS3ke.Podobnú taktiku zvolili aj pri mimoriadne elegantne poskladanej a navrhnutej PSV.

Parametre PS4ky teda ukazujú jednoznačne smerom na výborne vyladenú a primárne hernú konzolu /opäť na rozdiel od MS/. Silný dôraz na hardcore hráča. Investície SONY do jej  first party tímov z nej robia po tej stránke najlepšie "vybavené" herné štúdio súčasnosti. Neherné aplikácie si musia vystačiť s veľmi sociálnymi 512 mega, čo po pravde stačí tak na 2 otvorené okná pod firefoxom. Ak je toto množstvo pamäte vyhradené pre OS a Apps skutočne pravdivé čaká nás iba mierny pokrok v medziach zákona, nič viac. PS4 - perfektná herná konzola, skvelá grafika, skutočne dobrá cena, dobré online služby. Bezpečný prístav hlavne pre skúseného hráča, hra zo zabezpečenej obrany, SONY v čiernych číslach. Microsoft chystá niečo úplne odlišné.