24. 1. 2013

Matrix - online 24/7


Tranzistor. Pravdepodobne najdôležitejší vynález minulého storočia a to bola konkurencia veľmi zdatná. Atomová bomba, antibiotiká, kozmická raketa /na mesiaci/. Tranzistor dal vznik novému odvetviu - výpočtová technika, informačné technológie. Dnes doslove formuje našu civilizáciu ako mäkkú hlinu, umožnila ďalšie tisíce nových objavov. Na začiatku si jeden z tých prvých "ajťákov" povedal, že by nebolo od veci dostať to "PC" /vtedy o veľkosti leteckého hangáru/ bližšie ku bežnému konzumentovi a niečo na tom aj zarobiť. Vynález tranďáku umožnil zmenšenie toho monštra na veľkosť ľadničky, neskôr až do takmer dnešnej podoby. Nudná malá krabica s monitorom. Toto obdobie dalo zrod tým dravým podnikateľkým typom - Apple, Acorn, Archimeds, Sinclair, Commodore, ktorý tie "počítače" pod rôznymi zamienkami dostali aj do bežných domácnosti. Firmám sa darilo. Pochopiteľne teória trhu hovorí aj o tom, že žiadna rastová časť krivky nerastie večne. Saturácia trhu vám nakoniec obmedzí objednávky, zruší pracovné smeny, okreše zisk. Riešenie tohto problému nám ponúka pán Gekko, pozor - nie gekon.

 "Greed Is Good" - Gordon Gekko

Zachráni nás chamtivosť. A to na oboch stranách - výrobcu aj spotrebiteľa. Použil som však trochu nepresný pojem. Zotročí nás, na konci tohto článku tu totiž bude človek ako živá hmota dokonale pripútaná ku stroju /to bol rozkaz, netrpezlivý nech idú rovno na koniec článku/. Poďakujte sa tranzistoru. Naspäť ku našej krachujúcej firme. Ak sa trh nasýtil jedným výrobkom, tak mu ponúknime ďalší. Podobný ale nie ten istý, miliarda alebo dve naliata do marketingu presvedčí ten dobytok, že tú novú vecičku musia mať. Duplom ak chcú byť IN a nechcú si poškodiť "sociálny štatút". Máme tu teda .. notebook, sme mobilný, super. Zas však udrela tá  "krivka", trh nasýtený, čo ďalej ?

Nová hračka, ešte viac mobilnejšia a sexy. Tablet a smartphone. To nám chvíľu vydrží. Fabrika chŕlí stovky miliónov tých bazmekov. V istom okamihu je mobilít viac ako ľudí na dvoch obyvateľných planétach naraz. Do tohto bodu sa celkom iste dostane naša chamtivá civilizícia už o pár kvartálov. Medzitým firma príde na to, že konzumenta treba fixovať aj na dušu stroja, nielen mrtvý obal. Takže tu máme rafinované služby a celé softvérové ekosystémy. Už dnes však prieskumy hlásia, že je trh apple produktami presiaknutý ako spodky santusáka kyslým močom. Čas vymyslieť nielen nejaký nový gimmick, ale trochu si to aj poistiť.

Ak som to doteraz nezdôraznil, tak sa nám tie hračky neustále zmenšujú a sú stále prenosnejšie. Technicky ide o tieto tri časti - výpočetná, zobrazovacia a softvér. Ok, doma konečne máte dva počítače, notebook, tri tablety, päť mobilov. Kde sa pohneme ďalej ? Dám vám 10 sekúnd na váš tip, čo bude mocne hýbať trhom ako ďalší modný IT doplnok, až dnešné mobility /phone, tablet/ stratia ťah. Rozmýšlajte ďalej, máte čas. Podsuniem vám zatiaľ zopár nápoved. Softvér - potrebujete pripútať občana ku internetu, pokiaľ možno natrvalo, vlastne nonstop a doslova zákonom /internet = softvér, služby a samozrejme prachy/. Vymyslíme si teda istý typ web rodného čísla, alebo elektronický podpisový vzor /už sa na oboch pracuje/. Systémom "všetka agenda na nete" tam takto dostaneme aj nášho človiečika, dokonca aj tých pologramotných, ktorí o iPAD5 nijako nestoja.

rok 1995, Cyberpunk je konečne tu

Hardvér - tá nudná krabička. Kľuč k úspechu bude ešte vyššia mobilnosť. Tlustý Gabe z Valve tomu hovorí - wearable computing. Doslova si to zariadenie oblečiete. Vyššie máte názorný obrázok z "budúcnosti". Zásadným problém ostáva stále zdroj napätia, kapacita akumulátora. To si preberieme inokedy. Samotný a to aj výkonný HW však už dnes môže mať doslova veľkosť a hrúbku kreditnej karty. Display - to bude ten nový ťahák.  Domáce PC má monitor veľký ako dom, avšak na cesty s ním nepôjdete. Notebook je stále príliš neohrabaný a ťažký. Smartphone zas príliš malý /display/. Tablet do zadného vrecka nohavíc nevopchám. Podľa mňa teda ťahákom budúcnosti bude virtuálna obrazovka, komunikujúca s vašim nadupaným mobilom. Nezabudnite. O desať rokov budete pripojený na web, presnejšie datasféru - nonstop. Domáce VR prilby, AR okuliare, ktoré okrem Google horúčkovito testuje takmer každý. Ich nasadenie je záležitosť maximálne 2 rokov. A kde je v tomto matrix guláši rýchlo sa blížiaca Playstation 4 ? Priamo v jeho strede !!