21. 1. 2013

Analýza - Microsoft


Prvá časť tohto článku nie je pre hráča príliš záživná, ale ako sa ukáže neskôr - nevyhnutná pre pochopenie skutočnej filozofie ich ďalšej next gen konzoly. Microsoft sa stal obeťou vlastného úspechu. Niečo podobné ako keď si Notch "požičal" koncept Minecraftu od staršieho Infiniminera /podobne to Bill urobil s MS-DOS/ a vznikol megablockbuster, ktorý ako snehová lavína zaplavila spiace mestečko pod horou. Notch hravo predá 20M kopií Minecraftu a s čistým ziskom 100M+ sa stane jedným z najmladších milionárov, ktorý sa o to postarali vlastnými rukami, bez nejakých špekulácii alebo podvodu. Bill Gates a Microsoft sú presne v tej istej situácií a dnes tvoria 75% zisku firmy tržby za WinOS a Office. Zvyšných 25% ide na triku nákladných blbostí pre veľké firmy. Herná divizía je už 10 rokov v kumulatívnej strate. Notch a pravdepodobne ani Bill sa už v živote s ničím prevratne novým nepresadia. Notch z toho hlavu v smútku nemá - 100 melónov mu stačí na nejeden barák s veyronom. Microsoftu však hrozí to najhoršie. Napríklad ho kúpi Apple, alebo SONY, ak vôbec bude o čo stáť.

Microsoft sa pritom snaží, avšak jeho úsilie nepadá na úrodnu pôdu. Internet explorer sa používa vďaka tomu, že sa lepil povinne ku každej kópií WinOS. Prehliadavač Bing používa snáď iba ich konzola. Narozdiel od HW technologického kolosu SONY sa Microsoftu zatiaľ nepodarilo pretlačiť na trhu žiadnu svoju "elektroniku". HD DVD, prehrávač Zune, mobily s WinOS alebo najnovší nádejný tablet MS Surface /smiešne malý 2-5% podiel na trhu/ sa už škvaria v pekle.

Rovnakým smerom ide aj klasické PC na ktorom MS skutočne stojí alebo padá. Medzi mobility /smart mobily a tablety/ sa MS nevie dostať. Android a iOS všetko valcujú. Hrozí nebezpečenstvo, že sa hlavne Android OS preleje aj na noťasy a ich vlastné OS/Office riešenia vytlačia z ľudí tú zažratú potrebu používať tie od MS. Likvidačná predstava. MS nemá zďaleka tak diverzikované zdroje financovania ako SONY. Ak dnes zničíte WinOS/Office divíziu a predaje samotného PC tiež nijako neexcelujú, zajtra MS zanikne. Ak dnes zaprdia SONY LCD telky hlboko a neodvratne do tvrdej hliny, tak sa japonci zo škrípaním zubov otrasú a život ide ďalej. Chudobnejšie ale mašírujeme neochvejne do diaľky. Ešte dramatickejší osud MS máte prehľadne vykreslený v tomto odkaze /tč. je stránka asi kaput, padla pod veľkým náporom návštevníkov/. V skutočnosti nie je situácia až tak dramatická, MS však musí v najbližších dvoch rokoch razantne reštrukturalizovať, podobne ako SONY. Teraz sa pozrime na ich hernú divíziu, ktorú im experti radia predať, zbaviť sa jej. Za seba hovorím, že im podobnú radu nedám, ide o príliš lukratívny biznis, ak uspejete. Podobne ako pri PS4 začneme najprv špecifikáciami: 

Xcrap 720 /kódové označenie Durango/:

GPU - 1.23 TFLOPs, 12 CU@800MHz /12x64=768 stream jadier/, som v miernych rozpakoch, insajderi tvrdili, že MS vráža do vývoja SOC /system on chip/ bláznivé prachy, snažia sa o niečo veľké /"Supercomuputer"/ a AMD ide na doraz. Projekt mal mať maximálnu prioritu a údajne to spôsobilo aj 6 mesačné meškanie SONY, ktoré muselo týmto odkladom a vylepšením svojho návrhu reagovať na to MS veľdielo. Ak sú tie údaje pravdivé, tak Durango GPU je na papieri o 33% pomalšie /APU, shader výkon/, rozdiel 600 GFLOPs v prospech PS4 je vlastne viac ako výkon celého next gen Wee Uu nintenda !! 

CPU- 8 Jaguar jadier na 1.6 GHz. Na prvý pohľad identické CPU ako pri PS4. Rozdiely sa môžu skrývať vnútri - organizácia a veľkosť kešiek, custom úprava AVX inštrukcii. Je dúfam známe, že riadiace jadro CELL CPU procesora /PPE/ je takmer zhodné s CPU architektúrou aktuálneho billšmejda. História sa opäť opakuje. Neprekvapí ma však ak bude CPU Duranga mierne lepšie než to v PS4ke. 

RAM - najväčšie prekvapenie. MS tam vrazilo 8 gibajtov a toto množstvo mi veľa napovedá, čo vlastne s tým strojom plánujú. O tom však neskôr. Vgleaks tvrdí, že závratné 3 gigabajty z toho množstva zneužije OS a neherné aplikácie. Tých 8 giga má pochopiteľne jeden háčik. Je to pomalých 8 gigabajtov a to pekelne. Bežné lepšie osmičky na trhu ponúkajú okolo 30-35 giga/sec, v prípade Duranga to bude vraj 68 giga/sec. Stále hrubo nedostatočne pre potreby moderných hier alebo saturáciu raster jednotiek GPU. Tak pomalá RAM by ublížila systému podobne ako sa to stalo RSX v PS3ke. Durango to proste musí kompenzovať použitím eDRAM /v tomto pripade vraj statickej eSRAM/. Dosť drahá súčiastka a použitých 32 mega je vyslovene na dolnej hranici toho čo sa žiada, inak veľmi nízka latencia a podozrivo nízka rýchlosť - 102.4GB/s. Na rovinu vám hovorím, že PS4 s jej 4 giga na 256GB/sec bude behať okolo Duranga vo veľmi rýchlych kruhoch. Pre tých čo to ešte nepochopili. Nie CPU, nie GPU, HDD, alebo BD /aj v xcrap 720/ bude tým diferenciátorom medzi Orbisom a Durangom. Bude to práve riešenie pamäťového subsystému tak, ako som to odhadoval od začiatku. Priepustnosť je alfa a omega dobrého herného systému. Herný som tučne zvýraznil, Durango totiž primárne nie je herná konzola. 

Extra - "secret sauce". Tajné fidlátka, okrem obligátnej HW podpory pre to a zas ono tu vraj patrí aj natívna podpora pre Kinedryl v2.0 /veľmi dôležité, dnes to papá systémové CPU prostriedky na úkor hier/ a Move engines. Nevieme čo to je. Data move engines ? Akcelerácia pohybu zabalených dát medzi RAM a eSRAM ?

Medzi-zhrnutie pre tých čo to začali čítať až od tohto miesta. Všetko nasvedčuje tomu, že PS4 /Orbis/ je výkonné herné delo /CPU-GPU-MEM-akcelerácia fyziky/ pre "pravých" hráčov a Xcrap 720 /Durango/ je lacné a nevýkonné šidítko. Nie je tomu celkom tak. Ak Bill skutočne pustil k vode vysoký výkon konzoly, niečo za to musel získať. Špekuluje sa o pribalenom Kinedryle v2.0 ku každej konzole /alebo aspoň ku drahšej verzii SKU/. Tie údajné 3 gigabajty vyhradené pre OS a Apps hovoria tiež jasnou rečou. Durango je multifunkčné zariadenie, ktoré okrem iného aj prehráva hry. Bill chce možno pokryť úplne "všetko". Mať na Durangu v pozadi pustený kernel WinOS 8 /musí predsa podporiť biznis, na ktorom MS tak veľmi záleží/, plnohodnotný web browser, defaultný a vylepšený Kinedryl si tiež žiada svoje systémové prostriedky. Smartglass, ktorý bude šíriť pravdu a zákon po všetkých zariadeniach v baráku ala Wee Uu tablet.

Bill však ide ešte ďalej. Horúčkovito rokuje so hlavnými síriteľmi internetového TV signálu /a dát vôbec/. Na palube má už Verizon FIOS alebo ATT Uverse. Durango má byť skutočným /pravdepodobne nonstop zapnutým/ stredom vašej obývačky, defaultný Kinedryl bude mucholapka na kazuálov. Third party herní vyvojári sa prispôsobia o dosť slabšiemu GPU a pomalšej RAM /iste, nevylučujem lepšie textúry, 5 giga pre hry je predsa len 5 giga, že/. MS si pri 3 gigabajtoch RAM pre OS a Apps môže dovoliť veľmi veľkorysé pridávanie nových a nových služieb, pokiaľ možno nejako šikovne monetizovaných. Máme tu teda zjavne dve značne rozdielne stratégie pritom pri veľmi podobnom HW riešení oboch hlavných next gen konzol. Je mi jasné, kde sa zaradia tí, čo chodia na tento blog, viem však aj to, ktorá platforma sa môže stať tou viac rozšírenou. Nasledujúca vojna konzol bude netypická, meandrovitá a ukáže sa, či svet ešte vôbec stojí o čistú, klasickú konzolu. O PS4 - Orbis.