06/10/12

Nintendo monopol


V roku 1999 sa na handheld trhu zišla táto trojica nových handheldov - technologicky zúfalo zastaralý 8 bitový GameBoy Color /GBC/, Neo Geo pocket color a WonderSwan. Posledné dve sú samozrejme silnejšie 16 bitové mašinky. GameBoy v 1989 porazil na hlavu Atari Lynx /neporovnateľne vykonnejší handheld/. WonderSwan je inak ďalším dielom Gunpei Yokoia, ktorý mal prsty aj v prvom Gameboyi, po fiasku s Virtual GameBoyom nintendo opustil a jeho vlastná firma Koto and Bandai zostrojila skvelého GBC konkurenta. WanderSwan je perfektný stroj. Veľký display s vyšším rozlíšením ako GBC /224 x 144 versus 160x144/, viac farieb, sprajtov, kvázi 3D grafika, v každom smere neporovnateľne silnejší, s unikátne dizajnovaným ovládaním vhodným pre "horizontálne" aj "vertikálne" hry. WonderCoin s ktorým môžte D-pad zmeniť na jednoduchý digitálny mini slide-joystick. Primitívný web-klient /MobileWonderGate/.  

Šokujúca výdrž - 15 hodin pre farebnú Crystal verziu /TFT display/, 20 hodín pre FSTN LCD display a až 30-40 pre čiernobiely. Homebrew podpora /!!/ - oficiálny homebrew kit WonderWitch. Superlatívov tu môžem zo seba vysypať celé more. Ako však vieme a wikipedia to potvrdzuje, až do príchodu PSP sa nikomu /ani Sega Nomad/ nepodarilo prežiť bok po boku s nintendom viac ako zopár mesiacov.

Padne teda jednoduchá otázka. - je snáď trh pre dedikové handheldy vyhradený iba pre nintendo, podobne ako jeden WinOS a Facebook /jedna miliarda zaregistrovaných blbcov/ vládne celému svetu ? PSP síce predalo nejakých 77 miliónov kusov a určite prelezie cez 85ku. Jej špičkový výkon a možnosti však využilo asi tak desať hier. A nezarába dosť peňazí. V amerike a európe je už asi rok mrtvola, predáva sa výborne len v japonsku /aj s "japonskými" hrami/, kde ad-hoc prešli všetci  na mobilné herné zariadenia a ignorujú domáce konzoly.

SONY PSV je ako vieme najlepší handheld všetkých čias /výkon, display, dielenské spracovanie, ovládanie, neherné možnosti, kooperácie s PS3/ a navyše za banálnu cenu 249 euro. Ide inak o prvé zariadenie, ktoré vzniklo po odchode Kena Kutaragiho a ani on by to iste nedokázal lepšie. Ken Kutaragi si inak podobne ako Gunpei Yokoi /Virtual gameboy/ pod sebou podrezal konár s drahou PS3kou. Napchal do nej doslova všetko - unikátny CELL, HDD,  HDMI, Wif, super novinku - BD optiku alebo spätná kompatibilitu vyriešenú tak, že na na matičnej doske bol fyzicky prítomný doslova celý čipset PS2 !!

Ako teda zachrániť PSV ? Meno a hry. Gameboy bol na trhu prvý a trh zatiaľ inú značku neakceptuje. Ak "to" má Maria, Zeldu, Pokemona, Mario kart je to proste "dobrý" handheld. Bodka. Je ťažké s tým niečo urobiť. SONY navyše už asi 10 rokov neurobilo žiaden vlastný killer-app a pustili z rúk aj Monster Huntera. Nefunkčný gimmick pre tupý dobytok. Na rozdiel od nintenda PSP ani PSV žiaden nemá /dualscreen, 3D screen/. Vlastne ani nintendno sráči na nich nijako nereagujú, tade teda ceste nevedie. Cena. Prihára. 3Ds za 249 USD - trh nechcel, nintendo si vyskúšalo identickú situáciu ako Kutaragi s drahou PS3. Dnes je 3Ds hlboko pod 199 USD. PSV stále za 249. Na 200ku padne niekedy o pol roka. Na 169 USD padne .. nepadne, lebo už bude po všetkom. 3Ds predá 25M kusov a vývojári sa dokonale na PSV s jej 7 miliónmi vyserú. Pozoruhodné je, že japončíci akceptujú aj obludne veľkú, neograbanú a drahšiu XL verziou 3Ds ale to bude asi tým prísľubom prichádzajúceho Monster Huntera 4.

A sme opäť pri hrách. Gimmick nemáme, cenu nemáme, multiplat vývojárov nemáme, nemáme ani dostatočne zaujímavo veľku členskú základňu. Activision s COD pre PSV doslova napľul SONY do očí. Need for Speed pre PSV bude vizuálna žranica, nebude to však system seller. Sandbox RPG v nedohľadne, podobne ako aj GTA pre PSV. SONY /first-second party tímy/ na to doslova ostalo samo. A všetci sa pýtame čo s tým urobí, či vlastne má nejaký zmysel mať na trhu dvojicu klasických handheldov.

chce to nájsť niečo - čím rozbijeme tu pyšnú a hnilú fasádu

Nezaplatili výpalné za Monster Huntera, vyvíjajú vlastný MH klon - Soul Sacrifice. Dôkladne som si jeho herné mechanizmy naštudoval, ide naozaj o šikovnú hru, plus funkčný a zábavný, inovátorsky kooperatívny režim. Predá však 5+M kópii a rozpúta okolo PSV podobné šialenstvo ako Monster Hunter 3 okolo PSP. Nie !! Dokáže PSV prežiť pri záplave mobilov a tabletov ? Potrebuje niekto vláčiť 2 zariadenia /mobil, handheld/, ak si vystačí s jedným /s mobilom/. Myslím, že pri PSV stojíme nie po krk v sračkách ale  pred výzvou ako nájsť tzv. "tretiu cestu". Androidný trh hier je jeden strašný chaos a warez peklo. SONY správne prečítalo situáciu a našlo spôsob ako tento chaos zrovnať, zarobiť na tom, dvihnúť úroveň android hier, paradoxne aj ich cenu a tieto gamesy potom dostať na PSV. Vytvoriť nový herný ekosystém, na ktorom by mohlo PSV parazitovať a prežiť /neskôr aj s pritiahnutím veľkých multiplat vývojarov/. PS Mobile. Pikantné je, že aj jeho osud je vo hviezdach. Najbližší rok teda ukáže, či nintendo so svojím vietnamským, nedorobeným šmejdom s desaťročným HW opäť nebude znásilňovať celý handheld segent iba vo svojej réžií.

No comments:

Post a Comment

**** pre vloženie hypertextového odkazu do komentára použi CSS kód: hyperlink ****