3. 10. 2012

PS3 "esesák" super slim - pitva


Malé "veľké" prekvapenie, ide inak o trojdielné video. Po rozobratí šušľavý žabožrút zistil, že sa v super slim verzii PS3 zmenšilo úplne všetko - je konkrétne oproti slimke o 20 ľahšia a o 25%  menšia /290 × 230 × 60 mm, 2.1 kg/.  Na porovnanie PS2 super slim 9xxxx séria so zabudovaným zdrojom váži iba 720 gramov pri rozmeroch cca 230 × 152 × 28 mm a žerie hlboko pod 40 watt. PSone slimka okolo 10 watt. A teraz ta pointa. Všetko naznačuje tomu, že PS3 esesák má takmer identickú spotrebu ako PS3 slimák /cca 70-79 watt/ a nedošlo ku zmene výrobnej technológie dvoch hlavných čipov. Zmenšilo sa teda všetko okrem CPU /45nm/ a GPU /40nm/. A to je mierne znepokojujúce.

CELL CPU začalo na 90nm procese, pokračovalo na 65nm a aktuálne stojí na 45ke. S každou generáciou drasticky klesá spotreba, stúpa vyťaženosť z wafru a klesá jednotková cena. Konzola je teda menšia, ľahšia, lacnejšia. CELL je spoločný produkt konzorcia SONY-IBM-Toshiba. Hlavný hráč IBM túto architektúru opustil a prežíva už vlastne iba v konzole PS3 plus nejaké marginálne prkotiny od Toshiby. SONY nemá technické prostriedky na udržanie niekoľkých výrobných liniek a veľkých nákladov spojených s prechodom na 32nm /okrem iného má "32ka" zlý pomer "cena a výkon"/. To sme vedeli už v minulom roku. Nič nové.

spotrebu hypotetickej PS3 SS+ odhadujem pri CELL /22nm/ a RSX /28nm/ na cca 28-35watt

Avšak pred pár týždňami som vám tu podsunul jeden odkaz, kde sa menovite píše v kapitole Playstation 3 o istých prácach na 22 nm CELL procese. Teoreticky je možné, že SONY preskočí 32 nm /to už vlastne urobila/ a dá na trh behom 18 mesiacov ešte jednu PS3ku s ultra nízkom spotrebou do 40 watt  a s možnosťou znížiť jej cenu na 99 euro a menej čo by presne kopírovalo už spomenutú PS2 super slimku.

RSX GPU je ťažší oriešok. Podobne ako CELL sa GPU rýchlo zmenšovalo - najprv 90nm, potom 65nm /rok 2008/, a aktuálne sme na 40nm /od 2010/. Vedelo sa, že CELL ostane na 45nm, ale takmer na 100% sa predpokladalo, že RSX padne v roku 2012 na 28nm a to sa zjavne nestalo. Malý návrat do histórie. Xcrap 1 sa spoliehal na kombo Intel + Nvidia. A s druhým menovaným mal Bill značne problémy, preto ich pustili k vode. Vsadili na ATi a urobili dobre. Dostali vyladenú grafiku a dokonca pri vallhale čipsete aj SOC / system on a chip/ riešenie - teda CPU a GPU na jednom čipe. Podobne ako svojho času aj PS2 /EE+GS combo/. Nvidia nielenže toto riešenie odmieta a údajne argumentuje aj stratou indentity a ochranou IP toho svojho šmejda ale pre esesáka nepripravila ani tú 28nm verziu RSX.

V roku 2013 teda hrozí, že Bill prejde s AMD /ATi/ na 28nm SOC /Xenon CPU a Xenos GPU/ a získa veľkú konkurenčnú výhodu. Môže nechať cenu tak ako je to dnes, ale zarobí viac na každom predanom kuse. Môže ju znížiť a stále nebude predávať so stratou. SONY im však nebude môcť konkurovať. CELL tak skoro na 22nm nebude /ak vôbec !!/ a Nvidia je banda svíň. Veľmi výhodné SOC riešenie takmer s určitosťou neprichádza do úvahy. PS3 "esesák" SS je teda nepochybne aj pokusom o zníženie výrobných nákladov ak to už nejde aj cestou zmeny výrobnej technológie hlavných čipov. Nečudujme sa preto, že ATI GPU /CPU ?/ nájdete vo všetkých troch konzolách /Wee urinal, xcrap 720, PS4K/ a tiež tomu, keď pri špekuláciach o PS4ke nájdete v texte často zmienku o SOC architektúre. O tej v budúcnosti niečo napíšem, ale až sa špecifikácie PS4 budú črtať o niečo jasnejšie.