21. 10. 2012

Fotorealistická grafika


Mačacie zlato. Pokrok v hernej grafike za posledných 20 rokov je nespochybniteľný. Vylepšuje sa neustále, takmer bez námahy, na rozdiel od AI a fyziky je "jasne viditeľná", takže priemerný hráč je ňou aj nevedomky ľahko ovplyvnený. Komerčný úspech. Dobrá grafika sa proste predáva ľahko a nejedna totálne priemerná až zlá hra /Crysis, Far Cry/ si len na tomto fakte vybudovala kariéru. My však chceme vizuál nerozlíšiteľný od skutočnosti. Je to dosiahnuteľné ?

Samozrejme áno, ale ako o chvíľu zistíte, pre množstvo hier a žánrov bude podobná grafika nepoužiteľná, pre ten zvyšok prinesie takmer neprekonateľné problémy. Okamžite poskytnem jeden príklad. DOOM 9 v absolútne dokonalej grafike, kde pri dvojito slepom a randomizovanom pokuse nedokáže hráč rozlíšiť či sa pozerá na hru, alebo FMV video živého priestoru natočené 1080p kamerou. Ako v takej hre asi bude fungovať inventár s 10 zbraňami o váhe 250 kilo. Nepríjemne hlúpo. Podobný postup môžte aplikovať aj inde na rovnako banálne maličkosti a nič dobré vás nečeká.

 herne tam rovnako dramatický rozdiel - neuvidíte

Náš mozog vyhodnocuje štylizovanú a fotorealistickú grafiku úplne rozdielnymi spôsobmi. Je absolútne nemožné natočiť štylizovanú, kreslenú Tom a Jerry sériu vo fotorealistickej grafike. To iste platí pre hru Minecraft. Avšak aj hry, kde smeruje ku grafickej dokonalosti najrýchlejšie - FPS žáner si s tým len tak ľahko neporadí. Veď ako vlastne znázorníte ultra realistický účinok guľky na telo, ohňa na objekty v tak dokonalej grafike ? Štylizovane ako fliačik na košeli a machuľu na stene ?

Už dnes si kopa hráčov všíma to, že v nadupaných hrách /grafika/ sa de fakto nič nespráva tak ako má. Sklo nerozbijete, žiarovku nezhasnete, monitor nerozmlátite, to čo ma zhorieť - nezhorí, voda netečie, prievan nebuchne dverami, lístie zo stromov nepadá, tlaková vlna sa nešíri ako by jeden čakal. Vzájomné vzťahy a interakcie nefungujú, a kdeže je AI, animácia a vôbec problém s nežiadúcim uncanny valley fenoménom. Už autá v GT5ke, napríklad v replay móde, vyzerajú úchvatne - správaju sa však v limitných situáciach adekvátne "fyzikálnym" očakávaniam našeho mozgu. Nie.

ani James Bond by si tento trik nedovolil v letiacom lietadlo, 
v hre je to však občas žiadúce, ale vo fotoreal grafike ??

Fotorealistická grafika je pasca. A keď aj budeme mať dostatočný výkon na "fotorealistickú" grafiku, AI, fyziku iba veľmi veľmi málo hier to bude môcť vzhľadom na zjavné a vyššie spomenuté obmedzenia aj použiť. Dnes zažíva zjednodušná, 2D, pixel art a vysokoštylizovaná grafika svoju renesanciu. Dôvod je jednoduchý. Absolútna herná sloboda, ničím neobmedzený design a možnosti hry, kde nemusíte rozmýšlať na fotorealistickymi paradoxmi. Dúfam teda, že na PS4 sa po stagnácii na PS2 a PS3 /platí pre celú generáciu konzol, nielen tých od SONY/ dočkáme rozpracovanie práve tej zanedbávanej AI /interakcie s NPC/ a fyziky /interakcie hmotou/ na úkor už dnes takmer plne dostačujúcej grafiky.