6. 4. 2012

Dobré hry


Vývojári:
Chceme svinsky výkonné next gen konzoly - moar powah !!!
--- o tri roky neskôr ---
Vývojári: Prečo nás v tak masovom počte vylievajú z práce a naše firmy bankrotujú ?
Suda 51: Pri panenskej krvi mojich detí - kupujte moje umelecké hry !!!

Veľmi pôsobivé. Kto by si niečo podobné nezahral aj dnes ? Anemická Wee tú istú scénu dokonca v reálnom čase veľmi podarene prezentuje, PS3 by už len vyleštila zrkadlá. Capcom však povedal, že survival horror žáner je mŕtvy. Ekonomicky, komerčne - nevýhodný, smiešne malý zisk. Producent posledného dielu Silent Hill dokonca vyzýva na väčšiu guráž pri investovaní do tohto žánru. Naivka. Bankrot ti klope na dvere - 126 herných štúdii zhaslo svetlá a posledný zamkol dvere počnúc rokom 2006. Pamätajte, že vývojári a veľké ryby ako EA, Activision, Ubisoft - nie sú našimi priateľmi. Fungujú na čiste kapitalistickej báze zarábania peňazí za každú cenu. Preto dnes herný Top 10 okupuje päť FPS a päť TPS hier s tým, že v ďalších 10 rokov pribudne ešte viac toho druhého. Deti nemáte ani predstavu aké šialene ambiciózne hry sa vyvíjali na spectrum pred 25-27 rokmi. Gigantické sandbox hry s voľným pohybom, generovaním 2D alebo 3D pohľadu, potulujúcimi sa AI /armádami/. Desiatky žánrov, ktoré dnes už ani nevieme pomenovať. Ďalšia čistky prebehla s nástupom konzol. Zrazu boli všetky tie PC adventúry, theme parky, letecke simulátory, dungeon crawlery, RTS sračky odsunuté do úzania. Minoritné chúďatá. Niche. US/UK teenager si dnes pod RPG hrou /!!/ okamžite predstaví Ass defekt 3 !!

Problém výhynu druhov /herných žánrov/ je tesne zviazaný s nárastom výkonu. Náklady na hru - hlavne tvorba herných asetov stúpa závratne s lepším rozlíšením a počtom textúr, modelov, kvalitou audia a teda dabingu. Ak vás tá istá hra pre PSone - PS2 - PS3 - PS4 stojí v každej generácii o 100-200-300-400-1000+ percent viac, musíte živiť armádu darmožráčov vo firme, ste tak tlačený predať more kópii, aby ste splatil úroky z hypotéky - dvakrát si rozmyslíte aku hru vlastne budete programovať. Práve preto sa posledný Resident Evil 6 mení z desivého survival horroru na primitívny akčne kooperatívny Gears of Joke klon. Práve preto nemá Ass defekt séria nič spoločne s RPG žánrom a ide len o jednoduchú TPS strielačku v tunely. Zvoľ vhodný žáner, predaj veľa kópii, zvýš cenu hry, oser hráča s "first day" DLC už uloženým na disku, ak treba odrež všetko "nezdravé" čo sa kedy venovali niche hrám, buď dravý kapitalista. Pragmatický prístup. Viď aj kauza Star Wars pre totálne dysfunkčný kinedryl. Strašné peniaze, 10 tímov a 200 ľudí pracovalo na príšernom hovne vhodnom iba pre deti do 7 rokov /všimnite si, že decko drží v ruke kvázi náhradu svetelného meča ale pohyb na obrazovke je totálne mimo, na rovnaký efekt vám určite bude stať aj 100 dolárová PS2 s EYE Toy/.



kliknutím na obrázok zväčšiť

Opakom je idealista, ten by tu energiu vrazil do Star Wars : Battlefront III. Otázka teda stojí, kto do pekla nám potom ten Resi z úvodu pre PS3/PS4 vlastne urobí. Jednoduchá odpoveď zatiaľ zneje - moje meno je nikto. Indie scéna, lepšie povedané nízkorozpočtové firmičky, alebo firmy-veteráni bez kapitálu na návrat aspoň do čias čara MS DOS peciek teraz dosť zúfalo zneužívaju Kickstart program. Vidíte sami, že zatiaľ veľmi úspešne. Touto cestou však priemerne naškrabete spolu s vlastnými šušňami do 1-5 miliónov USD. A to na náš Resi v adekvátnej AAA kvalite nestačí. Táto trieda je zatiaľ dokonale podfinancovaná a svetlo na konci tunela nevidieť. Uspešní kickstartery preto rozbiehajú vlastnú minikampaň /Kickstart forward/ s cieľom dať 5% zisku z predaja ich hier naspäť do systému pre podobné projekty. Notch "Minecraft" odmietol cca 150 ponúk na spoluprácu vrátane blbečkov ako Valve a Bungie, lebo vie, že by sa rozpustil v korporátnej sračke "pragmatických" hier. Proste idealista.



hitchcock versus angry birds

Úplne na spodku zas rastie obrovská bublina stoviek miliónov vyhodených dolárov flash/kazuálnych hazardérov. Zynga proste kúpi nejakú nulu s následovným herným portfóliom - cca 40 absolútnych hoven a prepadákov a potom konečne jedna primitívna minihra /úžasné terno a mega úspech/, ktorú som sa decko hral ešte na materskej škole !!! Draw something má proste dnes trhovú cenu / 3x60M USD/ troch dielov Shenmue, ak by sa teda ten posledný niekedy urobil. Pochopiteľne ide iba o hysterické hľadanie "rozumného" uloženia peňazí a túto hodnotu to skutočne reálne nemá /a to platí aj pre neherné komodity ako ropa a zlato/. Tieto bubliny prasknú.

Nič zlé sa však nestane. Proces sa už začal. Zmena biznis stratégie novej tvorby ceny hier o ktorej sa toľko rokov iba hovorí. Klasika tvrdí : predaj 10-15 milónov kópii bombastickej hry po 60 USD a buď hrdina. Zynga tvrdí : predávaj 0.99 centovú hru alebo F2P MMO s mikrotransakciami mase 100-500 miliónom ľudí a buď viking s rohami sediaci na tróne Valhaly. Nemusím vás predviedčať o rizikovosti hry za 150 melónov alebo 150 tisíc USD a Zynga tie druhé bude chrliť po stovkách a veľmi skoro si bude môcť dovoliť ich kvalitou konkurovať aj ťažkotonážnej konkurencii - pritom stále za veľmi nízku cenu. Hrať sa bude o desať rokov úplne na všetkom ako už vieme. Dnes predvídam aj veľký návrat japonskej filozofie tvorby príbehu a narácie vôbec /aj do "pragmatických" hier/. V Ass defekte 1, ktorý som prešiel za 9 hodín som neustále narážal na množstvo gay animačiek, dialógov a postáv. Príbeh a herné pozadie som si mal vyčítať z hromadu textu v priložených žurnáloch. Moja riť Biomalware. V Demons Souls nenájdete žiadne animačky a nikto tu o ničom hodiny nekecá. Prostredie a neživé predmety vám toho povedia viac ako tri diely Ass defektu. Vstúpite do siene, kde v strede leží čierne rúcho a zjavne ho žiarlivo stráži zmutované monštrum s prilepeným torzom nahej ženy. Odpoveď na to, o čo tu vlastne ide sa dozviete sami - pozorovaním, hraním a jednoduchou logickou dedukciou, bez počúvania hovoriacich hláv alebo listovania strán plných textu /ani jedno sa nedá hodnotiť ako dobrá gameplay/.