21. 4. 2012

Sonny Boy

Čaká vás strašná záplava "sony" hier a firiem. Herný biznis síce dnes dokonale ovládajú veľkí third parties ako EA, Activision, Ubisoft, aj tak však SONY neustále posilňuje svoju pozíciu majiteľa najväčšieho počtu first/second/third party vývojárov uzmluvnených vyrábať hry iba pre jej HW platformy. Diferenciátor, ktorý by vás mal prinútiť kúpiť si práve PS3, ak veríme štatistike, ktorá tvrdí, že viac šestiek /dobrých hier/ padne skôr pri desiatoch ako dvoch hodeniach. V tomto článku začnem pekne od menej známeho konca a pod third party položku začlením aj "second" party firmy, vágne označenie, ktoré dnes už trochu stráca zmysel. Buď ťa SONY kúpi, alebo si pod kontraktom a po istú dobu pre nich proste vyrábaš svoje hry. Quantic Dreams /Heavy Rain/sú vlastne second party firmou tužiacou sa stať first party pre jasné benefity a životné istoty z toho vyplývajúce. V zozname nižšie bohužiaľ nehľadajte hry /SONY IP pevne zamknuté v zasúvke/ ako Motor Toon Grand Prix, Medievil, Ghost Hunter, The Legend of Dragoon, Heavenly Sword, Primal, Getaway a mnoho ďalších. U iných ako pripravovaný mega titul pre PSV - Soul Sacrifice /coop Diablo-Monster hunter klon ?/ ani len netušíme kto z toho SONY chlievika za ním vlastne stojí.

3rd party herné štúdia: Sanzaru Games - pracuje na Sly Cooper: Thieves in Time. ThatGameCompany - dokončilo Journey a ukončilo tým kontrakt na tri PS3 only hry. Ďalší ich osud je nejasný /multiplat ?/, duplom keď došlo ku masívnemu exodu z firmy, dôvod ktorého nepoznáme, ale iste má niečo spoločne s ich ďalším smerovaním. Giant Sparrow - experimentálna hra The Unfinished Swan pravdepodobne smeruje na PS3 ako zistili naši herní, investigatívni hráči. Developer X /neznámy/ - Until Dawn je podľa zopár sekúnd záberov graficky chutnučká horror survival MOVE hra, ktorej vývoj ešte pokračuje. Ready At Dawn - sú známy svojou dvojdielnou minisériou God of War pre PSP. Technicky špičkoví kóderi preskočili túto generáciu a pracujú na zatiaľ neoznámenom titule pre PS4. Pôjde však o akčne adventúrnu hru v štýle Uncharted ako už pár krát naznačili /ofiko popis na ich stránke - "new original IP, 3rd person action adventure game for a Next-Generation home console game system."/. Quantic Dream - pracujú na dvoch neoznámenych tituloch /pracovné označenia Fiv5 ?, Infraworld ?/, zatiaľ sa musíme uspokojiť s tech demátkom Kara. Tarsier Studios - podpísali podobný kontrakt ako Thatgamecompany, aktuálne švédi makajú na LBP pre PSV. Vo vzduchu visí otáznik nad ich hrou The City of Metronome, ktorú hrateľne ukazovali už pred 7 rokmi /!!/. Double Eleven - ďalší kontrakt a tiež pomáhajú s LBP pre PSV. Novarama Studios - to isté, zatiaľ majú vonku Reality Fighters pre PSV, alebo Invizimals pre PSP a pracujú na ďalších exkluzívnych hrách. Armature Studios /časť členov z nintendo only Retro studios/ - spolupracovali s Bluepoint games na porte MGS pre PSV, a majú niečo nové aj rozpracované, žiadne detaily.

Superbot Entertainment - všetko nasvedčuje tomu, že pracujú na ultra tajnej bojovke pre PS3, kde nájdete všetky herné postavičky z playstation only hier. Išlo by teda niečo na spôsob SmashBros Brawl z nintenda. Lightbox Interactive - bez komentára, očakávaná pecka Starhawk. The Workshop - dokončujú Sorcery pre MOVE ovládač. Jedna z asi desiatich hier na ktorých pracujú aj borci z Santa Moniky. Nihilistic - finišujú na Resistance: Burning Skies pre PSV, prvá veľká FPS pre PSV a teda prvá FPS pre handheld s dvoma analógmi. Q Games - PixelJunk séria a mimochodom stoja aj za designom XMB menu pre PS3. Idol Minds - v príprave majú Diablo klon pre PS3 a PSV /Ruin/, pracovali na Ratchet HD. Fun Bits - Escape Plan pre PSV, na triku majú aj DLC pre roztomilú MP srandu Fat Princess. Mass Media Inc - veľmi dobrí kóderi, pomáhali na kope PS3 hier aj pre iné firmy, naposledy dokončili Jak & Daxter HD Collection. A možno by nebolo od veci nejako oživiť ich slavnú hru - Defenders of the Crown napríklad pre PS HOME, kde sú veľmi aktívny.

HouseMarque - fínski veteráni dobre známy aj amigistom /Stardust, Elfmania/. Poslednou ich hrou na playstation platforme je Super Stardust Delta pre PSV a iste nie poslednou. Plastic Studios - poľská PC demo grupa začína pomaličky robiť aj niečo, čo sa dá nazvať hrou. Datura pre PS3 /Move podpora/. HoneySlug - zbierka minihier Frobisher Says pre PSV na spôsob nintendo WarioWare. Queasy Games - inovátorska hudobne platformérska art seansa Sound Shapes pre PSV. Clap Hanz - patologicky známa séria Everybody's Golf alias Hot Shots Golf, teraz aj pre PSV. Zindagi - špecialisti na MOVE PS3 hry, naposledy MediEvil Moves. Supermassive Games - dokončené Tumble a Start The Party pre PS3 MOVE. Blue Point games - šikovná malá firma pomáhala s GoW HD a Team ICO HD kolekciami.

1st party herné štúdia: Studio Cambridge - Killzone Vita, Naughty Dog Team 1 - The Last of Us, SCEJ Studio Japan - Gravity Daze/Rush, Team ICO - The Last Guardian, San Diego Studios - MLB: The Show a LittleBigPlanet Racers. Santa Monica Team 2 - God of War: Ascension. SCEJ + Crispy's - Tokyo Jungle /RPG sandbox GOTY 2012/.

Špekulácia: Guerilla Games Team 1 - Killzone 4 /?/. Guerilla Games Team 2 - nové IP /?/. Naughty Dog Team 2 - Uncharted 4 pre PS4 /?/. Polyphony Digital - GT Vita alebo GT6 PS4 /?/. Evolution Studios - MotorStorm alebo iné autíčka/hra pre PS4 /?/. Media Molecule - niekoľko nových IP for Vita, PS3, PS4 /?/. Studio Liverpool - WipeOut PS3 DLC /?/. Santa Monica Team 1 - nové IP, sandbox FPS/TPS shooter s autami pre PS3, PS4 /?/. Sucker Punch Productions - inFamous 3 alebo niečo nové pre PS4 /?/. Studio London - Move hra pre .. /?/. SCE Bend - Uncharted Vita 2 alebo Syphon Filter Vita /?/.

O čom som absolútne predvedčený - je to, že pri PS4 zažijeme herne najlepší štart SONY v konzolách. Nepôjde o žiadne zbytočné napínanie svalov. Pre SONY bude existencionálne dôležité vás presvedčiť ku kúpe jej hárdvéru a následne softvéru a online služieb. Pri PS2 sme boli dlhú dobu po štarte bez veľkých hier, pri PS3 sa "bojovalo" s revolučným hárdvérom a bolestivým prechodom všetkých progišov /bez ohľadu na platformu/ na multicore a multithread archiktektúru. Až po 5-6 rokov /!!/ sa na trh konečne dostávajú kvalitné next gen enginy. Dnes sú však už skutočne všetci dokonale pripravený na príchod ďalšej generácie a SONY zjavne s predstihom chystá killer-app tituly pre úspešný štart PS4 a to nebude skôr ako na vianoce roku 2013.