16. 3. 2012

Vzdušný boj

V roku 1963 o filme Top Gun /1986/ alebo stíhačke F-14 Tomcat nikto ani len nechýroval. Čo neznamená, že na svojich elektrónkovych počítačoch o veľkosti nažratého mamuta s 300 bajtami RAM nesnívali o leteckých simuláciach v interaktívnej 3D grafike. Nasledujúce dve videá vám vysokopravdepodobne vyrazia dych a niektorí z vás sa aj pomočia /Sketchpad demo/. Uchvatné. Mne však pôjde o osobu toho chlapíka /Dr. Ivan Sutherland/, ktorý ten zázrak prezentuje. Jeho meno by malo byť aspoň niekomu z vás známe, ak nie čo tak spojenie "Evans and Sutherland". Slávna firma - špecialisti na vojenské simulátory v prevratnej polygónovej grafike /boli zapojení aj do "mesačného" programu Apollo, už vtedy sa pristávalo najprv na počítačoch/. Má tento úvod niečo spoločné s hrami ? Jednoznačne áno, ešte chvíľu vydržte. Najprv ukážka toho čo vojakom vlastne predávali. Ako hráčov nás zaujíma hlavne tá grafická stránka. Opäť dve videá /píše sa rok 1981 !!/. Nádherné, super plynulé, netextúrované, flat shaded polygóny, sem tam aj Gouradovo tieňovanie /60fps/. Konkurencia od Lockheed-Martin disponovala podobnou technológiou. Nebudem to teraz rozoberať.

Podstatné je, že know how oboch firiem fakticky a fyzicky stálo pri koreňoch zrodu špičkovej hernej grafiky a inšpirovalo aj tvorcov PC 3D grafických kariet ako ich poznáme dnes. Aby bol obraz presnejší - Evans and Sutherland pomáhali firme Namco pri vývoji arkáde kabinetu Namco System 22 arcade board /1993/ a Lockheed-Martin /vtedy ešte pod menom Martin Marietta, s Lockheedom sa spojili až v 1995/ zas firme SEGA s jej skvelou Sega MODEL 2 /1993/ a hlavne šialene výkonnou Model 3 /1998/ mašinou. Ale naspäť ku Namcu, neb SEGA sa lietadielkám príliš nevenovala a o tie mi práve teraz ide.

Namco System 22 bola veľmi šikovná mašina, ale musím sa vrátiť ku jej predchodcovi System 21ke /1988/. Jej pracovný názov - polygonizer hovorí sám za seba. Prvý stroj od Namca s podporou 3D grafiky. Hárdvér - dual core Motorola 68000 na 12.28Mhz a plná riť DSP /4-5 na dvojnásobnej frekvencii CPU, 3D akcelerácia/. Konečne sa dostávame k tej hre - Air Combat /1992/. Nádhera, ihneď si to porovnajte s tou profi vojenskou grafikou na počítači za 20 miliónov USD. Teraz sa môžme vratiť ku System 22ke. Hárdvér - singel core Motorola 68020 na 24.576 MHz, kopa DSP a ­TR³ grafika /Texture Mapping, Real-Time, Real-Visual, Rendering System/ od Evans & Sutherland. A dočkali sme sa aj pokračovania vzdušných bitiek s názvom - Air Combat 22 /1995/. Pribudli nám textúry a beží to v rolíšení 640x480/60Hz a 32768 farieb na 52 palcovej telke.



Dobre. Vráťme sa pekne na zem. Vojenské simulácie za 20 melónov alebo špičkové herné kabinety za 200 000 USD sú nám samozrejme nedostupné a my chceme do akcie zapojiť aj našu 200 dolárovú Psone. Žiaden problém. Namco totiž svoju dvojdielnu minisériu Air Combat nazvalo na playstation šunke - Ace Combat /1995/. A sme doma. Milujem to intro. A ďalšie diely štavili z PSone čo sa len dalo. Je dobre poznať historiu, viac si budete vážiť to čo máte akurát pred sebou a považujete to za blazeovanú samozrejmosť. Článok ukončím na starej dobrej PS2, ktorá už na vizuálnu a audio kvalitu filmu Top Gun kľudne ašpirovať mohla. Slavné herné PC kapitoly ako Falcon 3.0 /1991/, F-15 Strike eagle /1991/ alebo viac arkádu T.F.X. /1993/ - tu spomeniem iba heslovite, myslím na nich, je to ale úplne iný príbeh.