23. 3. 2012

Na barikády

Plastic je poľská PC demo grupa nám dobre známa hlavne vedľajšou produkciou pre PS3. Na tričku majú interaktívne grafické demo Linger in Shadows /2008/, potom .detuned /2009/ surealistický audio-vizuálny personalizovaný screensaver ovládaný aj pomocou MOVE a to najlepšie Datura /2012/. Ta pokračuje v trende nastolenom v .detuned, len je tam trošku viac hry a herného obsahu. Stále však ide o dnes módny žáner - umelecký zážitok, či čo to vlastne je. Rovnako ako Drahá Ester, alebo Journey. Ambície zhulených hláv však teraz rozoberať nechcem. Reč bude o inom. V jednom z intervijú dostal jeden z vedúcich poliakov otázku, či by to nechceli skúsiť s PSV ? Odpoveď bolo - ani omylom. Už tak majú plné zuby obmedzení zo strany malej pamäte PS3, DX9+ rozhrania a kto raz vyskúša DX11 už sa naspäť vrátiť nechce /napríklad na PSV/. Čím vlastne povedal, že ich hry nemajú ani ten umelecký rozmer /umelec namaľuje obraz aj vlastnými výkalmi na kôru zo stromu a bude to hodnotné umenie/ a rovnako im chýba herná invencia. PSV je hypervýkonný handheld so 640 mega RAM, quad CPU a quad GPU. To je dosť výkonu na všetky hry vyrobené za posledných 35 rokov.

Myslím si totiž v tejto chvíli, že okrem toho, že dávame zbohom tejto smutnej prechodovej generácie konzol, zároveň stojíme na prahu nového konfliktu medzi výrobcami hier a spotrebiteľmi. Nechcem tu rozpitvávať etické problémy s DRM ochranou, nezmyselnými DLC, ktoré by boli pred 10 rokmi súčasťou hry už pri jej vydaní. Ide o to, že sa hráči domáhajú aktívnejšieho zasahovania do herného obsahu a to nielen na úrovni samotného scenára. Dnešné haló okolo spackaného konca Ass defektu 3 je iba špička ľadovca. Kickstarter a adresná tvorba hier podľa objednávky hráčov /doslova/ je tá prijemnejšia druhá polovica. Minecraft bol tvarovaný doslova podľa požiadaviek hráčov. Verím, že Tim Schafer odpáli niekedy aj novú kampaň /zbierku peňazí/ pre regulérny tretí diel Monkey Islandu, o ktorom on /a my/ roky snívame. Veľmi dlhá historka.



Herný biznis sa toho času preto motká v kruhu, lebo sa herné firmy musia podriadiť záujmom distribučných reťazcov, alebo priposraných biznis modelov a často nesprávnych rozhodnutí niektorých kravaťákov zo SONY alebo MS. Mňa sa nikto nepýta čo vlastne chcem, preto som do tejto generácie nevložil ani korunu. Lekár s dobrým platom je každemu ukradnutý. V blízkej budúcnosti sa určite tento vývoj otoči smerom ku hráčovi. Nie však len ku jednej vydrbanej skupine US-UK čurákov v puberte okolo 16 rokov /Generic Warfare/. Veď je na zaplakanie keď v hernom Top Ten sa už celú dekádu nachádza práve desať TPS/FPS shooter sračiek. Tento sektor je dnes tak prechatý /HALO, COD, MOH, FC, Crysis, Resistance, Killzone, Bioshock plus tie tunel TPS srágoriny ako Gears, Halo, Lara/, že je trh presýtený na prasknutie.

Naštastie moderné komunikačné cesty a internet /blog, tweet/ nám umožňujú ziapať na vývojárov aby sa spamätali. Jaffe sa bude hnevať, ale hry nie sú umenie a ani ich nerobí pre seba. Ide o spotrebný materiál pre nás. A nášmu vkusu-požiadavkam sa musia všetci prispôsobiť. Hráč môže byť egoista, vývojár zas altruista a svoju umeleckú dušu si môže zahojiť na tých "umeleckých zážitkoch" spominaných vyššie pri poliakoch. Pri dostatočnej aktivizácii základne /opäť hurá internet/ tam možno predá aj to. Osobne už o FF7 remake nežobrem, lebo nemám istotu, že v Square ostal ešte niekto schopný urobiť dobrú hru, a nepokaziť tú starú. Naučme sa teda hlasovať peňaženkou a tlačiť všetkými kanálmi na herných vývojárov ešte počas tvorby hry. PS3 hráči výrazne odsabotovali Ass defekt 3, asi na to mali svoj dôvod /okrem iného tragické technické spracovanie/. Politicky sa preto zjednoťme a potrestajme tie prasatá. My sme 99%.