5. 2. 2011

Unterwasserman

Veľmi názorne a jednoducho vám ukážem technologický progres v kvalite programovania /efektivite/ na troch Zx Spectrum /štart mašiny na jar roku 1982/ hrách a v tom istom žánre. Dnes totiž z každej strany počúvame, že po 4 rokoch s PS3kou sa ju už podarilo vyťažiť na 100%. Kvantum hodín som strávil v speccy hre Scuba Dive z roku 1983 /mimochodom, maiki tam má skvelý podmaz/. Nádherne animované morské potvory, obrovská chobotnica čo stráži priechod do hlbšie položených jaskýň. V hre ste inak zberáč perál a hľadač pokladov, po hladine behá váš čln na ktorom si dopĺňate kyslík. Je čosi veľmi zvláštne a mrazivé, stovky metrov hlboko, so stále ľahšou a ľahšou kyslikovou bombou sa snažite najsť tú rezervnú pohodenú niekde na dne, v studenej a tmavej vode, na dohľad od vábivo veľkej truhlice. Hra mala okrem dosť vysokej obtiažnosti aj jednu malú chybičku - žiaden skroling.

Titanic /1988/ sa s tým o 5 rokov po Scuba Dive snažil niečo urobiť. Technický pokrok nezastavíš. Detailnosť grafiky - prekreslenie je o niekoľko tried lepšie, animácia neurazí, obraz skroluje aj keď lacným spôsobom a to "skokom" po niekoľkých pixloch naraz. Do samotného titanicu sa dostane až v ďalšej časti, ktorá už vo videu nie je. Hra sa snaží minimalizovať herné okno aby to CPU utiahlo /speccy má nulovú HW podporu pre akúkoľvek grafickú finesu, všetko je v režime "softvérový rendering"/.


úvodný obrázok speccy verzie Sea Dragon a plagátová verzia.

Sea Dragon /2010/. Špičkové ruské dielko, amatérsky projekt vo voľnom čase. Hlavným cieľom bol absolútne jemný 50Hz skroling po jednom pixely, pokiaľ možno čo s najväčšou hernou obrazkou, a vo farbe. Ako predloha dobre poslúžila Atari verzia tejto rovnomennej multiplatformovej hry. Sprajt ponorky v natívnom speccy rozlíšeni /256x192 vs 160x200 pri atari/ vyzerá vynikajúco, má animovanú vrtuľku a vypustené torpédo za sebou ťahá báječnú stopu z bubliniek. Zvukové efekty konvertované na jedničku /bípanie sonaru, vynorenie na hladinu, odpálenie torpéda a vybuchy/. Voliteľná hudba počas hry je novinka a ako inak ide o Das boot od U96 v troch podobách /beeper, AY a najmodernejší GS midi zvuk/. Núdzovo hrateľné/počúvateľné aj v tomto online emulátore. Rusáci teraz uvažujú čo s tým maniakálne vypiplaným enginom ďalej urobiť.

Speccy teda nakoniec pohlo tým obrazom rovnako dobre ako Atari s jeho hárdverovou podporou a to dokonca vo výrazne vyššom rozlíšení a s pridanou lepšou animáciou. To je sila softvérového renderingu a kvalitného programovania. Drvivá väčšina grafiky v natívných PS3 hrách sa dnes robí práve týmto spôsobom. Tak kde muselo spektru stačiť jedno CPU na 3.5MHz, má PS3 - CELL procesorov s 8 jadrami na 3200MHz, pričom výkon na jeden MHz je pri CELL CPU niekoľkokrát vyšší. Nie nadarmo sa hovorí, že čím viac programátori prenikajú do správneho uchopenia sily CELLu - tým väčšia "krajina" sa pred nimi otvára.