10. 2. 2011

Rest in pieces

Carmack povedal, voľne parafrázujem : "táto generácia prenosných konzol /3DS a PSP2/ môže byť tou poslednou a veľkou výhodou dnešných nadupaných mobilov je rýchlo rastúca vykonnosť umožňujúca v dohľadnej dobe konkurovať grafikou aj domácim konzolám". Carmacka považujem za obmedzeného hňupa, ktorý ešte nikdy nevidel problematiku v celej jej komplexnosti. SONY, ja, "každý" predsa vie, že aktuálna situácia dlhodobo udržateľná nebude.

V roku 2010 bolo vyprodukovaných nejakých 300M mobilov, smartphonov a podobnej verbeže. Toto množstvo zdanlivo "rieši" úkaz na ktorý neustále poukazujem. Štartom každej hernej generácie sa začína z nuly, a hráčska základňa rastie neakeptovateĺne, príšerne pomaly /čo generuje pomaly aj prachy, peníze, prašule/. To je problém. Záchráni nás však živelne rastúce množstvo výkonných mobilov ? Nie tak celkom. Dĺžka vývoja kvalitnej hry sa udáva na nejakých 18-24 mesiacov. Za túto dobu dá Apple na trh aspoň 2 výkonovo nekompatibilné modely. Rýchlokvasná hra pre iFuj5 teda pobeží o hovne na iFuj 3 a 4. Výkonnostná fragmentácia trhu pri mobiloch je neprekonateľná a nezastaviteľná. Celé to verne kopíruje HW upgrejdy mŕtveho, herného PC. Výrobca, ak sa chce udržať pri živote, potrebuje pravidelný, medziročný rast, čo znamená zaplavovať trh idiotsky zbytočnými mobilmi s 1-2-4 CPU/GPU jadrami, nové displaye, blá bla, 18mpx foťák.

Na stranej druhej stojí PSP2 a 3DS s fixným HW na dobu 5-6 rokov. Akákoľvek vami vyrobená hra teda pobeží na akomkoľvek vyrobenom kuse PSP2. Nižší počet vyrobených kusov mašiny /oproti mobilom/ sa kompenzuje ďaleko vyššou cenou hry, ktorú zdá sa trh zatiaľ toleruje. Preto keď sa predá 1 000 000 nejakej mobilnej sračky po 0.99 USD, pri PSP2 na to stačí predať 20 000 kopii hry XYZ po 49.99 USD. Stranou nechám mojou osobou stále omieľané neexistujúce dobré-funkčné-komfortné ovládanie pri mobiloch, kde referenčná PSP2 žiari sťaby supernova sekundu po explózii.

Toto status quo však nebude trvať večne a verím konečne dôjde na transformáciu trhu po vzore filmových štúdií, ktoré vyrábajú filmy pre všetky telky sveta. Je dosť frustrujúce sledovať 20 miliónov predaných kópii multiplaformového grcu COD: Black Ops /PS3, xcrap, PC/ versus budúce 3-5 milióny pri Killzone 3. SONY tie prachy miznúce do kanála dobre vidí. Opäť preto opakujem a zdôrazňujem. Stále prehliadaná a plne nedocenená aktivitita Playstion Suite má ambície /produkcia hier aj MIMO natívnej SONY platformy/ mať na herný trh väčší dopad, ako tá vskutka slabošská a posratá "gimmick" taktika nintenda /touchscreen, 3D screem Weemote/. SONY vie, že sa potrebuje zmocniť distribučných kanálov, vytvoriť si podhubie, silné základy.



Obávam sa, že ani pri mobiloch nás neminie útok terminálového hrania s jedným zásadným a pochopiteľným dopadom. Zmaže sa to variabilné HW vybavenie - každý z 300+ miliónov majiteľov trochu lepšieho mobilu s kvalitným 720p displayom /hovorme napríklad o roku 2013+/ bude schopný spustiť graficky špičkovú hru, aj o ďalší rok, alebo dva-tri, bez upgrejdu za novší model /neriešim ako bude Samsung celé tie roky motivovať blbcov ku kúpe novšieho bazmeka/. Stále je tu zásadný problém s ovládanim, ktoré jasne determinuje design hry, práve preto je PS phone - Xperia Play tak vizionársky pokroková. Ak týmto dvom krokom dôjde /ovládanie+terminál. hranie/ - vznikne tu permanentný, gigantický, nestále rastúci trh "výkonovo kompatibilných" strojov, čo priláka obrovské investície, a naozaj sa začnú robiť komplexné hry PSP-PSP2 triedy a handheldy skutočne zaniknú /stačí zo sebou vláčiť iba jedno zariadenie na hry, video, hudbu, net/. Amen.