16. 2. 2011

Prekročíš rieku a zničíš veľkú ríšu

Internetom opäť raz preleteli divoké "insajderské" informácie od Hiroshige Gotoa /rešpektovaný žurnalista japonského plátku PC Watch/. Okrem PC platformy je špecialistom aj na herné systémy. Takže čo nového sa nám urodilo. Tvrdí : SONY neuvažuje o prechode z aktuálnej 45nm technológie na 32/28nm /CELL/. Pravdepodobne skočia rovno až na 22/20nm. Dôvodom môžu byť vyššia nákladovosť pri adaptácii konektorov a zberníc pri užšej vodivej dráhe, takže jednu generáciu proste preskočia. Prechod na 22/20nm Hiroshige odhaduje na leto 2012.

Ponúka aj divokú fámu o "plánovanej" PS3.5 - 22/20nm technológia, viac lacnejšej pamäte typu DDR /vypustenie XDR/, viac všetkého. Masívny upgrejd sofvérovej stránky vrátane podpory pre 4K displaye, alebo rýchle porty z PSP2 /teda zapracovanie PS Suite softu, a WinOS interkonektivity/. Najväčšou bombou je iste tvrdenie o pozastavení vývoja PS4. SONY údajne pracovalo na next-next gen systéme založenom na PowerPC a Larrabee, ale potom ako ten druhý menovaný zmizol z mapy sveta. PS4 proste odložili do šuflíka a stavili na PSP2, pretože veria, že handheldy nahradia domáce konzoly. Tvrdí, že aj MS na úrovni hlavných šéfov v kravatách uvažuje o pozdržaní skorého uvedenia Xcrap 720, alebo ako sa to vlastne bude volať.

Môj vlastný komentár. Ad 22/20nm a prepojenie s konektormi/zbernicami - pripomínam, že je to aj hlavný dôvod prečo má RSX GPU iba 128 bit zbernicu /pri 256 bit šírke by tie problémy boli väčšie a možnosť rýchlo znižovať cenu hlavný čipov - ďaleko nižšia/. Tešil som sa na 32nm CELL v tomto roku, 22nm na jeseň 2012 je technicky možná, ale ide o najskorší, možný termín, jar 2013 je reálnejších. Ad PS 3.5 - bullshit, a poznámky o 4K telkách neberiem vážne. Jednak neexistuje ešte ani do skaly vytesaný 4K štandard, trh pre podobne TV už vôbec nie /infraštruktúra detto/ a druhák full HD 1080p/HD ready 720p a koniec analógového vysielania je v európe oficiálne daný dňom 1.1.2012. Koho do pekla zaujíma PS3.5 v roku 2013 s podporou pre 4K LCD. Ad odložená PS4 - nie som ani na sekundu prekvapený. Naopak želám si, aby sme ju v žiadnom prípade nevideli skôr ako na jeseň roku 2013. Sme v ekonomicky vo veľmi zlom období. Skutočné next gen grafické enginy ako frostbite 2, alebo avalanche 2.x/3.x idú ešte len teraz na trh. Vývojári sú bezradní a neschopní dať na trh niečo iné ako PS2 hry v lepšej grafike, na čo teda komu nový hárdvér. Dlhšia prítomnosť dnešnej generácie bude pre nich vskutku blahodárna, amortizujú si obrovské nákladov. Žiadne nové, obrovské a poplašené investície do ľudí, SDK softu, SDK HW pri PS4 do roka a do dňa.

SONY však musí správne odhadnúť ďalšie kroky Microsoftu /a Nintendo, ktoré s Wee totálne zdevastovalo podporu pre third-party herných vývojárov/. Ak by napríklad meškali s PS4 dva roky za xcrapom 720, už by sa vlastne nemali kde na trhu usadiť. Predstava o PSP2 nahrádzajúcej domácu konzolu je pekná a prakticky ľahko realizovateľná, ako som už nedávno napísal. Opakujem. Máme PSP2, ktorá dokáža hravo naportovať akúkoľvek gamesu z PS3. Máme ukladanie sejvov na sieti /cloud/. Prídete domov, hodíte PSP2 pod telku, spojíte sa telkou via HDMI port, chytíte ruky dualshock a pivo/sušienky/pařba. Dokonca je možné začať hrať hru XYZ na PS3ke /save uložíme na internete/, následne vypadneme na služobku a pokračujeme v tej istej hre od toho istého uloženého miesta na PSP2. Práve tomu sa, ale bude SONY prvé roky života PSP2 asi brániť, aby si príliš biznis s PS3kou - nepoškodilo.



Čo sa hárdvéru PS4 týka. Vnútornosti PSP2 jasne ukazujú, že SONY v tomto prípade naskočilo na správny vlak. V tejto chvíli je kombinácia ARM+PowerVR tým najlepším/najefektívnejším čo trh ponúka. Do PS4 nemôžte vraziť PC GPU so spotrebou 300w+. Budem skutočne veľmi napäto sledovať, ako sa toto celé skončí /stále dávam 50% šancu silne modifikovanému CELLV2 riešeniu, napriek tomu, že CELL je už všade odpisovaný/. V roku 2013 bude na trhu ARM Cortex A15 /1-32 jadier/ s MIPS výkon per MHz o 10% lepším než CELL-PPE, v kombinácii s neustále avizovanou PowerVR6 architektúrou by to bola mrcha supervýkonna /kompatibilita s PSP2 by bola banálne jednoduchá, s PS3 už menej/. Nemyslím si však, že k tomu dôjde. Nvidia určite bude chcieť o PS4 zabojovať. Paradoxne najviac problémov čakám zo strany Nintenda, príchod ich ďalšej mašiny je na spadnutie /vianoce 2012 ?/. Ak tam vrazia nejaký lacný AMD Fusion /3-4 jadrové CPU + mobilné GPU5/6xxx/ s jedno a pol giga RAM, stanú sa takým, malým ľahko programovateľným PC.