25. 2. 2011

Ono-Sendai Cyberspace 7

Keď sa na PS3ke o slove HOME ešte len šuškalo a čakalo sa na veľké odhalenie. Vedel som ako by to malo vyzerať a k čomu by to malo slúžiť. Proste vaša detská izba, pelech, herné doupě, kapitánsky môstik. Jednoduchý 3D priestor, absolútne kustomizovateľná cimra plná trofejí z prejdených hier. Z okna výhľad na upršané LA z roku 2019 /Bladerunner/. Malo to byť malé, útulné, rýchlo sa nahrávajúce a s jedným jediným účelom. Akýsi frontend pre silné komunitné funkcie /pokec, video chat, BBS, manažment obrázkov a videa/. Prezentované video skutočného HOME ma vskutku zarazilo. Samozrejme som čítal bibliu cyberpunku. Fenomenálny Gibsonov román Neuromancer a jeho osobou detailne opísanou virtuálnou sieťou Matrix. Ambície SONY ma však vo svetle rýchlosti vtedajších sietí a PS3 hardisku vôbec - značne šokovali. Čo preboha tam tí panduľáci budú robiť, náplň práce ? Akú to vlastne bude mať dušu, identitu a hlavne rýchlosť.

Po dvoch rokoch to "nevie" ani samo SONY, ale istý trend a neistá ale žiarivá budúcnosť sa tu črtá. 3D virtuálne svet ako ten v prípade PS3 Home /štart 12.2008/ nie je žiadnou novinkou a často bol porovnávaný so starším programom Second Life /06.2003/. Boli časy keď bol SL oslavovaný ako druhý príchod Mesiáša. Web 2.0. Predávali sa tam virtuálne pozemky za reálne milióny, konali voľby, prezentácie Nike cvičiek. Až v roku 2007 zakričala sajta Wired, že je kráľ nahý a ide o bohapustú stratu času, peňazí pre kupujúcich, predávajúcich aj náhodne okoloidúcich. Bublina praskla a dodnes sa z toho Second Life nepozbieral. Posledný rok okolo nich ako hladný vlk krúži Microsoft s ponukami na kúpu celej firme. Second Life registruje za 7 rokov existencie cca 21M založených kont /neuvádzajú sa "živé" konta, alebo používané aspoň 30 dní/. Pokus Google o to isté pod názvom Lively skončil doslova pár dní po spustení.

Stalo sa to, že nevyspytateľná darwinova evolučná polievka so seba bez varovania vykydla nový fenomén - sociálne siete. Facebook. Zo 100 na 500 miliónov "aktívnych" uživateľov za necelé 2 roky. Dnes sú už sa 600 miliónovou hranicou. Podobne koncipovaný MySpace pod útokom takejto konkurencie v tichosti odumrel. Tweeter podupal jeho zbytky. Ľud si vybral. Jednoduchú textovú formu so silnými sociálnymi a sieťovo interpersonálne interaktívnymi funkciami uprednostil pred pompenznými 3D svetmi /pomalými a individualisticky asociálnymi - ich čas však ešte príde, v troch priestoroch uložíte viac informácii a ľudské oko, preplnené lahodnou grafickou vizualizáciou, je brána do mozgu/. Veta hodna pripomenutia - "to čo bol pre nás kedysi firemný web, či email je dnes profil na Facebooku", nemenovaný český výrobca auta.

Kde je teraz po dvoch rokoch náš HOME a ako sa mu darí ? Celý ten čas sa hľadal a dokázal prežiť dokonca aj tie neľútostné "sociálne" tsunami vlny letiace internetom. Je to sociálna sieť, či platforma pre hry ? HOME tím je dnes banda do práce zapálených 70 ľudí a plánujú najať ďalších desať. Nie sú v strate. HOME SDK - kit pre vývojárov je zadarmo, ľahko použiteľný, modul pre multiplayer engine je stabilný, a plne funkčný. Podpora v režime 24/7 kedykoľvek a s úsmevom. Na palube je 240 hier, viac ako 10 000 virtuálnych položiek-predmetov, stovky akcií. Za dva roky registrujú 17 miliónov kont /opäť bez evidencie tých aktívnych, aspoň 30 dní bla bla/. Po dvoch rokoch sú všetci múdrejší a priznávajú, že na začiatku bolo smerovanie HOME dosť hmlisté. Uvedomili si však, že ich hlavnou klientelou sú toho času hráči a tí sa chcú hrať, preto hry budú tým hlavným cieľom celého projektu. Tento článok vo waltzovom rytme hovorí, že "ďakujem za opýtanie" sa im darí veľmi dobre. Biznis skutočne pomaly, ale isto medziročne rastie a prašulky sa kotúľajú ich smerom. Pekne tam píšu o firmách, ktoré sa pre zmenu "hľadajú" v samotnom HOME a testujúc pôdu zisťujú, ako na tom zarobiť, a pobaviť tu druhú stranu, aby sa necítila okradnutá. Je to bežná trhová situácia - dopyt, ponuka, spotreba, prieskum a marketing. Mikrotransakcie vynášajú naozaj pekne a zjavne tu existuje skupina ľudí, ktorá tento podomový obchod svojimi peňaženkami potiahne.



U mňa je HOME spiaca princezná, krehký ekosystém vo vývoji, ktorý sa dočka sladkých plodov. Navrhujem pre HOME 2 na PS4 priamy boot do HOME prostredia so samotnou grafikou potlačenou do pozadia, ale stále vyčítavo vyčkávajúcou /HOME musí byť na očiach, príležitosť robí zlodeja/. Po roku 2015 bude 60 megová optika bežne dostupná, a PS4 dostatočne svižná. Rozhodne podporujem expanziu na všetky mobilné Androidy /nie v 3D high end podobe, samozrejme/ a žiadam drzé okopírovanie všetkých funkcií Facebooka a dôkladnú integráciu s ním. Ako vírus čo vlezie do bunky, replikuje sa, spáli hostiteľa a hľadá ďalšiu obeť. Mikrodatasféra ako HOME bude neskôr prepojená s makrodatasférou /vláda, banky, školy, obchody, daňový úrad, bordeľ/. To už bez konzol, na termináloch. Splynieme v jedno 3D telo, jeden matrix.