6. 2. 2011

Hviezdny okamih

Máte radi komixové stripy Calvin a Hobbes a tie časti, kde Calvinovo alter ego astronaut Spiff po tisíci krát "hrdinsky" havaruje na neznámej planéte, a nezranený lezie za ďalším dobrodružstvom ? Dám vám teraz jeden malý herný, akčný tip na nadeľu. Ako vieme - náraz do zeme je v drvivej väčšine aj dnešných hier iba smiešný puff obláčik a mastný fľak na zemi, textúra. Nie tu a teraz. Star Fighter 3000. Kolosálna explózia, trosky valiace sa po zemi, demolujúce všetko navôkol, vyoriete poriadnu hlbokú 3D brázdu a dramaticky spálite pol hektára úrodnej krajiny. Po respawne ten bordeľ ostáva ďalej prítomný pre ďalšie vaše obdivovanie. Ale po poriadku.

Táto hra má poctivé britské korene a povôdne vznikla pre veľmi výkonnú platformu Acorn Archimedes s ARM procesormi /na rovnakom kmitočte o triedu výkonnejšie per Mhz než MC 68000 v amigách a Atari ST/. Historické detaily necháme bokom, k jej rozšíreniu do kontinentálnej európy však nikdy nedošlo a sila ARM CPU sa teraz s hnevom a pomstou v srdci vracia v podobe masívnej protiofenzívy /iPhone, PSP2/. Takže prvé známky o Starfighterovi sa datujú do roku 1994, keď ju dva osobnosti Acorn scény Andrew Hutchings a Tim Parry /Fednet Software/ distribuovali na dvoch floppy 3.5 palcových disketách /320x256 v 256 farbách/. Andrew a Tim sú špecialisti na 3D grafiku a efektívne kódovanie v asm kóde. To dokázali už v starších hrách Chocks Away /1990/ a Stunt Racer 2000 /1993/. Ešte aj desať rokov po vypustení bola hra neustále technicky zdokonaľovaná, vylepšovaná /draw distance, luxusné editory/, a prispôsobovaná novším procesorom. Podrobný logfile všetkých zmien. Neoficiálna podpora beží živo aj v týchto dňoch.



Starfighter na Acorne

Dosť naťahovania o čo tu vlastne ide. Každý hráč by mal poznať Star Fox zo SNESu. Starfighter 3000 je jeho sofistikovanejšou verziou. Vy ako pilot v generovanej virtuálnej realite, rozhodujete ktorá z dvoch superiacich strán vyhrá. Celé sa to však trochu zvrhne, tie dve strany sú vlastne televízne megakorporácie Fednet a TrashTV. Rozhodne nie ste jediným pilotom a hrozí pangalaktická vojna. Ak narazíte na nejakú ftipnú hlášku ich záporáka, alebo vášho podporného tímu - hra sama seba občas neberie príliš vážne. Úsmev - si v telke. Naša stíhačka teda voľne lieta nad krajinou /a v kozme/, stúpa do výšok /obloha tmavne, obzor sa zaguľatuje, objavujú sa hviezdy/, vyhýbate sa kopcom a početným objektov. Herná mapa je "nekonečná", po prílete na jej hranice, vyleziete na opačnom konci. Samozrejme plný fúrik akcie. Venovať sa od tohto okamihu budem už iba 3DO verzii. Existujú aj PC, SEGA Saturn, PSone porty. Pre ich tragickú technickú úroveň zostanú ignorované.



Acorn - úprava vykresľovacej vzdialenosti objektov

3DO je nedocenená konzola a "vďaka" skorému koncu nikdy príliš nedostala šancu ukázať svoj pravý potenciál. Starfighter 3D0 nerobí hanbu Acorn originálu a je skutočne výkladnou skriňou výkonu 3DO konzoly /mimochodom opäť ARM CPU/. Hra využíva možnosti CD technológie /FMV, hudba, nahovorené brífingy/ a vysokého výkonu vôbec. Kompletne textúrované povrchy a vskutku báječná nová možnosť deštrukcie a ničenia. Ako som už spomínal v prvom odseku. Skúste si spomenuť na nejaké moderné PC hry, kde sa s použitím palubných laserov doslova prerezávate cez kopec. Pričom ta činnosť je vrcholne uspokojujúco zrealizovaná. Povrch sa doslava taví, horí, bublá, kolabuje. Skala sa topí ako maslo a vytvára sa zarez, neskôr hlboká jazva, cez ktorú s hukotom preletíte. Naživo pri hraní, veľmi pôsobivé. Rovnako ničivo posobí aj dopad vašej stíhačky na terén. Alebo odpaľte neďaleko stojaci mrakodrap, chvíľu váhania a v zápätí sa rúti k zemi a pozor - spúšťa reťazovú reakciu, ktorá ohrozuje všetky blízko stojace objekty.



3DO a "terraforming" od 3:30 min

Postup ako to rozbehať na vašom PC. Začnite sťahovaním tohto torrentu s ISO obrazom hry /je ich tam v balíku viac, naklikajte si ktoré chcete - môj tip .. Out of this World !!/. Stiahnite poslednú verziu 3DO emulátora FreeDO /v1.8/, stiahnite aj tento zip a po rozbalení z neho presuňte BIOS súbor do foldru FreeDO. Spusťte emulátor, zadajte cestu k BIOSu, ignorujte hlásenie, že nevie nájsť ASPI ovládač /ak sa teda objaví, nebudeme ho aj tak potrebovať/. Nastavte si ovládanie na klávesnici, v CONFIG-VDL /F4 pre fullscreen/ je niekedy potrebné povoliť EXTRAPOLATION. Inak vám to vo fullsreene "padne". OK. Teraz navoliť ISO s hrou a skok na CPU záložku a stlačte START. Uvíta vás dlhé intro. Na dnešné pomery s úsmevnou kvalitou CG grafiky. Hrajte. Odporúčam použiť joypad /prepínanie kamier, zbraní, vyhadzovanie protiraketových návnad/ - herný zážitok je výrazne lepší než na suchej PC klávesnici.