24. 2. 2011

Lekcia z designu

The Terminator /1991/. Hra s filmovou licenciou od Bethesdy. Parádne a róbustné 3D prostredie naprogramované v 100% ručnom asm kóde plné neotextúrovaných flat shaded polygónov. Niečo, čo sme v menšom merítku zažili na 8 bitoch v hrách na Freescape engine. Statická grafika a bitmapy maľovaná na IBM a Amiga strojoch - Deluxe Paint III. Táto terminátor hra ponúka neuveriteľne obrovské sandbox ihrisko a to roky pred príchodom GTA III. Zhruba 155 kilometrov štvorcových Los Angelos a 20 000 3D objektov s početnými miestnymi reáliami /cintorín, Dodger Stadium, Griffith Park, the Silver Lake Reservoir, Beverly a Mulholland Drive poznáme dobre aj s iných filmov/. V hre sa pohybujete dvoma spôsobmi - autom a po vlastných. Prvý dojem je aj dnes impozantný. Parkovisko pri Tescu plné desiatok áut, všade ľudkovia, kopa barákov, stromy.



Herne vás čaká rýchle vytriezvenia. Cieľom je zabiť Sarah Connor /ovládate samotného Terminátora/, alebo ju pred ním ochrániť /ste Kyle Reese, foter malého Johna Connora/. Hra nikoho za ručičku nevedie. Viete, že ju máte najsť. Zistíte, ako vojsť do obchodu so zbraňami, obchoďáku alebo po ceste vylúpite banku, v telefónnych zoznamoch a zlatých stránkach nájdete kopu zaujímavých adries. Prestrelky s polišmi. Férovka s Terminátorom ak hrajete za Reesa /takmer vždy to znamená pre vás game over/. Cieľ hry je však naozaj iba jeden. Nájsť Sarah. Zabiť, alebo ošukať. To je všetko /a dá sa to dosiahnúť za 5 minút .. auto, mapa, vroom, nazdar Sarah .. gang bang/. V tejto sandbox hre roku 1991 teda veľa iného vyžitia mimo hlavnej "dejovej" linky nenájdete. Teraz prosím stiahnite tento 2.5 megový súbor.Stláčajte a potvrdzujte Ok, yes, OK. Je to samoinštalačný balík DosBox emulátor + hra. Malé upozornenie - aspoň 2Ghz CPU je vítané, a nahrajte si rovno save pozíciu, ktorá tam je pripravená /load game/.

The Terminator: Future Shock /1995/. Jedna z mála excelentných hier podľa filmovej licencie. A ďalší pokus Bethesdy o dobrú 3D FPS hru. Jednoznačne úspešný. Zmenám však podľahla prakticky každá oblasť herného Terminátora z roku 2001. Koncept sandbox hry s voľne pochodujúcimi priateľskými NPC bol pochovaný. XnGine tentokrát textúruje každý viditeľný povrch, výrazne vyššia komplexnosť prostredia a interiórov, množstvo detailov, veľmi plastická topografia. Herná mapa síce nemá 15 kilometrov na šírku, ale na jej 500 metroch je toho stokrát toľko ku preliezaniu, a očumovaniu. Verne zachytená atmosféra zničeného mesta, post apokalypsa, radiácia, čierne nebo čo na vás padá a perfektné modely terminátorov, nielen tých humanoidných. CG animačky a zvuky, ruchy sú mňamka. Toľko vychvaľované freelook ovládanie /bežné na spektre v hrách na Freespace engine/ je skutočne oknom do virtuálneho osveta, oproti rigidnému pohľadu klasického DOOMa - iba vpred, ako so zamrznutým krkom.



Hra má jasnejšiu štruktúru hernej náplne, rozdelenie na misie, brífingy plné informácii. Síce už nemôžte behať autom, kde sa vám zachce, ale na džípe a vznášadle sa v niektorých leveloch preveziete. Retrakcia pôvodného prázdneho a plytkého sandboxu do zahusteného koncentrátu režírovanej akcie - hre/hrateľnosti jasne pomohla. Na strane druhej išlo znak toho, že na Terminátor hru v otvorenom svete ešte Bethesda nedorástla. A aj vo Future Shocku mala isté rezervy - AI, bláznivý bugfest, balanc zbrane vs hit points. Datadisk The Terminator: SkyNET o rok neskôr priniesol okrem nových 8 levelov aj žiletkovo ostré hires rozlíšenie /z 320x240 na 640x480/, a MP podporu /LAN, sieť/. Sťahujte samoinštalačný balík.

Necelých 5 rokov a tak príjemná zmena v hernej kvalite, aj keď sa toho obetovalo veľa. Čo dokáže 20 ročný odstup a hyper výkonný hárdver? Súčasnosť. Herný tunel široký 5 až 50 metrov. Šípka nad hlavou, alebo žiariaca stopa na zemi ma vedie ku ďalšiemu cieľu. Nulová možnosť na mape urobiť/vidieť niečo iné ako streliť NPC do palice. Čokoľvek mimo streľby je script-animačka a to v ohromnom množstve. Logbook sleduje každý váš krok a varovne pípa, ak sa odchýlite od ideálnej stopy čo i len na šírku prázdneho zásobnika. Každých 300 sekúnd hry je prerušených nejakým neherným blivajzom. Všetky sekvencie vo vehikloch v otvorenej krajine a s vetrom vo vlasoch su anihilované. Postačia vám on-rail vláčikov0 pif paf detské jazdy. Za 4 hodiny čistého času je po všetkom a tomuto pričapenému interaktívnemu filmu sa dnes hovori HARDCORE FPS HRA !!!