17. 2. 2011

Ga-hooz'dafringle

Stručná štúdia vzletu a pádu jednej legendárnej hernej firmy. Štádium - guy. Chlapík pevných zásad a tvrdých, navretých gulí. Roky osemdesiate. Lacné cigánske kurvy v maringotke pri automatoch, tvrdé cígy značky Detva bez filtra, horčica za 1.20 Kčs, rohlík po 50 filéroch. Socializmus plný sociálnych istôt so 100% zamestnanosťou. Nič z toho dnešné degenerované, posrate rozmaznané deti nepoznajú. V rovnakom čase nebolo možné mať speccy a nehrať hry od Ultimate play the game /viac známy ako Ultimate, britská firma/. Giganti a herní inovátori dnes porovnateľní iba s tým najlepším čo vieme ponúknuť. Niet divu. Súrodenci Tin a Chris Stamperovci mali zdravé korene a skúsenosti s vývojom hier pre veľké arcade systémy, kde prerazí iba s hra s objektívne dobrou hrateľnosťou.

V roku 1983 na 8 bitovom spektre debutovali dvojicou hier Jetpac a Pssst. Predstavte si God of War 3 a Shadow of the Colossus ako spolu krvesmilnia a plodom ich lásky by boli práve tieto dve hry. V somálsku tak nadšene kričia, keď si vezú domov čorknutý tanker. Tie hry boli a sú famózne. Absolútna hrateľnosť, neuveriteľné technické spracovanie, farby. Skladáte raketu, plníte ju palivou a potom na nej letíte, plamene z trysiek bijú o zem. Alebo chránite rastlinu pred útokom zombie červov. Tá rastlina pritom rastie v priamom prenose, v reálnom čase !! Pribúdajú jej listy, predlžuje sa stonka, nakoniec rozkvitne. Slnečnica. Rok 1983 a malo to menej ako mizerných 16 kilobajtov /presne ako tento obrázok/. Neskôr pridali ešte Cookie a Tranz-am /obraz už aj skroloval, mapa veľká jak celá amerika, benzínky a denný cyklus/. Stále 16K gamesy.

Na 48K spectre, teda na referenčnej klasike žiarili tak, že u nich herní novinári spali, aby niečo nepremeškali. To keď svet uvidel ich Atic Atac a Sabre Wulfa. Prvý menovaný "vyzerá" ako Zelda klon, len ju cirka o 2 roky predbehol, a sú tam ich prvé pokusy s 3D perspektívou. Čislo dva je zúrivá explózia farieb, fantastickej grafiky a desiatok miestností. Stále sme v roku 1984. Inak Sabre Wulf predal závatných 350K kopií iba na Spektre. Pre porovnanie Activision zas 250K kópii patologicky známej hry Ghostbusters pre všetky 16 bit platformy v 1985. Ultimate mali status bohov.

Skutočné meno si však urobili s prvý krát použitým herným zobrazením, ktorému dnes nadávame izometrické /oni mu vtedy hovorili Filmation/. A tou štastnou hrou bola Knight Lore. Múdre knihy sa hádajú, že tým skutočne prvým bol vskutku geniálny Ant Attack, ale Tim a Chris sa priznali, že držali Knight Lore rok v zásuvke a najprv vypustili Sabre Wulfa, ktorý by vo svetle novej revolučnej technológie až tak kolosálne úspešný nebol. Ultimate bolo v tých časoch o svetelné roky pred celou konkurenciou, a oni to dobre vedeli. Nespočetne mnoho krát bol tento ich nový koncept kopírovaný /Batman, Head over Heals od Ocean/, aj vlastne nimi samotnými /Alien 8, Pentagram/. Filmation 2 engine zvládol aj skrolovanie obrazu a dal vznik mojej obľúbenej hre Gunfright /rok 1986, tuším posledná hra ku ktorej sa ešte bratia pre ZX spectrum kódersky priznávajú/. Kovbojka, saloon, kone, first person perspektíva, keď išlo o súboj na kolty a o česť s hlavným záporákom s vypísanou odmenou na jeho hlavu.

Štádium - gay. Teplý, milý chlapík od vedľa. Rošambo v gatiach, strata sebakontroly. Ultimate správne prečítalo situáciu na trhu, videlo nezastaviteľnú expanziu domácich herných konzol a chceli sa presadiť ako v amerike tak aj v japonsku. Novo založená eseročka Rare ltd. v 1987. Stará značka Ultimate bola predaná US Goldu. V tomto období až do roku 1994 produkovali kopu hier pre NES a SNES /výborné RC Pro-Am, kultové Battletoads, priemerné Wizards and Warriors /. Rýchle prachy, ich identita a virtuózita sa pomaly rozplývala v ničote. Avšak v roku 1994 podpisom novej exkluzívnej zmluvy opäť s nintendom, a s novým logom Rareware /1994-2003/, sa stali opäť zárukou absolútnej audiovizuálnej žranice, inovatívnosti a bla bla. Donkey Kong Country, Goldeney 007, Killer Instict, Conker's Bad Fur Day, Banjo-Kazooie, Perfect Dark. Čo hra to mokré trenky, a vlajková loď N64. Hystéria dosahovala takého stupňa, že už pri samotnom ich loge ti slabší medzi nami kvičali jak prasatá, keď počujú gazdu hŕkať s plechovýmu vedrami plných pomyjí. Teraz si nalejte pohár mlieka a čumte.

Štádium - garbage. Stoka, fekál, lacné syfilitické kurvy. V septembri roku 2002 došlo k udalosti, ktorá Rare ako sme ho poználi pochovala, príslovečený začiatok konca. Za závratných cirka 380M USD boli kúpený Microsoftom. Rare vydalo pre ich xcrap 1 dvojicu Grabbed by the Ghoulies /2003/ a remake N64 hitu - Conker: Live & Reloaded /leto 2005/ a na jeseň až vianoce roku 2005 aj dve hry Kameo: Elements of Power a Perfect Dark Zero pre kvázi next gen xcrap 1.5. Všetko TPS a FPS akcie. Makali ako fretky. Neboli to zlé hry, neboli však ani vynimočné, a očakávania boli pochopiteľne obrovské vzhľadom na ich reputáciu. Roztomilý mix Sims a Harvest Moon herného štýlu - Viva Piñata /2006/ bola asi posledným pokusom oboch bratov niečo čerstvého pre xšmejd vymyslieť. V januári 2007 totiž obaja ohlásili odchod z firmy ktorú pred mnohými rokmi vlastnými rukami založili. Všetci sme potom naozaj iba čakali ako pri lôžku mŕtveho a pozerali na mrtvolné škvrny hyzdiace jeho tvár. Ďalšie tituly ako remake - Jetpac Refuelled /marec 2007/, a rozhodne nie zlý Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts /2008/ boli už len dobehnuvšími projektami. Banjo však komerčne vybuchol a Bill sa rozhodol tvrdo zakročiť.



fašistická diktátúra amerického sionistu

Rare bolo definitívne a oficiálne tuhé ako chobot mamuta v permafroste. Bill v teplom svetríku sa však rozhodol ešte viac pošpiniť jej dobré meno. Rare na jeho pokyn stvorilo "herný" softvér Kinect Sports /protiváha Wii Sports/na podporu jedného z najdebilnejších gimmick sračiek v hernej historii - MS Kinect. Aktuálnu situáciu, výkrik zúfalstva a prognózu do budúcnosti - viď autenticky post o katastrofálnej situácii v RARE. Titanic naberá vodu.



kliknite

Zo slavného herného štúdia neostalo nič. Šašo, pajác na pobavenie. A prepúštanie množstva ľúdí. Na vygumovanú sračku ako Kinect Sports 2 vám predsa netreba 42 grafikov, nie. Nebráni to však MS zmrdom produkovať oficiálne PR splašky o "silnej" pozícii RARE, "raste a jasnej stratégii" a blafy o tom, ako americká vlajka stúpa na žrdi a trúbka pritom veselo spieva. Bungie, Bizarre, Bioware, Ensemble, Lionhead, Rare - didaktické príklady ako "kvalitne" MS manažuje svojich herných vývojárov.

Medzitým na adresu Kinectu padajú v zorientovanom svete iba samé tvrdé slova. Ide naozaj len o snahu Microsoftu urvať kus nintendo žvanca. Fitness a Dance kraviny. Politicky korektná hovorkyňa SEGY o podpore Kinectu pre Virtua tennis 4 povie, že ponúka "iný" typ zážitku ako MOVE. Panicky sa tá šlapka vyhýba slovám iný-horší-podradený a má plnú hubu grcov ako "sloboda" a báječné ovládanie, ktoré vám umožňuje mať voľné ruky. Práve preto asi hrajem naživo tennis, pingpong a badminton, aby som v ruke NIČ NEDRŽAL. Šľapka. Gears od Joke Kinect edition bude ako vieme triviálnou on-rail shooter hrou, a nikto vám radšej dnes nepovie, ako si tam predstavuju základný herný prvok - streľbu. Na výber sú totiž iba tieto 2 možnosti: masturbačne pohyby rukou, alebo vydávanie zvukov vašou hubou .. pew pew PEW !! Preto si vážme úprimných indie vývojarov, bez otrocky ohnutých chrbátov, čo povedia na plnú hubu: Kinect je bezcenné lajno, a hej .. nemá to tlačítka. Tá fráza v titulke sa používa, keď v spoločnosti zavládne to povestné mŕtvolné ticho a treba ho vhodnou, duchaplnou a ftipnou poznámkou prelomiť. Toľko ku Rare, Kinectu a Microsoftu.