4. 5. 2013

Santa Monica = Crytek


Jedno z mojich najväčších "gamebiz" sklamaní za posledných sedem rokov ? Dokonalý rozklad Santa Moniky. Tento tím považujem z našej špičkovej štvorky kodérov, spolu s Naughty Dog, Guerrilla Games a Polyphony Digital, za ten úplne najlepší. Na PS3ke však de fakto dokončili len jednu, jedinú hru - God od War 3. Prvý diel som hral ako warez na PS2, išlo o nové IP od vtedy neznámeho tímu, nemal som ani potuchy ako to vypáli. Hra však bola úžasná. Pokračovanie som už žhavil z originálky. Napriek evidentnému technickému zlepšeniu išlo o dosť neznesiteľne nudnú hru s až okato plytkým bojovým systémom. Trojka pre PS3 je iba old school nalakovaným hovienkom. O poslednom štvrtom diely, na ktorom sa makalo /ehm/ tri roky sa radšej v slušnej spoločnosti nehovorí. Komerčne a herne ide o 100% flop. Popísal som o hromadu textu - o páde a pošliapaní God of War mena a hlavne čo sa nám od tých sráčov pre PS3 žiadalo. Škoda slov. 


Kinetica /2001/ - úplne prvá hra Santa Moniky a práve na modifikovanom engine kinetiky beží aj prvý God of War /podobný postup ako pri Mario 64 a neskoršej Zelda: Ocarina of Time pre N64/

Rany sa nakoniec zahojili. Santa Moniku /SM/ som pochoval, vkusný čierny mramor a umelá kytka. Dnes sa však objavil článok, ktorý ma opäť vytočil a týka sa samozrejme práve našich Santa klausov. Zmrdi z eg.net /digital foundry/ v ňom až do nepríčetnosti oslavujú technologickú stránku oboch GoW hier pre PS3. Nebol som schopný tie blafy prečítať ani z polovice. A ani vám to neradím. Je niečo úchylné v tom ako sa na piatich A4 textu spolu so SM vytešujú z ohromného množstva času sa venovaného piplaniu kódu pre GoW3 - to aby tá hra vyzerala čo najlepšie. Ako neskôr s GoW:A zapli na 120% a vytlačili z PS3 čo to len dá. Ani sa mi nechce ďalej zo seba súkať ich oslavné epitetá a hyperbolizmy. Poviem to inak. Santa Monika strávila len a iba ladením grafického kódu pre obe hry viac času ako pred 30 rokmi vtedajší progiši nad 50kou najlepších hier pre 8 bit spektrum za tri roky.

Santa Monika, nech vám to udrie do očí, skutočne nerobila pri GoW 3 a GoW:A šesť rokov nič iné len do omrzenia optimalizovala grafiku svojich hier. Nič viac. Lepší motion blur, rýchlejší antialiasing, viac svetiel, geometrie, textúr. Grafika, grafika a ešte raz grafika. Svet im zatiaľ utiekol o celú jednu generáciu. GoW:A je technologický klenot /v kategórii - script tuneloid/, zároveň herne slabomyseľná a komerčne neúspešná hra. Santa Monika sa nám proste zmenila na technologickú skupina progišov neschopných herne držať krok s konkurenciou a pravdepodobne to aj sami vedia, lebo sú len tak mimochodom - práve za tých posledných sedem rokov, podpísaní ako "technologický dohľad" pod asi 30 inými playstation hrami /PS3, PSP, PSV/. Poslednou pridanou je Hohokum. Nebudem to ďalej predlžovať. Na E3 2013 ma čerta starého zaujíma, čo nám ukáže PD, ND, GG, ES alebo iná "skratka". Chcem tam vidieť rehabilitáciu sráčov zo Santa Moniky a to v totálnej next gen kvalite z hľadiska designu hernej mechaniky. Bohatosť, šírka, záber, komplexnosť, wow faktor. Osem giga GDDR5 pamäte im snáď na to bude stačiť /to je kusavý odkaz na tie pindy v tom eg.net článku/.