21. 5. 2013

Kráľovstvo nebeské postavím na vašich kostiach


Celý gamebiz za rok 2012 zarobil cirka 66 miliárd dolárov, z toho 28 miliárd konzoly, herné PC - 12, mobily/tablety - 10, handheldy a FB/browser blbosti zhodne po 8 miliárd. Klasické herné PC pravdepodobne už u rok prekonajú v čistom zisku mobility a pri lepšej kondícií PSV by sa PC master class hnoj ocitol aj pod handheldami. Konzoly rastú ako z vody - 5.generácia /PS1, N64, Sega Saturn/ dokopy 150M vyrobených kusov, 6. generácia /PS2, xcrap, Gamecube/ - 200M, 7.generácia /PS3, xcrap 360, Wee/ bez problémov prekoná 300M. Aktuálna 7.gen je teda 2 krát väčšia ako piata a 8.gen s očakávaným rastom na úrovni 30% to jest 400M prekoná 2 krát 6.gen. Taký je aspoň plán. O podobnej dynamike môže nielen mŕtve, herné PC iba snívať. Konzoly sú stále hlavným ihriskom pre komplexné videohry s veľkým budgetom.

A nezastavíme sa iba pri hrách. Rast gamebizu na urovni 7% ročne je vyšší /alebo ďaleko vyšší/ ako pri ktoromkoľvek inom type multimediálnej zábavy /kino, hudba. DVD filmy, rádio, divadlo atď/. Call of Duty II: Black Ops II urobil obrat 650 milliónov USD za 5 dní /23+M predaných kópií k dnešnému dňu/, prehypovaný film Avengers alebo Iron Man 3 si strihli 373M respektíve 285M USD za desať dní. Jedna miliarda ľudí na celej planéte /jedna sedmina celej populácie/ už nejakú tú hru hrala a je potenciálnym zákazníkom. A na krku máme GTA 5, ktoré sa chystá prelomiť hranicu 25M kópií čo pri 60 USD za kus činí 1.5 miliardu dolárov !! Hneď v pätách filmov Titanik a Avatar.

 

Môj obľúbený graf. V tejto generácií došlo ku fundamentálnej zmene. Klasická dĺžka jedného cyklu konzol sa predĺžila z "aktívnych" 5-6 na 7-8 rokov a bod v ktorom dochádza ku zmen rastu na pád - sa posunul z 2  na 6 rokov. Absolútny počet konzol sa medzigeneračne, ako som už spomenul, opäť zvýšil. Irituje ma preto to dnešné kuvikanie nad tým ako rýchlo začalo krivka 7.gen klesať, pokles je pritom zhruba rovnako rýchly ako pri minulej generácií a ide o prirodzený a očakávaný jav. Proste sme dosiahli bod nasýtenia. Nedá sa predať konzola každému obyvateľovi ameriky alebo eskimákovi, však. Nintendo s Wee navyše trh úplne opustilo, Wee Uu sa nepredáva, xcrap sa spolieha iba na third parties a rúti sa k zemi ako riedka stolica z chorej kravy. Trh proste klesá. Jediný kto zásobuje konzolu peckami aj tesne pred príchodom ďalšej generácie a otvára fabriku v brazílií je SONY s PS3. Aj sa tak sa však hovorí o malom videohernom kolapse /1983-2013/. Vlastne o ňom hovorím aj ja.

V plnom rozsahu ku nemu dôjde ak PS4 a xcrap 720 neodpáli nový cyklus vo veľkom štýle /pripomínam svoj starý šlánok a teóriu posunu/. Po pravde však príliš nerátam s tým, že by došlo v tomto bode ku katastrofe, konzoly porastú, možno v úvode trochu pomalšie, ale vo finále aspoň o tých 30% oproti dnešnej PS3 a xcrap 360. Zatiaľ je tento biznis model udržateľný, nič lepšie nemáme, a third parties na tom vedia dobre zarobiť. Ako väčší problém vidím dilúciu trhu kvôli mobilitám /mobily, tablety/ alebo nezmyselným kravinám ako Nvidia Shield, Ouya, kde uteká more voľných prostriedkov  /prachy, ľudia, reklama/ a výsledok je rovný nule - tisíce pidi posratých, "jednotlačítkových" pseudo hier. Na úkor takej PSV, ktorá tie tučné hry proste nedostane, aj keď má potenciál na mobilnú verziu akejkoľvej PS3 pecky - od GTA, cez Skyrim po Battlefield. Už tu mali byť, nikdy tu nebudú, pre mňa je to minimálne v tomto bode malý videoherný crash.

Nejaká bublinka tu nakoniec praskne a trpezlivo čakám, až sa situácia na trhu opäť raz vyčistí. Len pripomeniem, že pri prvom videohernom páde bolo na trhu v roku 1993 tuším až 15 herných mašín /!!/, tento počet sa neskôr stabilizoval na silnej trojke Atari, Sega, Nintendo. Segu potom nahradilo MS a Atari zas SONY. Stále svätá trojica /BigN, MS, SONY/, aby sme sa ocitli v nastupúcej 8.gen ocitli už iba medzi dvoma /!!/ silnými hrámi MS a SONY. Wee Uu je dokonale irelevantná platforma. Ak teda všetko pôjde podľa teoretického plánu spomenutého v prvom odseku, tak MS a SONY predá určite po 130M konzolách a zozadu bude neohrabane sekundovať nintendo maximálne so slabou 50kou /predpoklad 100M už bohužiaľ nenaplní/. Prvý dvaja zarobia more peňazí, Nintendo bude prežívať a možno to aj konečne zabalí. A to vysoko odporúčam, nintendo už nikto nepotrebuje !!

Veľa sa hovorí o cene. Sweet spot - 200 USD je mnohoročné zaklínadlo. Zabudnite  Tých 200 USD dnes je ako 130 USD v roku 1994 /štart Psone/. Infláciu nemôžme odrbávať donekonečna. Xcrap 360 padol so svojim najlacnejším SKU na 200 USD na jeseň 2008. PS3 na 250 USD v lete 2011 a dokonca si dovolili tu drzosť zvyšiť cenu na 270 USD s uvedením modelu super slim. Bez ohľadu na to, sa PS3 predáva výrazne lepšie ako billšmejd a tento je už dokonca asi pol roka na poslednom, treťom mieste. Povedzme, že dôjde ku poklesu ceny PS3 a PSV na 200 USD/EUR po E3. Na nemeckom Gamescome. Trh však v skutočnosti ako to dokazuje aj PS3 za tých 270 USD už nepachtí za tou bájeslovnou baťovskou cenou 199 USD, lebo sa mi zdajú tie konzoly/handheldy príliš drahé. Nie sú. Proste ti sráči tie prachy, na úkor PS3 a xcrapu s PSV, potrebujú pre nové mobilné hračky. Spravajú sa ako divé zvery, sledujte.

Nintendo bolo nútené znížiť cenu 3DS z 250 na 170 USD necelé 4 mesiace po štarte. SONY zlacnilo PSV rovnako rýchlo v japonsko a je tu veľký tlak na pokles ceny aj v EU/US. Pri ďalšej nintendo konzole Wee Uu sa očakáva veľmi podobný priebeh. Posledné tri herné zariadenia v rade za sebou teda tvrdo narazili. Trh je citlivý na cenu, ale primárne nie z dôvodu ekonomickej krízy, ide im naozaj len o tom aby so mohli kúpiť nový zbytočný model tabletu alebo mobilu /aby boli IN/. A točia sa tam strašné peniaze.

SONY a MS netušia presne ako veľmi sa gamebiz zmení behom nasledujúcich 5-8 rokov, ale vedia, že k tomu dôjde. Arogantné Nintendo si to absolútne nepripúšťa a to mu zlomí krk. SONY aj MS si chystajú najlepšiu možnú východziu pozíciu v rámci disponibilných prostriedkov, nintendo je mimo hru. Trh je preto iba ich. Osobne sa okamžite s billom dohodnem a uzatvorím kartelovú dohodu. Cena konzoly 499 USD pre "vyššie" SKU a 299 pre nižšie s predplatným a držať cenu kým to pôjde, trh nemá na výber a MS a SONY ho budú mať len pre seba. To isté cena hier, to isté korumpovanie vývojárov, je dosť možné, že si MS a SONY podelia sféry vplyvu. MS ukradne niečo na západe /Activision, Epic/, SONY zas na východe /Square/. Despoticky by som vás ako šéf SONY krágľoval a pripravoval sa na prechod do vyššej dimenzie hernej kabelovky a streamingu. Dostal  by som z vás každú kvapu krvi a semena. Takto to reálne vidím v najbližšej generácií.