9. 5. 2013

Dokonalý diamant vo vaších rukách


Máte tu vzácnu šancu, že práve dnes žijete v dobe, ked stojíme na prahu veľkej paradigmy. Ani bob nevie ako bude vyzerať nás "gamebiz" o 6 až 8 rokov. To je nová dlžka jednej hernej generácie. Vaša intuícia vám zarobi miliardy, alebo vás pochová s celou firmou. Hľadá sa nový biznis model pre predaj hier. Jednorazový poplatok, nehanebné ryžovanie na "DLC", zdieranie cez mikrotransakcie, freemium, premium služby, desiatky free-2-play alternatív. Skutočný evolučný darwinizmus v praxi. Po rokoch relatívnej nudy /1 až 7 generácia/ zažijeme šrumec, ktorý sa len tak nevidí. Ouya si akurát zapisuje ďalší odklad pre domrvený ovládač, napriek tomu do nej práve teraz nalieva investor ďalších 15 melónov USD, lebo verí, zdá sa mu, že práve tu je zakopaná tá zlatá žila. Ja sa iba chechcem, zreteľne vidím nahé mrtvoly utopené v potokoch sĺz. Celý trh si prejde malým videoherným crashom /repete z roku 1983/.

Po tom ako nás pred rokmi opustila dvojica SEGA a ATARI chystám útulné hrobové miesto aj pre niekoho z trojice MS, SONY, Nintendo. A bude to ten posledný menovaný. Nintendo absolútne nereaguje na nové časy, trendy a zmeny. Rozoberám tu ich chybnú taktiku rok čo rok. Hardvér, ktorý patrí do terajšej siedmej a nie budúcej ôsmej generácie konzol, nekompatibilný s modernými middleware a engines, patetická podpora pre veľkých third parties triedy EA, sociálne minimálne online funkcie, arogancie plný zadok, ďalší zlýhaný gimmick /po 3D displayi aj Wee tablet/ a dvojka smrtihlavov, ktorá bude aj pri pohrebe nintenda. MiyamotoIwata. MS má zatiaľ prachov dosť na akýkoľvek prešlap, deformuje trh, neriadi sa žiadnými "zdravými" pravidlami.

SONY je na istý čas z najhoršieho vonku, po veľmi dlhej série si po pár razantných krokoch nového prezidenta Kaz Hiraia /ex-šéf hernej playstaion divízie/ konečne zapisuje malý zisk a návrat do čiernych čísel. Akcie sa neohrozene šplhajú sa na ročné maximum /dobre som vám radil, aby ste nakupovali za 9.74/kus v jeseni minulého roku/. PSV aj keď v komatóznom stave podľa mojich kalkulácií negeneruje pre SONY žiadnu stratu. Očakávam optimalizáciu výrobných nákladov, prechod na 28nm proces, cena 199 eur. PSV bude na tejto "neziskove nule" balancovať ešte nejaký čas, mierne mu môže pomocť PS4 /natívna HW podpora pre remote play/ a zasobovanie hrami so strany SONY, ak už na to ostatní kakajú. PSV potrebujeme dostať aspoň na hranicu 10-15M predaných kusov, to znamená ďalších minimálne 12 mesiacov utrpenia.

-------------------------------------

Hlavným hrdinom tohto článku je však Playstation 4. Jeden z troch nových, hlavných pilierov sony /hry, foťáky-kamery, mobility/. Rozptýlim niektoré vaše obavy, nastolím ďalších desať, hehe. PS4 bude dizajnovo sexi mašina, slabomyseľný úvod, sú však medzi nami bratia vo viere, čo sa boja pri tom veľkom SONY šetrení o kvalitu dizajnu novej konzoly. Zbytočné starosti. PSV, SONY mobily a tablety /posledná rada Z/ sa považujú právom za to najkrajšie čo na trhu máme. Nový dualshock je kombinácia agresia pumy a elegancie ferrari s kevlarovým poťahom. Pri PS4ke očakávam viac hrán. Silný, pragmatický bauhaus štýl v odtieňoch čiernej.


SONY v skutočnosti šetrilo hlavne na vývoji PS4. Maximálne. Identický krok urobilo aj MS a nintendo. Pri PS3 si SONY myslelo, že sa im napríklad tá miliarda naliata do vývoja CELL CPU vráti v celom rozsahu a s úrokmi a táto architektúra bude používana v stovkach výrobkoch nielen od SONY, Toshiby a IBM. Stal sa presný opak. Pri PS4 na to išlo SONY z opačného konca. Používaju už hotové aj keď upravené APU fy AMD, čipy si už SONY nevyrába vo vlastnej fabrike, a náklady budú iste amortizované použitím práve tohto APU /mínus SONY vylepšenia/ v inej bežnej komerčnej PC technike, čo razantne zníži jeho cenu a teda aj cenu PS4. Ak bola výrobná cena PS3 blízko ku 900 USD, pri PS4ke budeme minimálne o 300 USD nižšie a pri predaji za 499 USD bude strata na konzolu akceptovateľná a vykryje ju aj výborne rozbehnutá a stále dosť drahá PS3. Aj preto to Gran Turismo 6 na jeseň práve pre PS3ku /GT5+GT5P=15M+ kopií/. SONY ju bude chcieť potiahnúť so slušnou hernou podporou aspoň ďalších 24 mesiacov. SONY pred pár hodinami rozbehlo výrobu PS3 v brazilí a méta 100M vyrobených kusov je vyslovene na dosah /prvé triple kombo konzol v rade za sebou v klube 100M, PS1-PS2-PS3 !!/.

PS4 hry. Vieme, že SONY má najširšie portofólio first-second party vývojárov. MS iba nakupuje. Nintendo skončí ako multiplat výrobca hier. SONY síce má kvantitu, nemá však kvalitu. V poslednom čase dosť čistili svoje dev team od buriny a zrubali to tam hlava, nehlava. S týmto postupom plne súhlasim. SONY má obrovský  problém vyrobiť pravý killer app. Rozhodli a teda finacovať menej hier a hlavne tie s dobrou šancou získať aspoň 85/10 hodnotenie na metacritic. Znie to cynicky, ale nemajú priliš na výber. Potrebujete mainstreamu napchať do zadku niečom čo bude kupovať a eventuálne zarobíte dosť aj na menšie non-mainstream hry.

-------------------------------------

Predpokladaná štvorica "day one" PS4 hier. Sledujte v priamo prenose ako SONY romýšľa, stále majte na pamäti inovátorsky blok, poruchy potencie takmer všetkých ich vývojárskych tímov. Knack. Akčný TPS platformer idúci v stopách Crash, Jak and Daxter alebo Ratchet and Clank. Všetky dozoroval Mark Cerny a Knack je práve jeho vlastný projekt. Crash bola na PSone veľká hra. Ratchet a Jak ruloval na PS2ke. Druhý menovaný sa už PS3ky nedožil a Ratchet tam vyšumel, vyhorel, rozplynul sa v hanbe. Knack je dosť riskantná snaha SONY ukázať, že nebudú otrocky chrliť iba hry pre US/UK tinejdžerov trasúcich sa v pretlaku testosterónu a zadržaných spermií. SONY sa na PS3ke hrami LBP, LBPK, SONY Smash Bros snažilo verne imitovať nintendo s jeho Mario, Mario Kart, Nintendo Smash Bros hrami. Neúspešne. Tieto hry na PS3ke nemajú archetypálnu hrateľnosť tých na nintende. Nintendo klientela tvrdohlavo ostáva v sentimente, nostalgii a detstve. Podprahové naliehanie SONY aby preskočili ku jej konzole ignorujú rovnako dôsledne ako tvrdé jadro playstation komunity odmieta napodobniť úspech Wee Mario Kart /34M predaných kopií/ so SONY LBPK. Od Knack však čakám aspoň solídnu hru svojho žánru, moja predstava je oveľa detailnejšia ale ja tento projekt bohužiaľ neriadim. Už výber hlavnej postavy však nevidím vôbec ako ten najšťastnejší. Nájdite medzi kultovými nintendo hlavnými postavičkami aspoň dvoch generických robotov. Skúste aspoň jedného. Nič, však.

DriveClub /DC/. SONY dáva ďalšiu šancu Evolution studios /ES/. Špecialisti na autíčka. Veľmi dobré, technicky a herne, WRC hry pre pre PS2. Dokonale vybuchli na PS3ke. Motorstorm sa každým ďalším dielom topil viac do bahna zabudnutia. Trh pre tento typ arkáde jazdenia proste zakapal. SONY si to všimlo neskoro. Mal som opäť jasnú predstavu, akú hru by malo ES urobiť, napísal som o tom článok. Mesiace sa nič nedialo. Potom prišli prvé informácie io DC a do bodky sa zhodovali s tým čo som navrhoval. Jasná výhra, úspech zaručený ? Ani nie, nevieme totiž ako dopadne finálna exekúcia. Hrateľnosť, online, sociálne kraviny. Magické genius loci je niečo na čo v SONY nemáme šťastie. Chvalabohu nebude DC v ceste stáť GT pre PS4. SONY úmyselne nechala cestu voľnú tomuto novému IP, ktoré ako arkade racer bude okupovať opačnú stranu autičkovania na PS4. DS sa inak už teraz vyhráža tým, že bude najviac DLC hrou SONY histórie /nové autá, prostredia, funkcie/. Ak to trh bude akceptovať, prosím.

Killzone. Takmer ten istý príbeh ako ES o odsek vyššie. Guerrilla Games ani na tretí pokus neurobila hru, ktorá predá 10M kopií a patrí ku system sellerom. Technicky zdatní borci, hry su veľmi pekné, z priemeru sa však nevedia dostať. Problém je opať na strane ľudských kvalít. Hardver s tým opäť nemá nič spoločné. Bude pre mna veľmi tristne sledovať ak Battlefield 4 /BF/ pre PS3 herne ľahúčko KZ4 opre PS4 - prechčije. Opäť sa opakujem ale už pred KZ 2 som GG dal jedinú radu - čim skorší prechod na BF dizajn v multiplayeri a kampań brať zoširoka s oveľa slobodnejším prienikom prostredím a maximálne procedurálne generovaným ohniskami podporu. Stále však dostávame striktne skriptované, tunelové hry. GG sa stále zúfalo snaží o napodobenie COD "úspechu", aj tu som mal jednú dobrú radu. Presun na matičku zem a boj v známych pozemských reáliach. Psychológia. Opakovať tu rozumy o nutnosti vybudovania silného hlavného hrdinu, s ktorým sa stotožním a všetky tie blafy, sto krát som tu už popísal. Veľmi dôležite. GG sa však motá v kŕči amaterizmu.

Infamous. Ďalšia banda lúzerov. Na PS3ke tento mini tím robil čo mohol /začínali ako 40 členné malé nič/. Táto skupinka je iba blbchou v porovnaní s kolosálnymi hordami o sile 400+ ľudí čo makajú na poslednom GTA 5 alebo Assassin: Pirati z karibiku. Na PS3ke išlo vďaka nim o hry s jediným natívnym sandbox enginom. Viac sa ku nim nepridal nikto. Slušné hry, ale používanie "elektrickej" sily šľahajúcej z ruky vám bráni nasadnúť do lietadla a urobiť klasický útočný dropship ala Battlefield. Ak nerozumiete, nevadí. Dizajn hry pri Infamous proste zásadne limitoval jej herné možnosti oproti takej GTA a hráči predsa radi šoferujú motorky, ponorky, padajú s lietadlami, valcujú žlté taxíky zeleným tankom. Je to banalita, ale je to opäť ta tajomná psychológia, podvedomie a základné atavizmy.

Zhrnutie. PS4 bude estetická bašta, cena bude priaznivá, výkon plne dostatočný. Hier bude more od prvého dňa, také niečo ste ešte na playstation mašine dlho nezažili - dostatočne dobré PS4 only gamesy /v ďalšom kole sa pripojí Naughty Dog, Santa Monica, Media Molecule/, third parties, cross gen, PSN++. Predaje konzoly budú slušné, prekrývanie sa PS3 bude zdanlivo limitovať rast PS4, budete to však musieť vydržať. Na vianoce roku 2013 tu bude 160M past gen konzol. Skúste to ignorovať, to sa proste nedá. Výrobcovia hier PS4 a xcrap 720 potrebujú, zatiaľ. Na adresu PSN+ sa dokonca vyjadrujú takto /a veľa to o dnešnej poplašenej situácii napovedá/ - je to skvelé, niečo zarobíme, je to pre nás navyše obrovská reklama, budujete si zadarmo raz tak veľkú členskú základňu tej danej hry, ktorá potom čaká, čo pre nich urobíte nabudúce ale .. boja sa toho aby ich preboha PSN+ nenaučilo si zvykať na hry zadarmo, tak ako je tomu na mobiloch. Zatiaľ im teda aktuálny model - konzola a drahé hry /DLC atď./ vyhovuje. Celá nasledujúca generácia bude vlastne slúžiť na to, aby sme sa pripravili na prechod do budúcnosti bez konzol, teda ku hernej kabelovke. Pravdepodobne. Ako som už povedal, ak by som presne vedel čo tu bude o 6 až 8 rokov, tak som nielene mladý a sexi ale aj miliardár k tomu. A k tomu diamantu v titulke, počúvajte slová múdrosti.